دبیر اتحادیه طلا و جواهر خبر داد؛

کاهش قیمت طلا و سکه؛ افزایش نرخ ارز ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران:

ورق قیمت‌ها در بازار سکه و طلا برگشت

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به کاهش میانگین ۶۸ دلاری قیمت هر اونس جهانی طلا در طول هفته‌ اخیر، از افزایش مجدد قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی به سبب نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل آن هم در عین کاهش شدید تقاضا خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، در بازه هفتگی ۱۵ تا ۲۱ خرداد با توجه به نوسانات محدود قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در داخل و بیشتر تحت تاثیر کاهش طبیعی تقاضا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی گزارش شد؛ به گونه‌ای که همه قطعات سکه (به‌جز سکه‌های یک گرمی) با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی همراه شده بود. حال این روند کاهش قیمت‌ها در یک هفته اخیر چرخش کرده و به سوی افزایشی شدن پیش رفته است.

در این رابطه نادر بذرافشان - دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت با کاهش بی‌سابقه قیمت اونس جهانی روبه‌رو شدیم؛ هرچند که طی چند ماه اخیر روند کاهشی را آغاز کرده بود اما در این هفته شدت گرفت و به طور میانگین ۶۸ دلار کاهش پیدا کرد. به دنبال افزایش جهانی ارزش دلار، کاهش تقاضای جهانی برای خرید طلا هم در دنیا کم شد و در نهایت قیمت آن کاهش یافت.

وی افزود: از سوی دیگر در بازارهای داخلی نیز علیرغم نبود تقاضا اما نوسانات افزایشی نرخ ارز سبب شد که نه‌تنها کاهش قیمت‌ ایجاد نشود، بلکه شاهد افزایش قیمت‌ها هم باشیم. از اواسط هفته تا آخر آن بر خلاف آنکه اونس جهانی کاهش ۶۸ دلاری داشت اما در بازارهای داخلی روند قیمت‌ها صعودی پیش رفت.

این مقام صنفی بر نظاره‌گر بودن مردم در بازار تاکید کرد و گفت: همانطور که قبلا نیز اشاره شده است، از ابتدای سال جاری مردم نگران افزایش و کاهش قیمت‌ها هستند. از اوایل سال در مقطعی با تعطیلات کلی بازار مواجه شدیم، سپس بحث‌هایی همچون مذاکرات، سرانجام برجام و در نهایت هم بحث انتخابات پیش آمد و مردم به بازار به صورت نظاره‌گری نگاه می‌کنند. در مقاطعی تقاضا خوب شد اما بیش از چند روز دوام نداشت و مجدد تقاضای مردم برای معاملات کم شد.

بذرافشان تاکید کرد: طبق سنوات گذشته نیز همیشه بحث‌های سیاسی-اقتصادی (همچون نگاه به نتایج مذاکرات، برجام و انتخابات ریاست جمهوری) تاثیرگذار هستند اما این بار تاثیرات بیشتری داشته و مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ اما در حال حاضر از نیمه اردیبهشت ماه به بعد، قیمت‌ها ثبات نسبی خوبی پیدا کرده است و نوسانات بین سه تا هفت درصد بوده که طبیعی هم هست؛ لذا مردم می‌توانند برای خرید سکه و مصنوعات طلا اقدام کنند. از نظر بنده حداقل قیمت‌ها برای سکه ۱۰ میلیون تومان و کف قیمت طلا هم یک میلیون تومان است، اما ممکن است تحت تاثیر نوسان قیمت جهانی و ارز یا یک خبر سیاسی-اقتصادی در نهایت بین پنج تا هفت درصد افزایش یا کاهش قیمت داشته باشیم.

سکه ۲۸۰ هزار تومان و طلا ۱۹ هزار تومان گران شد

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در روز گذشته (پنجشنبه) در بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش ۲۸۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شده است. در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته هر قطعه نیم سکه با رشد ۱۰۰ هزار تومانی پنج میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه با افزایش ۵۰ هزار تومانی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز با ۴۰ هزار تومان افزایش دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

بذرافشان افزود: همچنین هر مثقال طلا ۱۷ عیار با رشد ۸۵ هزار تومانی به چهار میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۱۹ هزار تومانی به یک میلیون و ۶۹ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز همانطور که اشاره شد با کاهش حدود ۶۸ دلاری طی هفته اخیر، ۱۷۸۶ دلار است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: حباب سکه نیز که نسبت به هفته‌های گذشته، افزایش پیدا کرده است. حباب سکه در مقطعی در اوایل و اواسط خردا ماه تا ۱۵۰ هزار تومان هم کاهش یافت اما در هفته‌های پایانی حباب هم افزایشی شده و در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها