اين هفته ماجراى توريست هايى كه در ايران مرتكب يا قربانى جرم شده اند را مرور كرده‌ايم

مهمان های پرحاشیه

گاهی برای ارتکاب جرم به ایران می‌آیند و گاهی نیز در سفر به ایران در دام مجرمان گرفتار می‌شوند. وقتی قرار است در قامت مجرم وارد شوند بیشتر در قالب کلاهبردار یا قاچاقچی ایفای نقش می‌کنند و وقتی در قالب قربانی جرم قرار می‌گیرند، در دام زورگیران گرفتار شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۱۹۹۸۴

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، در آخرین پرونده نیز یک تبعه چینی به اتهام انتشار عکس دختران ایرانی و شکایت دختران، دستگیر شد.

این هفته به مرور پرونده اتباع خارجی که در ایران در نقش قربانی یا مرتکب جرم، ایفای نقش کرده و خبرساز شدند را بررسی کرده‌ایم.

کلاه گشاد 2 اروپایی برای سرمایه‌گذار ایرانی

سه سال قبل بود که دو تبعه اروپایی از طریق یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد کشور شده و ادعا کردند می‌خواهند در پرورش شترمرغ در ایران ۷۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کنند. آنها با قبول درخواست‌شان به ایران آمده و در استان خراسانی جنوبی ساکن شدند. آنها از یک سرمایه‌گذار ایرانی درخواست همکاری کرده و مرد بیرجندی برای دو خارجی دفتر و ده‌ها بلیت بیزینس‌کلاس برای سفر به کشورهای مختلف از‌جمله اسپانیا و سنگاپور گرفت.

مرد ایرانی برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان به دو شریک اروپایی خود داد و بعد از مدتی متوجه می‌شود خارجی‌ها هیچ کاری برای پیشرفت کار نمی‌کنند و همیشه در سفر هستند. مرد میانسال که به قضیه مشکوک شده بود از دو مرد خارجی به پلیس شکایت می‌کند.‌

با بررسی پلیس از اینترپل مشخص شد این دو نفر کلاهبردار بوده و تحت تعقیب پلیس اینترپل هستند. با روشن شدن موضوع، یکی از کلاهبرداران که در داخل کشور بود، دستگیر شد و اعتراف کرد برای کلاهبرداری وارد ایران شدند و از مرد ایرانی به‌جز هزینه‌ها، ۱۲ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

سرقت خونین از مرد آلمانی

همیشه اتباع خارجی در ایران مرتكب جرم نمی‌شوند و گاهی نیز قربانی جرم می‌شوند كه خیلی زود مجرمان دستگیر و به‌سزای عمل خود رسیده‌اند. یكی از این اتباع خارجی، یك گردشگر آلمانی بود كه مرداد سال 98 تازه از بیماری سرطان رها شده و در سفر جهانگردی خود وارد شمال ایران شد. او بعد از چند روز، به نشتارود رسید اما نمی‌دانست چه سرنوشت شومی در انتظارش است.

فلیپ وقتی وارد شهر شد شش جوان جلوی او را گرفتند و شروع به ضرب و شتم او كردند و تمام وسایلش از جمله دوچرخه را سرقت كردند. با رسانه‌ای شدن موضوع، مردم برای دلجویی از فلیپ به بیمارستان رفتند. پلیس همه امكاناتش را بسیج كرد و دزدان را یك روز بعد از حادثه دستگیر كردند.

یكی از دزدان در مورد سرقت از تبعه آلمانی گفت: ما نمی‌دانستیم این فرد آلمانی است و فقط از او زورگیری كردیم و وقتی مقاومت كرد، كتكش زدیم.

دستگیری قاچاقچی خارجی

همیشه برای قاچاق مواد مخدر به لب مرز می‌آمد و محموله‌های سنگین را وارد کشور می‌کرد. پلیس به سرنخ‌هایی از نقش او در قاچاق به داخل کشور دست پیدا کرده بود اما مجرم دم به تله نمی‌داد.

او صدها تن تریاک و هروئین را سال‌ها به داخل کشور وارد کرده بود و فکر نمی‌کرد یک روز در دام پلیس ایران گرفتار شود. سرانجام پلیس هویت این فرد را شناسایی کرد و بررسی‌ها نشان داد او تحت تعقیب اینترپل قرار دارد.‌

پلیس که یک گام به این قاچاقچی تحت تعقیب نزدیک شده بود سرانجام تیرماه سال قبل متوجه شد این فرد قصد دارد برای یک معامله وارد ایران شود. محل قرار در مرزهای شرقی تحت نظر قرار گرفت و این قاچاقچی که اهل افغانستان بود با یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و هروئین دستگیر شد.

او در اعترافاتش گفت در چند سال گذشته صدها تن انواع مواد مخدر را به ایران ترانزیت کرده است.

دكتر قلابی در دام پلیس

مرد بنگلادشی، وقتی به كنارك رسید در آنجا مطبی برای خودش راه‌اندازی كرد و مدعی شد پزشك است. او بیماران را ویزیت می‌كرد اما داروهایی كه می‌داد اثر نمی‌كرد و حال بیمارانش هر روز بدتر می‌شد. به همین دلیل بیماران، از او شكایت كردند و بعد از دستگیری این تبعه خارجی مشخص شد، او پزشك نبوده و داروهای متفرقه پاكستانی را به بیماران می‌داده است .

قاچاقچی خارجی دوباره برگشت

اوایل اسفند سال ۹۹ پلیس مبارزه با مواد مخدر اردبیل متوجه حضور یك قاچاقچی خارجی در پارس‌آباد شد. پلیس احتمال می‌داد این فرد قصد قاچاق مواد مخدر را دارد، بررسی‌های خود را آغاز كرد و مشخص شد مرد قاچاقچی هفته قبل از كشور جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و چند سال قبل به جرم قاچاق مواد در ایران زندانی شده‌است.

مخفیگاه این قاچاقچی در پارس‌آباد شناسایی و دستگیر شد. از مخفیگاه او یك كیلو و ۲۰۰ گرم مواد مخدر كشف شد.

مرد خارجی كه رازش را بر ملا شده می‌دید، اعتراف كرد به خانه یكی از دوستانم در پارس‌آباد آمده و مواد مخدر خریدم تا آن را به لب مرز انتقال دهم اما شناسایی و قبل انتقال مواد دستگیر شدم. من گاهی به ایران می‌آیم و مواد مخدر را به كشورم قاچاق می‌كنم.

کلاهبرداری 2 خارجی با ۸۰۰ هزار دلار تقلبی

مهرماه ۹۵ پلیس شیراز متوجه حضور طولانی‌مدت دو خارجی در این شهر شد. ماموران که پی برده بودند، حضور طولانی این دو نفر که به اسم توریست وارد شهر شده‌اند غیر‌عادی است، آنها را زیر‌نظر گرفتند. تحقیقات پلیس نشان داد آنها به یک شهروند نزدیک و به او پیشنهاد داده‌اند در ازای ۲۰۰ هزار دلار، او را در سرمایه‌گذاری ارز شریک می‌کنند. با توجه به این‌که احتمال کلاهبرداری وجود داشت این دو نفر دستگیر و به پلیس امنیت منتقل شدند. دو تبعه اروپایی بعد از دستگیری ادعا کردند قصد داشتند در ازای دریافت ۲۰۰ هزار دلار از یک شهروند شیرازی، به او ۸۰۰ هزار دلار تقلبی بدهند.

از محل اسكان این دو تبعه خارجی ۵۰بسته كاغذ سیاه دلار، مواد شیمیایی و لوازم چاپ كشف شد. همچنین ۲۰۰هزار دلاری كه آنها از یك ایرانی گرفته ‌بودند، به‌دست آمد.

مجید غمخوار - تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها