فوق تخصص غدد درون ریز کودکان تشریح کرد

چگونه کودکان قد بلندتری داشته باشیم؟

رشد قدی و وزنی کودکان در ابتدا تحت تاثیر ژنتیک افراد است که از قد پدر و مادر متاثر می‌شود، اما بعد از آن عوامل محیطی و تغذیه دوران کودکی نقش مهمی در این رابطه دارد.
کد خبر: ۱۳۱۸۱۰۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فوق تخصص غدد درون ریز کودکان با بیان این مطلب گفت: هر خانواده باید اطلاع داشته باشد که کودکشان در منحنی رشد در چه مرحله‌ای قرار دارد، وقتی نوزاد به دنیا می‌آید معمولا ۳ تا ۳ و نیم کیلوگرم وزن و ۵۰ سانتیمتر قد دارد.

قاسمی با بیان اینکه کودک در سال اول زندگی بیشترین رشد را دارد، افزود: در سال اول قد نوزاد ۲۵ سانتی متر، سال دوم زندگی ۱۲ سانتی متر و در سال سوم ۸ سانتی متر افزایش قد پیدا می‌کند و از سال چهارم تا اوایل بلوغ سالیانه ۶ تا ۷ سانتی متر رشد قدی دارد و با ورود به سن بلوغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر قد رشد می‌کند.

وی به وجود دو جهش رشدی در کودکان شامل رشد شیرخوارگی و جهش رشدی بلوغ اشاره کرد و گفت: شیرخوارانی که تغذیه خوبی نداشته باشند اوایل وزن آن‌ها و بعد قدشان کوتاه می‌شود به همین دلیل باید به سه سال اول زندگی توجه زیادی شود و وزن، قد و دور سر کودکان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

این فوق تخصص غدد درون ریز کودکان اظهار داشت: رشد به معنی افزایش اندازه سلول‌ها و افزایش ابعاد بدن است که با افزایش وزن و قد خود را نشان می‌دهد در حالی که تکامل نشان دهنده معیار‌های تکامل سیستم اعصاب مرکزی است.

قاسمی بیان کرد: نوزادی که به دنیا می‌آید باید در دوماهگی بخندد، سه تا ۴ ماهگی گردن بگیرد، ۶ تا ۷ ماهگی بنشیند، در یک سالگی راه برود و اولین کلمه را بگوید، در ۱۸ ماهگی ۶ تا ۱۰ کلمه بگوید و دو سالگی جملات دو قسمتی را به زبان آورد که همه این‌ها نشان دهنده تکامل سیستم اعصاب مرکزی است.

وی افزود: کودک اگر تا ۶ ماهگی گردن نگرفته باشد نشان از اختلال در سیستم اعصاب مرکزی او دارد که می‌تواند زنگ خطری برای بیماری کم کاری تیروئید باشد و در صورت عدم توجه به این موضوع احتمال دارد کودکان دچار عقب ماندگی ذهنی شود.

قاسمی در خصوص قد کودکان گفت: رشد قدی کودک تحت تاثیر ژنتیک، عوامل محیطی، تغذیه و محبت مادر قرار دارد، نوزادانی که در شیرخوارگاه تغذیه می‌شوند با اینکه ممکن است تغذیه خوبی داشه باشند، اما چون از محبت مادر محرومند، ممکن است دچار کوتاهی قد شوند.

وی خاطرنشان کرد: موقعی که نوزاد به دنیا می‌آید باید در آغوش مادر قرار گیرد، تماس پوست کودک با پوست مادر باعث می‌شود کودک به نحو مناسبی رشد کند.

این فوق تخصص غدد درون ریز کودکان اظهار داشت: فاکتور‌های روانی نقش مهمی در رشد کودک دارد، افسردگی‌های بعد زایمان، دارو‌هایی که مادر مصرف می‌کند و تنش‌های در خانواده روی رشد قدی کودک تاثیر می‌گذارد.

قاسمی با اشاره به اینکه بلوغ زودرس نیز از عواملی است که باعث می‌شود قد کودک ۶ تا ۷ سانت کوتاه‌تر شود، افزود: بلوغ طبیعی در دختر‌ها یازده تا دوزاده سالگی و در پسر‌ها دوازده سال به بعد باید اتفاق بیافتد.
newsQrCode
برچسب ها: کودک قد افزایش قد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها