بعد از جنجال ها و دردسرهای متعدد واکسن آکسفورد آسترازنکا حالا محققان یک عارضه جدید را برای این واکسن پیش بینی می کنند.
کد خبر: ۱۳۱۷۵۶۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، سه شهروند بریتانیایی بعد از دریافت واکسن آسترازنکا دچار سکته مغزی شدند که یکی از آنها درگذشت. حالا محققان به دنبال ارتباط بین تزریق واکسن کرونای آکسفورد آسترازنکا و بروز سکته مغزی « ایسکمیک» هستند.

دو زن 30 ساله و یک مرد 40 ساله پس از این که اخیراً واکسن زدند  در رگ هایشان دچار لخته شد که منجر به سکته مغزی ایسکمیک شد.

در حالی که گزارش های قبلی در مورد لخته شدن خون نادر به طور خاص شامل ترومبوز وریدی مغزی - رگ های مغز است - این اولین بار است که واکسن آکسفورد / آسترا زنکا با سکته های مغزی ایسکمیک مرتبط شده.

این متداول ترین نوع سکته مغزی است و هنگامی اتفاق می افتد که لخته های خون تشکیل شده و جریان خون و اکسیژن به مغز را مسدود می کنند.

متخصصان بیمارستان ملی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه کالج لندن (UCL) گفتند که موارد مرتبط با واکسن به طرز باورنکردنی نادر و احتمال بروز آن در افرادی که به کرونا مبتلا هستند بسیار بیشتر است. آنها همچنین می گویند که هر یک از این بیماران باید از نظر یک سندرم بسیار نادر به نام ترومبوز ناشی از واکسن و ترومبوسیتوپنی (VITT) ارزیابی شوند و افزودند که تشخیص سریع ضروری است.

اولین نفر از سه بیمار مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک - یک زن 35 ساله آسیایی که بعداً درگذشت - شش روز پس از تزریق واکسن خود ، در سمت راست و اطراف چشم خود دچار سردرد متناوب شد.

پنج روز بعد ، او احساس خواب آلودگی و ضعف در صورت ، دست و پا کرد.

وی برای کاهش فشار در جمجمه خود در کنار سایر روشهای درمانی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت ، اما همه اینها نتوانست جان او را نجات دهد.

بیمار دوم ، یک زن سفیدپوست 37 ساله ، 12 روز پس از واکسن خود دچار سردرد ، گیجی ، ضعف در بازوی چپ و از دست دادن دید در سمت چپ شد. او چندین بار معالجه کرد و زنده ماند.

بیمار سوم ، مرد آسیایی 43 ساله ، سه هفته پس از واکسیناسیون خود با مشکلات گفتاری و درک زبان در بیمارستان بستری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها