شرکت «پگاه داده کاوان شریف» خدمات گسترده‎ای را برای تبلیغات دیجیتال در پلتفرم‎های فضای مجازی ارائه می‌کند

تبلیغاتت را بسپار به تپسل

کارشناسان «موسسه توسعه دانش پژوهش و فناوری فرزان» انواع سامانه‌های هوشمند «سلامت‌الکترونیک» و «آموزش‌ الکترونیک» را در قالب وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های متنوع تولید کرده است

تحول در سلامت و آموزش با سامانه‌ های فرزان

شرکت‌ های چندمنظوره از رایج‌ترین انواع شرکت‌های علم‌محور و دانش‌بنیان هستند؛ این قبیل شرکت‌ها در دو یا چند زمینه فعالیت می‌کنند که این حوزه‌ها الزاما با هم وجه اشتراکی ندارند و می‌توانند چند حوزه کاملا متفاوت از هم باشند.
کد خبر: ۱۳۱۷۴۳۱

شاید یکی از عواملی که باعث می‌شود بسیاری از کسب‌وکارها به‌جای تمرکز بر یک زمینه خاص، به‌سمت فعالیت در دو یا چند حوزه جداگانه متمایل شوند، درنظر گرفتن بسترهای متنوع کسب درآمد باشد.

درواقع شرکت‌های چندمنظوره صرفا به‌دلیل فعالیت در چند زمینه مختلف، کسب‌وکارهای کمتر متخصصی نیستند و ممکن است یک شرکت چندمنظوره بتواند در تیم مدیریتی خودش ترکیبی از افراد برجسته علمی ایجاد کند که هرکدام از آنها در بخش مربوط به خودشان از تبحر علمی بالایی برخوردار باشند. «موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان» (که در این نوشتار به‌ اختصار با نام «فرزان» به آن اشاره خواهیم کرد)، نمونه موفقی از این نوع شرکت‌های دانش‌بنیان است که به‌طور کاملا تخصصی، در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند.

دکتر غلامرضا حبیبی، بنیان‌گذار و مدیرعامل موسسه فرزان است که در آذر سال 80 این شرکت را به‌طور رسمی به‌ثبت رسانده است.

این شرکت موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان تولیدی صنعتی نوع 2 در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده است.

به گفته دکتر حبیبی، موسسه فرزان تاکنون بیش‌از 3000 قرارداد مشاوره و خدمات پژوهشی را با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و اعضای هیأت‌علمی منعقد کرده است؛ همچنین این موسسه موفق شده است تا به امروز 19 نرم‌افزار تحت وب را در حوزه فناوری اطلاعات و 10 اپلیکیشن موبایل در قالب‌های اندروید و آی‌او‌اِس (iOS) را در زمینه سلامت عرضه کند که به تأیید شورای عالی انفورماتیک و مرکز توسعه فناوری اطلاعات‌ورسانه‌های دیجیتال نیز رسیده‌اند.

از طرف دیگر، مجموعه فرزان پایه‌گذار نخستین سازمان پژوهش‌های بالینی (CRO) ایرانی است که در این راستا تاکنون 30 قرارداد و تفاهم‌نامه بین‌المللی منعقد کرده است. سازمان‌های پژوهش‌های بالینی، پیمانکار تحقیقات دارویی هستند که با شرکت‌های داروسازی همکاری می‌کنند؛ درواقع فرآیند مطالعات بالینی و دارویی به‌شکل برون‌سپاری، به این‌دسته از پیمانکاران سپرده می‌شود و در پایان نیز گزارش‌هایی از نتایج عمکرد داروها از آنها دریافت می‌شود.

یکی دیگر از دستاوردهای موسسه فرزان، انتشار نخستین خبرنامه الکترونیک پژوهش و فناوری در سطح کشور است که حدود 40هزار مخاطب دارد. گفتنی است بیشتر فعالیت‌های شرکت فرزان دارای دو محور اصلی سلامت و کارآفرینی است.

سرویس‌های هوشمند «سلامت‌ الکترونیک»

به گفته مدیرعامل موسسه فرزان، «سالم‌ سا» نام سامانه سلامت همراه هوشمند است که شامل مجموعه‌ای یکپارچه از 17سامانه سلامت‌الکترونیک است که در بستر وب و موبایل ارائه می‌شود. هر سامانه دارای هویت و عملکرد کاملا مجزا و در عین‌حال هماهنگ و مرتبط با سایر سامانه‌های این گروه است.

سالم‌ سا بستر مناسبی برای حمایت از سازمان‌های سلامت در تحقق مأموریت‌هایشان محسوب می‌شود و امکان اختصاصی‌سازی برای استفاده سازمان‌های مختلف را دارد؛ ضمنا همه اطلاعات بخش سلامت، با رعایت ملاحظات محرمانگی و امنیت اطلاعات، در بانک داده‌های آن مرکز ثبت شده و در دسترس هستند.

فیت‌آسا: برنامه هوشمند فعالیت‌ بدنی و تناسب‌اندام

دکتر حبیبی در ادامه ضمن اشاره به نمونه‌ای از برنامه‌های شرکت تحت مدیریتش در بخش سلامت که به‌صورت یک بسته فعالیت‌بدنی به‌زودی ارائه خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: «باتوجه به معضل کم‌تحرکی که امروزه در کشور با آن مواجه هستیم، شرایط به‌وجود آمده دراثر همه‌گیری کووید-19 نیز مزید برعلت شده است تا این معضل به‌بحران تبدیل شود. تا پیش‌از شیوع گسترده بیماری کووید-19 تخمین زده می‌شد که حدود 56درصد از جمعیت کشور با مشکل کم‌تحرکی و عوارض ناشی از آن مانند چاقی، بیماری‌های قلبی‌- عروقی و ... روبه‌رو بوده‌اند و قطعا با بروز محدودیت‌ها و قرنطینه‌ای که دراثر کرونا به‌وجود آمده است، این آمار افزایش چشمگیری نیز داشته است. ما در مجموعه فرزان، به‌دلیل همین نگرانی‌ها و در راستای تعهد به‌انجام مسوولیت اجتماعی‌مان، یک بسته ویژه کم‌تحرکی با برند «فیت‌آسا» را تحت‌نظر وزارت بهداشت تدارک دیده‌ایم. در حال حاضر مرحله پایلوت این طرح، بامحوریت چهار دانشگاه علوم‌پزشکی درسطح کشور طی شده و رو به اتمام است.»

این کارآفرین اضافه می‌کند: «این طرح نمونه بسیار خوبی برای بررسی عملکرد سامانه سلامت الکترونیک ماست؛ درواقع در این طرح، ما محتوای فعالیت بدنی که شامل مدل‌های ارزیابی و بازخورد هوشمند، محتوای آموزشی، مشاوره از راه دور، طراحی تمرین‌های اختصاصی و ... می‌شود را در قالب نقشه‌راه سلامتی ارزیابی می‌کنیم. در این نقشه بیش‌از 50 ایستگاه را تدارک دیده‌ایم که کاربر پس‌از رسیدن به هرکدام از آنها، مشخصات بدنی‌اش کنترل شده و نحوه ادامه فعالیت‌های او مشخص می‌شود. نظیر همین برنامه برای معضلات سلامتی دیگری مانند دخانیات، بیماری‌های قلبی-عروقی، فشارخون، دیابت، سلامت‌روان، سلامت‌جنسی و ... نیز تدارک دیده شده است.»

دیگر سامانه‌های سلامت‌الکترونیک موجود در بستر سالم‌سا، عبارتند از:

هوما: سامانه مراقبت هوشمند سلامت
فرایاب: مکان‌یاب سلامت
فراهوش: مدیریت هوشمند سلامت
فراما: سامانه مشاوره آنلاین و تلفنی
فراسا: سامانه آموزش و سنجش الکترونیک
وبینار: سامانه برگزاری همایش‌های مجازی
فرانت: شبکه اجتماعی
فراکام: سامانه ارتباطات هوشمند
فراکالا: فروشگاه مجازی
نقشه راه سلامت: بازیگونه هوشمند سلامت
فرادیتا: سامانه مدیریت آنلاین اطلاعات بالینی
فراپژوه: مدیریت پژوهش‌های اپیدمیولوژیک
تشخیص هوشمند علائم بالینی
سامانه پیام های هوشمند سلامت: ارزش افزوده هوشمند
فرافایل سلامت: پرونده الکترونیک سلامت
سامانه گزارش‎دهی بیماری‎ها (IRDR)
لایکپ: لاگین یکپارچه

سرویس‌های هوشمند «آموزش‌الکترونیک»

بنیانگذار موسسه فرزان، درباره این دسته از خدمات شرکت فرزان، به جام‌جم می‌گوید: «صلاحیت موسسه فرزان درخصوص برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت در حوزه سلامت، به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسیده است و این دوره‌ها به‌‌دو شکل حضوری و اینترنتی برگزار می‌شود. آموزش‌الکترونیک را می‌توان مهم‌ترین مؤلفه فعالیت‌های ما در حوزه آموزش دانست که با برند «فراسا» ارائه می‌شود. در حال حاضر بیش‌از 150هزار کاربر عضو سامانه فراسا هستند و حدود 250 دوره آموزشی به‌صورت چندرسانه‌ای یا متنی، در این سامانه موجود است. این دوره‌ها به دو شکل برگزار می‌شود؛ در یک سو دوره‌های آموزشی برای مخاطب عام است که عموم مردم می‌توانند با ثبت‌نام از طریق سامانه فراسا، در این دوره‌ها شرکت کنند و در پایان هر دوره، گواهی مربوط به آن را دریافت کنند. در سوی دیگر نیز دوره‌های آموزشی مختص سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار دارد که به‌طور نمونه برای مراکز دولتی و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.»

دکتر حبیبی می‌افزاید: «یکی از برنامه‌هایی که شرکت فرزان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و زیرنظر وزارت بهداشت در حال برگزاری آن است، مربوط به طرح «هرخانه، یک پایگاه سلامت» می‌شود. در فاز اول این پروژه، حدود 125هزار نفر از سفیران حوزه سلامت تحت آموزش‌های سلامت عمومی قرار می‌گیرند.»

فراسا: سامانه آموزش و سنجش الکترونیک

به‌گفته دکتر حبیبی، «فراسا» زیرساخت نرم‌افزاری آموزش‌الکترونیک است که در سال 88 راه‌اندازی شده است. این نرم‌افزار تحت وب، موفق به اخذ گواهی تأیید نرم‌افزاری از شورای عالی انفورماتیک کشور و همچنین گواهینامه ثبت نرم‌افزار رایانه‌ای از مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی شده است. برخی امکانات و قابلیت‌های فراسا عبارتند از: چندرسانه‌ای بودن، اتاق‌های گفت‌وگو، امکان چت، لینک‌های مفید، ارائه شاخه‌بندی درختی از سرفصل‌های آموزشی، تکالیف و آزمون‌های آموزشی یا ارزشیابی تحصیلی، ارتباط با استاد از طریق پست الکترونیک، زمان‌بندی دقیق برای هر درس به همراه ذکر اهداف آموزشی و واژگان کلیدی و ...»

کارآفرینی به سبک «فرزان»

مدیرعامل مؤسسه فرزان که نماینده کارآفرینان در شورای‌عالی اشتغال کشور بوده و امروز نیز رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره کارآفرینی استان تهران و دبیر کانون کشوری مراکز مشاوره کارآفرینی است، اشاره می‌کند: «در حال حاضر ما در مرکز مشاوره کارآفرینی فرزان باتوجه به مجوزی که از وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی دریافت کرده‌ایم، مشغول ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه کارآفرینی به علاقه‌مندان این حوزه هستیم؛ علاوه‌بر خدمات مشاوره‌ای، در بخش آموزش کارآفرینی نیز در حوزه کارآفرینی دانش‌بنیان و تولید محتوای آموزشی چندرسانه‌ای در قالب لوح‌های فشرده و برگزاری دوره‌های آنلاین، خدماتی را ارائه می‌دهیم.»

ارتباط با موسسه توسعه دانش‌پژوهش و فناوری فرزان

وبسایت: farzaninstitute.com
ایمیل: grhabibi@farzaninstitute.com
تلفن های تماس: 
66919206 و 66597463
66597464 و 66563174
فکس: 66423304
آدرس: تهران، میدان توحید، ابتدای خیابان ستارخان، کوچه شهید صیامی، پلاک 17

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها