شرکت دانش‌بنیان «درسا صنعت تهران» با ارائه مشاوره به افرادی که قصد راه اندازی شرکت یا کسب‌وکاری را دارند کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، سود بالاتری را هم کسب کنند

مشاوره کسب‌وکار با درسا صنعت تهران

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «آترین آذین فن‌آور» موفق به ساخت دستگاه پردازش تصویر به‌منظور کنترل کیفی هوشمند صنایع مختلف و به ویژه صنعت غذایی شده‌اند

سایبروکسی چشم هوشمند کنترل کیفی صنایع

امروزه با افزایش حساسیت‌های قانونی و همچنین با بالارفتن انتظارات مصرف‌کنندگان در ارتباط با کیفیت محصولات مصرفی، نیاز به ارزیابی دقیق و سریع این محصولات به‌ویژه در صنایع غذایی که به‌طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط است، رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۳۱۷۱۹۷

کنترل کیفی با بهره‌گیری از روش‌های پردازش تصویر، امکان نظارت مکانیزه و غیرمخرب بر کیفیت محصولات غذایی را فراهم کرده است. ت

جهیزات مورد نیاز این روش که تا پیش از این با قیمت بسیار بالایی از کشورهای خارجی تأمین می‌شد، امروزه با همت مهندسان و فناوران شرکت دانش‌بنیان «آترین آذین فن‌آور» در کشور با قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه در حال تولید است.

به گفته مجتبی اسماعیلی، مدیرعامل این مجموعه، استفاده از دستگاه کنترل کیفی به روش پردازش تصویر تولید شده در این مجموعه دانش‌بنیان، امکان کنترل مکانیزه کیفیت محصولات و آلودگی‌های احتمالی در ظروف بسته‌بندی مواد غذایی را با دقت بسیار بالا فراهم کرده و می‌تواند تحول بزرگی در کنترل کیفی محصولات مختلف صنعتی در کشور به‌وجود آورد.

دو هم‌بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان «آترین آذین فن‌آور» فعالیت خود را به‌عنوان یک شرکت کوچک برنامه‌نویسی در سال 96 و در استان همدان آغاز کرده‌اند؛ اکنون پس‌از گذشت چهار سال از شروع فعالیت این مجموعه، ابعاد شرکت آترین آذین فن‌آور که با نام‌تجاری «سایبروکسی» شناخته می‌شود، گسترش یافته و حوزه‌های جدیدی به فعالیت‌هایشان افزوده شده است. در حال حاضر سایبروکسی در راستای کنترل کیفی صنعتی و با دارا بودن 20 نیروی متخصص، در دو حوزه تولید نرم‌افزار و پردازش تصویر فعال است. این شرکت تا به‌امروز موفق به کسب گواهینامه استاندارد «ایزو9001» (ISO9001) از آلمان شده و همچنین در سال 99 نیز عنوان فناور برتر استان همدان را از آن خود کرده است.

تولید انواع نرم‌افزار

بخشی از فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان آترین آذین فن‌آور در حوزه تولید انواع نرم‌افزارها براساس نیاز روز و تقاضای مشتریان است.

مدیرعامل این مجموعه در گفت‌وگو با جام‌جم، درخصوص نرم‌افزارهای تولیدی سایبروکسی توضیح می‌دهد: «در حوزه نرم‌افزار، سایبروکسی به دو شکل فعالیت می‌کند؛ بخش اول مربوط به تولید نرم‌افزارهایی است که به‌طور مستقیم دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. ما تاکنون نرم‌افزارهای مختلفی را در زمینه‌های گوناگون برای استفاده کاربران تولید و عرضه کرده‌ایم. بخش دوم از فعالیت‌های ما در این حوزه، مربوط به تولید نرم‌افزارهای متنوعی می‌شود که بسته به سفارش مشتریان، به‌صورت اپلیکیشن تلفن‌همراه، وب‌اپلیکیشن و وبگاه، با استفاده از فناوری‌های پیشرفته ساخته می‌شود.»

مجتبی اسماعیلی در این رابطه می‌افزاید: «در این بخش از تولید نرم‌افزار، بیشترین تمرکز ما بر بازارهای بین‌المللی و مشتریان خارجی معطوف است؛ در همین راستا با برخی شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنیم تا از طریق آنها به بازارهای بین‌المللی متصل شویم. تاکنون مشتریان متعددی از کشورهای مختلف مانند سوئد، کانادا و استرالیا برای تولید نرم‌افزار داشته‌ایم.»

سنجش کیفیت و آلودگی به روش پردازش تصویر

در برخی صنایع حساس مانند صنایع غذایی، برای شناسایی آلودگی‌ها در شرکت‌های تولیدکننده این مواد، امکان استفاده از پرتوهای پرخطری مانند اشعه ایکس وجود ندارد؛ به‌همین جهت در خطوط تولید این مجموعه‌ها از فناوری پردازش تصویر برای شناسایی آلودگی‌ها استفاده می‌شود.

اسماعیلی درباره فعالیت‌های سایبروکسی در زمینه تولید دستگاه‌های مورد استفاده در فرآیند پردازش تصویر که فعالیت اصلی این شرکت محسوب می‌شود، اظهار می‌کند: «فناوری مورد استفاده برای شناسایی آلودگی در بسته‌بندی مواد غذایی مانند بطری‌ها و شیشه‌ها، نوعی فناوری پیشرفته و در مرزهای دانش است. در طی این فرآیند، دستگاهی که با استفاده از فناوری پردازش تصویر کار می‌کند، قادر است آلودگی را در ظروف شناسایی کرده و بلافاصله ظروف آلوده را از خط تولید خارج کند.»

او درخصوص چگونگی شکل‌گیری ایده ساخت چنین دستگاهی به جام‌جم می‌گوید: «باتوجه به سابقه‌ای که در زمینه تولید نرم‌افزارها و الگوریتم‌های پردازش تصویر داشتیم، در فکر توسعه این محصولات بودیم. در همین حین یکی از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی استان همدان که از قبل با فعالیت‌های ما آشنایی داشت، سفارش ساخت این محصول را برای خط تولید خود به ما داد و این سفارش موجب افزایش سرعت ما در پیشبرد فرآیند طراحی و ساخت این دستگاه شد.»

مدیرعامل سایبروکسی درباره چگونگی توسعه دانش‌فنی مربوط به این دستگاه تصریح می‌کند: «دانش‌فنی و طرحی این دستگاه به‌صورت کامل به‌دست محققان بخش تحقیق‌وتوسعه (R&D) مجموعه سایبروکسی انجام شده است و در ساخت آن از روش‌هایی مانند مهندسی معکوس استفاده نشده است؛ همچنین از حدود شش ماه پیش نیز فرآیند تحقیق‌وتوسعه این دستگاه به‌پایان رسید و نمونه اولیه آن ساخته شده است. درحال حاضر انواع مختلفی از این دستگاه در مرحله تولید است.»

وی درخصوص مشتریان بالقوه این محصول می‌گوید: «به‌طورکلی تمام کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که بخش کنترل کیفی دارند، می‌توانند از فناوری پردازش تصویر برای انجام هوشمند فرآیند کنترل کیفی استفاده کنند. این موضوع به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی که با سلامت مردم در ارتباط است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ اما علاوه‌بر این حوزه، صنایع دیگری مانند کارخانه‌های شیشه‌سازی، تولید کاشی و سرامیک و... برای بررسی کیفیت محصولاتشان می‌توانند از فناوری پردازش تصویر استفاده کنند. در حال حاضر فرآیند کنترل کیفیت در بسیاری از کارخانه‌های کشور را اپراتورها به‌صورت چشمی انجام می‌دهند. این در حالی است که روش پردازش تصویر می‌تواند علاوه‌بر افزایش سرعت فرآیند کنترل کیفیت، بسیاری از آسیب‌ها و مشکلاتی که ممکن است از دید چشم فرد متصدی دور بماند را نیز بلافاصله تشخیص داده و از خط تولید خارج می‌کند.»

چشم‌انداز مجموعه «سایبروکسی»

مجموعه سایبروکسی برای توسعه فعالیت‌های خود، درحال پیشبرد برنامه‌هایی درجهت توسعه فضای کاری و نیروی انسانی است تا فعالیت خود را در قالب یک مجتمع صنعتی دنبال کند.

هم‌بنیان‌گذار سایبروکسی درباره برنامه‌های آتی این مجموعه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر گسترش فعالیت در حوزه پردازش تصویر معطوف شده است؛ زیرا بسیاری از کارخانجات صنعتی کشور هنوز تجهیزات به‌روزی ندارند و با خودکارشدن فرآیندها کمی فاصله دارند. آنها باید در سال‌های آتی خواه ناخواه به این سمت‌وسو تغییر مسیر دهند؛ بنابراین در ایران بازار بالقوه پرظرفیتی در حوزه پردازش‌ تصویر پیش روی ما قرار دارد.»

مزایای رقابتی دستگاه پردازش تصویر

مدیرعامل سایبروکسی درخصوص ویژگی‌ها و مزایای دستگاه پردازش تصویر می‌گوید: «این دستگاه نمونه داخلی ندارد و تاکنون فقط از خارج از کشور تأمین شده است. قیمت تمام‌شده دستگاه تولیدی ما حدود یک‌دهم قیمت نمونه خارجی مشابه آن است. امیدواریم به‌دلیل نیازی که کارخانجات تولیدی در کشور به این محصول دارند و همچنین باتوجه به صرفه اقتصادی نمونه داخلی آن نسبت به نمونه‌های خارجی با استقبال خوبی از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی مواجه شویم.»

سایبروکسی چشم هوشمند کنترل کیفی صنایع

اسماعیلی می‌افزاید: «از آنجا که این دستگاه نسبت به نمونه خارجی از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و از سوی دیگر امکان کنترل کیفی محصولات را با دقت بسیار بالایی فراهم می‌کند، از طرف صنایع مختلف با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است.»

راه‌های ارتباطی با «آترین آذین فن‌آور»

وبسایت: cyberoxi.com
ایمیل: violetstar@outlook.com
اینستاگرام: cyberoxi.co@
تلگرام: cybroxi@
شماره تماس: 02191304804 - مدیرعامل 09127647424

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها