کارشناسان شرکت «دریچه تجربه نو» اپلیکیشنی ارائه کرده‌اند که ارتباط بی‌واسطه میان مشتریان و متخصصان مشاغل خدماتی را آسان‌تر از همیشه کرده است

متخصص هر کاری را در سنجاق پیدا کن!

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش» با انجام آنالیزهای فوق‌پیشرفته، عیوب تجهیزات دوار و استاتیک را از نظر رزونانس و خستگی سازه بررسی و راهکار خروج از وضعیت رزونانس را ارائه می‌دهند

رفع خستگی سازه‌ها با نوآوران پایش

حتما این تجربه را داشته‌اید که سوار تاب شوید، اما بدون اینکه کسی شما را هل بدهد با جلو و عقب دادن خودتان کم‌کم تاب بخورید.
کد خبر: ۱۳۱۵۶۹۳

اگر این کار را با فرکانس درستی انجام دهید، پس‌از مدت کوتاهی، تاب با دامنه زیاد در حال جلو و عقب رفتن خواهد بود.

به این نکته توجه کنید که شما نیروی کمی در این فرآیند مصرف می‌کنید، ولی نتیجه این عمل دامنه بزرگی را تشکیل می‌دهد. ما از پدیده رزونانس یا تشدید که از اصطلاحات علم فیزیک است صبحت می‌کنیم. رزونانس به‌معنای منطبق‌شدن فرکانس تحریک با فرکانس طبیعی است.

با وقوع پدیده رزونانس، ارتعاش ضعیفی در یک جسم ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به ارتعاش قوی در جسم دیگری شود. به این مثال که درباره پیچ تنظیم موج رادیو است دقت کنید؛ با چرخاندن پیچ تنظیم موج، درواقع در حال تغییر فرکانس طبیعی مدار الکتریکی رادیو هستیم. هنگامی که این فرکانس طبیعی با فرکانس ایستگاه رادیویی مورد نظر یکسان شود، جذب انرژی به مقدار بیشینه می‌رسد و فقط صدای همان ایستگاه رادیویی را خواهیم شنید. اما در سوی مقابل، رزونانس آثار مخرب بسیاری دارد. هنگامی که زلزله رخ می‌دهد، برخی ساختمان‌ها فرو می‌ریزند؛ درحالی که برخی دیگر از ساختمان‌ها پابرجا مانده‌اند. یکی از عوامل تعیین کننده در این فروپاشی، فرکانس رزونانس ساختمان است که درحالت عادی با فرکانس طبیعی آن برابر است. اگر فرکانس ارتعاش زمین با فرکانس طبیعی ساختمان یکی شود، ساختمان بیشترین دامنه نوسان و شدیدترین خسارت را تجربه خواهد کرد. اکنون با شناخت مختصری که از رزونانس به‌دست آوردیم و با جنبه‌های مفید و یا مخرب آن آشنا شدیم، راحت‌تر می‌توانیم متوجه حوزه فعالیت شرکت نوآوران پایش شویم. رزونانس در صنایع نفت‌، گاز و پتروشیمی، می‌تواند بسیار مضر باشد. این پدیده به‌مرور زمان باعث خستگی سازه‌ها و یا از کار افتادن تجهیزات و توقف تولید می‌شود؛ به‌ویژه در خصوص تجهیزات دوار و استاتیک، می‌توان گفت مخرب‌ترین عامل در خرابی آنها، رزونانس یا تشدید است. برای پیشگیری از اثرات مخرب رزونانس، کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش» خدمات جالب توجهی ارائه می‌دهند.

میلاد علیدادی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت نوآوران پایش و عضو بنیاد نخبگان، در خصوص حوزه فعالیت این شرکت می‌گوید: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که با تقویت سازه و دورکردن آن از فرکانس رزونانس، از خستگی سازه جلوگیری می‌کنیم و در اصطلاح سازه یا تجهیز مستعد را «رفع رزونانس» یا رفع تشدید می‌کنیم. به‌نوعی می‌توان گفت پیچیده‌ترین عیوب واحد نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع هوایی، پدیده رزونانس است و رفع آن نیازمند دانش‌فنی پیچیده‌ای است. پیش‌از این خدمات مربوط به این بخش را شرکت‌های خارجی ارائه می‌دادند که خوشبختانه ما در شرکت نوآوران پایش، موفق شده‌ایم این دانش را در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کاملا بومی کنیم و در آینده‌ای نه‌چندان دور سراغ بومی‌سازی این بخش در صنایع هوایی کشور خواهیم رفت.»

آموزش نیروی انسانی

مدیرعامل شرکت نوآوران پایش در خصوص خدماتی که شرکت مطبوعش در زمینه آموزش نیروی انسانی ارائه می‌دهد به جام‌جم می‌گوید: «برگزاری دوره‌های آموزشی پایش وضعیت براساس سیلابس آموزشی ASNT آمریکا، دوره‌های فوق‌پیشرفته پایش وضعیت تجهیزات دوار و ثابت، از جمله آنالیز ارتعاشات در حوزه زمان و فرکانس، کارگاه آموزشی آنالیز مودال و تغییر شکل سازه و بالانس و الاینمنت و کارگاه‌های نگهداری و تعمیرات از جمله خدمات ما در بخش آموزش هستند که همه آنها به‌جلوگیری از خستگی سازه و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع فولاد و صنایع سیمان کاربرد دارد. در این بخش از شرکت نوآوران پایش، 8 نفر فعالیت می‌کنند.»

علیدادی برای خدماتی که شرکت نوآوران پایش در بخش تأمین تجهیزات ارائه می‌دهد، این‌گونه توضیح می‌دهد: «در بخش تأمین تجهیزات به‌روز، موفق شده‌ایم در خصوص تجهیزات ابزاردقیق و پایش وضعیت و همچنین ابزارهای تعمیراتی، نمایندگی‌های انحصاری از کشورهای تراز اول جهان اخذ کنیم. همین امر باعث شده است شرکت ما در زمینه خدمات پس از فروش، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و بخش فروش و پشتیبانی را به‌صورت مجموعه جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ایم که در حال حاضر 18 نفر در آن مشغول فعالیتند. هدف ما در واحد تامین تجهیزات، ارائه خدمات پس از فروش مناسب است، زیرا در این دستگاه‌های تخصصی ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مراتب مهم‌تر از تامین کالاست.»

پروژه‌های جاری و برنامه‌های آتی

به گفته بنیان‌گذار شرکت نوآوران پایش، این مجموعه پروژه‌هایی را در پالایشگاه پارس جنوبی جم، مجتمع فولاد آلیاژی یزد، صنایع مس و ... در دست انجام دارد. علیدادی همچنین درباره برنامه‌ها و اهداف آینده شرکت نوآوران پایش می‌گوید: «همواره یکی از دغدغههای شرکت‌های دانش بنیان حرکت در مرزهای دانش بوده است، در این راستا شرکت نوآوران پایش بنا دارد با بومی‌سازی و بهرهگیری از روشهای نوین مانند استفاده از هوش مصنوعی و متدهای نوین پردازش تصویر به ارتقای دانش نگهداری و تعمیرات در صنایع مختلف اقدام کند. یکی از برنامه‌های ما، ورود به صنایع هوافضا و خرید دستگاه‌های پیشرفته‌تری است که در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی کار ما بومی‌سازی فناوری نگهداری و تعمیرات در کشور است و همه نیازهای این حوزه را در حوزه تامین تجهیزات، آموزش، خدمات اجرایی و پیمانکاری در خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، از صفر تا صد برطرف می‌کنیم؛ درهمین راستا نیز هر سال در تمام نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با صنعت نفت و گاز حضور پیدا می‌کنیم.»

خدمـــات تخصصــی نوآوران پایش در یک نگاه

مدیرعامل شرکت نوآوران پایش، درباره خدمات مختلفی که این شرکت در حوزه نفت‌وگاز ارائه می‌دهد، به جام‌جم می‌گوید: «در حال حاضر ما به‌عنوان یکی از پیشگامان نگهداری و تعمیرات صنایع، پنج دفتر داریم که شامل سه دفتر در تهران، یک دفتر در اهواز و یک دفتر در عسلویه می‌شود. فعالیت‌های ما نیز به سه دسته تأمین تجهیزات ، آموزش و ارائه خدمات پیمانکاری در حوزه نگهداری و تعمیرات تقسیم می‌شود.»

او با تشریح نقش شرکت تحت مدیریتش در بخش خدمات پیمانکاری، می‌گوید: « ما با داشتن گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در این قسمت تمرکزمان بر انجام پروژه‌های پایش وضعیت و نگهداری و تعمیرات شامل آنالیز مودال و تغییر شکل سازه، آنالیز ارتعاشات و بالانس دینامیکی و هم‌راستاسازی تجهیزات دوار، آنالیز آلتراسونیک، ترموگرافی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع فولاد و سیمان قرار دارد. به‌طور بسیار ساده، آنالیز مودال فرآیندی است که در آن درباره خواص دینامیکی یک سازه که شامل فرکانس طبیعی، ضریب میرایی و شکل مُدهای مختلف است، بحث می‌شود. یکی از خدمات انحصاری ما که در حوزه دانش بنیان است، خدمات فوق‌پیشرفته آنالیز مودال و تغییر شکل سازه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که باعث جلوگیری از خستگی سازه و همچنین طولانی‌شدن عمر تجهیزات دوار و ثابت می‌شود. این‌کار از طریق داده‌برداری با تجهیزات سخت‌افزاری و آنالیز داده‌ها با نرم‌افزار شبیه‌ساز بسیار پیشرفته‌ای صورت می‌گیرد که همه آنها ساخت ایالات متحده هستند.»

وی می‌افزاید: «نقش ما در این بین، برداشت داده‌های مورد نیاز این نرم‌افزار، از طریق دستگاه‌های نمونه‌بردار و همچنین آنالیز تغییر شکل سازه و پیشنهاد طرح تقویتی برای جلوگیری از رزونانس است. این آنالیز مستلزم دارابودن دانش‌فنی پیچیده‌ای است که تنها از طریق آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص میسر است. این کار باعث کاهش شدید هزینه‌ها در بخش نگهداری و تعمیرات می‌شود؛ برای مثال در خصوص تجهیز دواری مانند توربین گاز که ممکن است بعد از یک یا دو سال قطعات آن بر اثر رزونانس ایراد پیدا کند، ما با آنالیز پارامترهای مختلف و تشخیص عیوب سازه از نظر خستگی، عمر مفید آن را به 10 سال افزایش می‌دهیم. این خدمات قبلا از سوی شرکت‌های خارجی ارائه می‌شد که به‌دلیل تحریم‌ها، کار خدمات‌دهی آنالیزگرهای خارجی در کشور با مشکل مواجه شد. به‌همین دلیل ما وارد این حوزه شدیم و خوشبختانه با بومی‌سازی این دانش‌فنی، هزینه‌های مربوط به این حوزه را تقریبا تا یک‌دهم کاهش دادیم. ما در دپارتمان آموزش قصد بومی‌سازی و آموزش پرسنل صنایع و یادگیری این دانش نوین در کشور و در دپارتمان تامین تجهیزات قصد تامین تجهیزات به روز و خدمات پس از فروش مناسب در این زمینه را داریم. در حال حاضر در واحد پیمانکاری حدود 46 نفر مشغول به‌کار هستند.»

راه‌های ارتباطی با «مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش»

وبسایت: www.noavaranpayesh.com

اینستاگرام: noavaran_payesh@

ایمیل: info@noavaranpayesh.com

تماس: 9- 02166944008 و 09120714820

آدرس: تهران، بزرگراه شهید همت، خیابان پردیس، مجتمع فناوری همت، طبقه4، واحد 44

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2  / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها