از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، صافی گلپایگانی، سبحانی، وحید خراسانی، سیستانی و شبیری زنجانی میزان زکات فطره امسال مشخص شد.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، حسین وحید خراسانی، سیدعلی سیستانی و سیدموسی شبیری زنجانی میزان زکات فطره امسال مشخص شد.

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی، میزان زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ 20 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 70 هزار تومان اعلام شده است، مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ پنج هزار تومان است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 300 هزار تومان است.

یادآور می‌شود، براساس مسئله 1692 رساله توضیح‌‎المسائل آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظم‌له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله‌ نوری همدانی

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و مؤمنات میزان زکات فطره طبق نظر مرجع عالیقدر آیت‌اللّه‌العظمی نوری همدانی دامت برکاته به شرح ذیل است.

طبق نظر معظم‌له میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان 1442، برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا اجناسی که در رساله عملیه ذکر شد، است. مکلف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

معظم‌له قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هر کدام از خوراکی‌های که در رساله عملیه به‌عنوان زکات فطره ذکر شده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می دانند.

با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به هفت هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً بیست و پنج هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً 20 هزار تومان و به حساب برنج 75 هزار تومان است.

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله‌ علوی گرگانی

بنابر اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ محمدعلی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید، مبلغ فطریه 1400 براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل 20 هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط 100 هزار تومان است.

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا است و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه رمضان ١44٢ به این شرح است:

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود 750 گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود 750 گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله‌ سبحانی

دفتر آیت‌الله‌ جعفر سبحانی از مراجع تقلید در اطلاعیه‌ای میزان و مبلغ زکات فطریه 1442 را اعلام کرد، متن اطلاعیه به این شرح است:

باسمه‌تعالی
پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله‌العظمی سبحانی – دام ظله الوارف – به اطلاع می‌رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند این‌هاست، مکلف است پول یکى از این‌ها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

قیمت هر کیلو گندم (به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به هفت هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف، 25 هزار تومان است.

بر اساس مسئله 1639 رساله این مرجع تقلید، کسى که موقع غروب یعنى قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را هم بدهد کافى است.»

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله‌ وحید خراسانی

متن اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در مورد میزان و مبلغ زکات فطره 1442 به این شرح است:

باسمه‌ تعالی

پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله‌ وحیدخراسانی(مدظله‌العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان 1442، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها از طعام‌هاى متعارف در محل است که مکلف می‌تواند پول یکى از این‌ها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه کرده و به فقیر بپردازد.

از آن جا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به هفت هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا 25 هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا 20 هزار تومان و به حساب برنج 75 هزار تومان است و دفتر معظم‌له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سؤال، می‌توانند با دفتر قم 02537475 تماس بگیرند.

اعلام میزان زکات فطریه سال 1400 از سوی آیت‌الله‌سیستانی

اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله‌ سیدعلی سیستانی به شرح زیر است:

(از آن‌جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (21) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (100) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (75) هزار تومان تعیین شده است.)

اعلام میزان زکات فطره سال 1400 از سوی آیت‌الله شبیری زنجانی

نظر دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره و کفاره: فطریه نفری 25 هزار تومان/ کفاره عذری برای هر روز 6500 تومان

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا 3کیلو و 600گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ 25هزار تومان را بابت فطریه هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) تعیین کرده است.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود 900گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 6500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 390 هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها