گزارش «فری بیکن» از وضعیت مذاکرات وین

ایران در استفاده از فضای اطلاعات علیه آمریکا زبردست است

یک وبگاه آمریکایی با ارائه اطلاعاتی در خصوص مذاکرات وین به نقل از کارشناس یک لابی ضدایرانی در آمریکا اذعان کرد که ایرانی‌ها در استفاده از «فضای اطلاعات علیه آمریکا»، درز اطلاعات به‌صورت راهبری برای ایجاد فشار [بر طرف آمریکایی]، متبحر هستند.
کد خبر: ۱۳۱۴۵۰۴

به گزارش جام جم آنلاین، یک وبگاه آمریکایی نوشت به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، کاخ سفید در نظر دارد بخش قابل توجهی از تحریم‌ های اقتصادی علیه تهران را کاهش دهد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن فری بیکن»، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، مذاکرات وین بر دامنه و ابعاد رفع تحریم‌ها متمرکز است.

این مقام آمریکایی افزود: «ایالات متحده در صورتی آماده خواهد بود تا تحریم‌ های لازم برای پایبندی به برجام را بردارد که ایران آماده باشد به برنامه هسته‌ای خود ذیل شروط برجام از جمله درخصوص سطح و مقدار غنی‌ سازی اورانیوم برگردد».

وی ادامه داد: برداشته شدن تحریم‌ ها به‌طور گسترده روی میز قرار دارد و «تیم [آمریکا] در تلاش است مسائل و گزینه‌ های متقابل برای رفع تحریم‌ ها را یافته و به بحث بگذارد. پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما نه به کندی پیش می‌رویم و نه به آن سرعت می‌بخشیم. مذاکرات با سرعتی مناسب ادامه می‌یابد تا اهمیت مسائل مورد گفت‌وگو بررسی شود».

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ های به‌خصوصی که واشنگتن برای برداشتن آن‌ها آمادگی دارد گفت پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست و «ماهیت دقیق گام‌های مربوط به تحریم‌ها که آمریکا باید برای دستیابی به این هدف (احیای برجام) بردارد همچنان یکی از موضوعات گفت‌وگوها است».

«بهنام بن طالبلو» از اعضای ارشد و کارشناس مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) در این‌باره به واشنگتن فری بیکن گفت: «درخواست [رفع تحریم] بیشتر و درز این مطلب که احتمال گرفتن امتیاز بیشتر از سوی ایران وجود دارد، چند مسئله را دنبال می‌کند».

وی اضافه کرد: ایرانی‌ها در استفاده از «فضای اطلاعات علیه آمریکا»، درز اطلاعات به‌صورت راهبری برای ایجاد فشار [بر طرف آمریکایی]، متبحر هستند.

به گفته طالبلو، همچنین ایران باور دارد «با توجه به سیگنال‌های ارسالی تیم بایدن که واقعاً میل یا علاقه یا تصمیمی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر وجود ندارد؛ به‌نظر می‌رسد بیانیه‌هایی که مقامات آمریکایی درباره حفظ تحریم‌ ها صادر می‌کنند جنبه تزئینی داشته باشد».

این کارشناس مسائل ایران افزود: «از آنجا که ایرانی‌ ها می‌دانند که تیم بایدن درگیر اولویت‌های متعددی در زمینه سیاست خارجی است، در حال فشردن پدال با این ذهنیت هستند که [امتیاز] بیشتری طلب کرده و تلاش کنند چیز بیشتری به‌دست آورند».

نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز (جمعه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده و مقرر شد بلافاصله رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش نویس آغاز شود.

روز پنجشنبه «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد ممکن است دور چهارم مذاکرات وین در واقع دور پایانی باشد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سیاست «فشار حداکثری» که دولت پیش از او بعد از خروج از برجام علیه ایران در پیش گرفت را «شکست‌ خورده» توصیف کرده اما تا کنون اقدامی در جهت بازگشت از آن سیاست انجام نداده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاست فشار حداکثری، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل برجام و اعمال تحریم‌های جدید، به سیاست‌هایی تحریک‌ آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها