تلویزیون چطور می‌تواند برای روزه‌اولی‌ها تولیدمحتوا کند؟

تدارک برای تازه‌واردها

تنها درهفته گذشته، اذهان مردم سرزمین من با سه موضوع مهم درگیر بود؛ مطالب منتشر شده مصاحبه آقای ظریف از ایران اینترنشنال، عذرخواهی ایرنا نسبت به خبر ادعای دستکاری هیات رئیسه مجلس در جداول بودجه، نامه‌نگاری‌ها به رئیس رسانه‌ ملی درخصوص شاعر سه زبانه عتبات، ملا محمد بن‌ سلیمان بغدادی مشهور به فضولی.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۱۱

این سه تیتر، بخش‌های اصلی درگیری ذهنی مردم را تشکیل می‌داد وگرنه، کمبود شکر در ماه رمضان، توصیه به مصرف آبزیان به جای گوشت و مرغ، بحران کاغذ، دخالت دولت در امور شوراها و از همه مهم‌تر بحران کرونا، پیک چهارم ویروس موتاسیون یافته هندی و آفریقایی و واکسیناسیون نیز در زمره اخبار مهم مورد توجه مردم قرار داشت.

خارج از تبعات داخلی و تاثیرات بین‌المللی برخی از این رویدادها، از آمریکا تا روسیه، تکذیب جان کری، تقاضای استعفای وی در سنا و مداخله بلینکن به نفع کری، در مسکو که روزنامه‌های آنها روسیه را در مرکز رقابت بین دستگاه‌ها در ایران دانسته‌اند اما آنچه مهم است، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌ جمهوری، گروه‌های سیاسی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی اقدامات متعدد و مشابهی را به انجام خواهند رساند و از همه تلاش خود برای تقویت نامزد مورد نظر و تخریب یا تخویف رقبا یا حتی قربانی کردن دوستان بهره خواهند برد.

در این میان، اولا آنچه باید برای همه گروه‌ها مهم باشد منافع ملی است. هیچ گروهی و جریانی حق ندارد برای تاثیر در انتخابات و افکار عمومی منافع ملی کشور را تهدید کند، چه برسد به آن‌که خلاف آن قدم بردارد. از یاد نبریم مستند به قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام عرصه داخلی و خارجی مصوب رهبر معظم انقلاب است.

در موارد اجرایی نیز شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن نیز بعد از تایید رهبری لازم الاتباع می‌شود، تعیین‌کننده است. براین اساس، هر نهادی که در عرصه سیاست خارجی فعال است، مجری است.

حال وزارت خارجه باشد یا دیگر نهادهای مربوط. جلوه دادن موضوعات مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به نحوی که این مکانیسم کارآمد نیست، با مسلک مقلدی همخوانی ندارد.

اگر صحبت و نظری بوده در بحث کارشناسی باید طرح و بحث می‌شده ولی وقتی تصمیمی در مراجع بالادستی اتخاذ شده همه نهادهای ذی‌نفع مکلف به اجرا، حمایت و پشتیبانی بوده و هستند.

اگر حرفی و حدیثی خدشه به این راهبرد اساسی وارد کند و در منظر ثالث بیرونی شبهه ایجاد کند، بدون تردید در خوشبینانه‌ترین قضاوت غیرمسؤولانه است.

در این عرصه، جای خالی منشور اخلاقی انتخابات که سال 1386 و توسط معاون وقت سیاسی وزیر کشور رونمایی شد، خالی است. منشوری که حرف اصلی آن پرهیز از تضعیف نظام و ترجیح منافع شخصی و گروهی بر مصالح و منافع ملی بود.

موضوع دوم، امنیت روانی مردمی است که دست به گریبان با گرانی و تورم، نبود شکر، دارو، کرونا و... هستند و با عملیات روانی رسانه‌ های معاند نیز برای از بین بردن امید و نشاط مواجه هستند. باید برای آن تمهیدی اتخاذ کرد.

در این شرایط، رسانه ملی نقش بی‌بدیلی در پر کردن بسیاری از خلاهای فوق‌الذکر داشته و دقیقه به دقیقه وجودش به مردم آرامش می‌دهد. شاید به همین دلیل است که نوک پیکان دشمنان قسم خورده این آب و خاک، جام‌جم را نشانه گرفته است.

همان‌طور که رئیس رسانه ملی تاکنون در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و کنار مردم ایستادن و اقدامات روشنگرانه،گام‌های استواری برداشته و شاید یکی از شاقول‌های مهم این استقلال و اولویت منافع ملی، انتقاد بالسویه و شدید از وی از طرف افراطیون جریان‌های سیاسی کشور است.

دکتر عسکری، در اجلاس اخیر افق رسانه، در تبیین سیاست‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ برتکلیف رسانه ملی برای تحقق حضور پرشور مردم در انتخابات، تلاش برای تحقق عدالت رسانه‌ای، ترویج و تبیین گفتمان امام و رهبر معظم انقلاب مبتنی بر بیانیه گام دوم، آرایش رسانه‌ای کارآمد، پوشش رسانه‌ای منطقی و استدلالی به منظور ترغیب جریان‌های سیاسی و نامزدها به اخلاق انتخاباتی، افشاگری درباره عملیات روانی رسانه‌های معاند و روایت کارآمدی نظام تأکید کردند.

امیدوار یم با این رویکرد شاهد انتخاباتی پرشور و انتخابی اصلح باشیم تا دولتی در تراز انقلاب اسلامی و شایسته مردم ایران، مردمی که بنا به توصیف امام راحل، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌ ا... (ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع)هستند، باشیم. بمنه و کرمه. 

علی فهیم‌ دانش - پژوهشگر حقوق و رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها