فرماندار شهرستان باشت بیان کرد

آتش‌سوزی در خامی مهار شد

طبیعت

لک‌ لک پربرکت خیرآباد

چند سالی است که او را می‌پایم؛ درست‌ از زمانی که برای نخستین‌بار به دهدشت رفتم و با سعید انصاریان آشنا شدم، یک جورهایی با این لک‌ لک پربرکت هم آشنا شدم.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۹۴

شما هم حتما اگر از گچساران به‌سمت دهدشت و الگن برانید در محل تصفیه‌ خانه آب خیرآباد متعلق به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و روی دکلی می‌توانید او را تماشا کنید.

این لک‌ لک در پناه لانه فراخ و ایمنی که برای خود و فرزندانش ساخته، جفتگیری کرده و تخم‌نهاده و می‌نهد. اصلا چه جایی از آنجا امن‌تر که پای هیچ گربه، شغال و روباهی هم به آن نمی‌رسد و دچار آتش‌سوزی هم نمی‌شود.

هر سال هم با هر عضو جدید، این عمارت پرشکوه چند واحدی، ستبرتر و بزرگ‌ترشده و همه در کنار هم مهربانانه روزگار می‌گذرانند.

لک‌ لک‌ ها تا 4‌0 سال به‌راحتی عمر می‌کنند؛ از نظر شکل ظاهری اغلب بین جنس نر و ماده تفاوتی وجود ندارد اما عمیقا به جفت خود وفا دارند و پیش آمده تا 14هزار کیلومتر را برای 24سال پیموده تا آقا، همدم خود را ببیند و با هم جیک‌جیک کنند.

لک‌ لک‌ ها در بسیاری از مناطق ایران به‌ویژه در اغلب مناطق زاگرس‌نشین خوشبختانه حرمت دارند و جامعه محلی آنها را نماد برکت سرزمین می‌دانند.

آهسته چون بلوط که زندگی کنیم، بیشتر مجال می‌یابیم تا مناظر، موجودات و رفتارهایی را رصد کرده و درک کنیم که اغلب قربانی عجله در زندگی مدرن می‌شوند.

محمد درویش - فعال محیط‌ زیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها