آمریکا با جلوگیری از صادرات مواد اولیه تامین واکسن کرونا به دهلی نو، موجبات مرگ صدها هزار انسان را فراهم آورده‌ است

بایدن، هندی‌ها را می‌کشد؟!

با افزایش آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا جهش یافته در هند، دولت آمریکا تحت فشار قرار گرفته تا واکسن‌های ذخیره شده را وارد بازار جهان کند.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۱۸

دولت بایدن با دستوری جلوی صادرات مواد اولیه ساخت واکسن را که شرکت‌های هندی برای تولید بیشتر به آنها نیاز دارند گرفته‌است.

از سوی دیگر، احتکار واکسن‌ های کرونا در ایالات متحده، به سیاست مشترک دو حزب سنتی این کشور یعنی دموکرات و جمهوریخواه تبدیل شده‌است.

بدون شک، از کشوری به نام آمریکا که در هفته‌های اولیه شیوع کرونا، به نماد ماسک‌ دزدی در نظام بین‌الملل تبدیل شده‌بود، نمی‌توان انتظار انسان‌دوستی جهانی در مقابله با کووید 19 را داشت.

از آغاز شیوع کرونا تاکنون مقامات آمریکایی با مفهومی به نام اقدام جمعی در مقابله با کرونا مخالف بوده و از سوی دیگر، با صرف هزینه‌های هنگفت، زمینه پیش‌خرید و در نهایت احتکار واکسن‌ های کووید 19 را که از سوی شرکت‌های متعدد تولید شده‌بود، فراهم کردند.

اکنون واشنگتن رسما واکسن‌ های کووید  19 و فراتر از آن، مواد اولیه‌ای که حتی شرکای واشنگتن برای تولید واکسن کرونا می‌خواهند را احتکار کرده و از آنها به مثابه یک اهرم فشار علیه دیگر کشورها استفاده می‌کند.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بر تعامل کشورش با سازمان بهداشت جهانی ـ که ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود اختصاص بودجه به آن را قطع کرده‌بود ـ در ظاهر تاکید کرده‌است!

اخیرا نیویورک تایمز گزارش تکان‌دهنده‌ای را در‌خصوص احتکار واکسن‌ های کرونا و مواد اولیه تولید واکسن توسط ایالات متحده منتشر ساخته‌است.

این روزنامه در بخشی از این گزارش می‌نویسد: فشارهای جهانی بر آمریکا به‌دلیل عدم‌آزادسازی مواد اولیه لازم برای تولید واکسن کووید 19 افزایش یافته‌است. یکی از این کشورها، هند است که در وضعیت بسیار سخت و غیر‌قابل توصیفی به‌سر می‌برد. مقامات دولت بایدن به‌دلیل از بین بردن محدودیت‌های مربوط به صادرات لوازم مورد نیاز سازندگان واکسن به این کشور آسیایی، شدیدا مورد شماتت قرار گرفته‌است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص اعلام کرده که ایالات متحده قبل از هر اقدامی (در قبال کشورهای دیگر)، در تلاش برای واکسیناسیون موفقیت‌آمیز شهروندان خود می‌باشد.

چهره مغموم مودی!

ند پرایس در قسمت دیگری از سخنان خود که خشم هندی‌ها از واشنگتن را دوچندان کرده‌است، در خصوص عدم صادرات واکسن کرونا و مواد اولیه لازم برای تولید آن به این کشور آسیایی و دیگر کشورها می‌گوید: البته این فقط به نفع ما آمریکایی‌ها نیست که در مقابل ویروس کرونا واکسینه شویم. این به نفع همه مردم دنیاست که ببینند مردم آمریکا در برابر کووید 19 ایمن شده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص می‌نویسد:هند، پرجمعیت‌ترین دموکراسی در جهان، شریک حیاتی ایالات متحده است. ما باید نسبت به این مساله مهم توجه داشته‌باشیم. نباید فراموش کنیم هند الان با چین (همسایه خود) در تنش به سر می‌برد و در پایین‌ترین سطح روابط قرار دارند. هرچند واشنگتن نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

اقدامات محدودکننده مقامات آمریکایی علیه هند، آن هم در دورانی که مقامات هندی مجبور به آتش‌زدن دسته‌جمعی جنازه‌ جان‌باختگان کووید 19 در خیابان‌ها شده‌اند، با انتقاد شدید مقامات بهداشتی در دهلی نو، بمبئی و دیگر شهرهای هند مواجه شده‌است. میلیند دئورا، سیاستمداری از بمبئی، یکی از شهرهای سخت آسیب دیده، در پیامی توییتری می‌نویسد:«با ذخیره واکسن‌ها و جلوگیری از صادرات مواد اولیه حیاتی مورد نیاز برای تولید واکسن، ایالات متحده همکاری استراتژیک هند و آمریکا را تضعیف می‌کند.»

آدار پوناوالا، مدیر اجرایی یکی از موسسات بزرگ واکسن‌سازی در هند نیز در پیامی خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده‌است که تولید واکسن در هند با نیازهای جمعیت یک میلیارد و 200میلیون نفری این کشور تناسبی ندارد بنابراین بایدن باید تحریم صادرات مواد اولیه (برای تولید واکسن) را لغو کند تا این مسیر با سرعت بیشتری طی شود.

با همه این اوصاف، مقامات کاخ‌سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکید دارند قصد همکاری با دهلی نو، شریک راهبردی خود را در این آوردگاه سخت ندارند. بایدن در مواجهه با این انتقادات تاکید کرده‌است کشورش مقداری از واکسن‌های استفاده‌نشده در مواجهه با کووید 19 را به دو کشور همسایه آمریکا، یعنی مکزیک و کانادا صادر کرده‌است.

پاس گل ترامپ به بایدن

بایدن در توجیه محدودیت‌های صادراتی مواد اولیه تولید واکسن کووید 19 به هند و دیگر کشورها مدعی است که آمریکا خود به این مواد اولیه نیاز دارد! این در حالی است که براساس گزارش‌های غیررسمی، مقامات آمریکایی اکنون حداقل به اندازه پنج‌برابر جمعیت کشور خود، واکسن کووید 19 در اختیار دارند.

محدودیت‌های صادراتی مواد اولیه تولید واکسن کرونا به هند و دیگر کشورهای جهان، تحت قانون دولتی دفاع از تولیدات آمریکایی توجیه می‌شود.

قانونی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در روزهای ابتدایی شیوع بیماری همه‌گیر آن را وضع کرد و بایدن نیز از فوریه 2021 (بهمن 99) آن را به مبنای تقابل خود با کشورهای دیگر دنیا بر سر واکسن کووید 19 تبدیل کرده‌است.

به عبارت بهتر، بایدن از قانونی که ترامپ برای ایجاد محدودیت واکسن کرونا در جهان مصوب کرده‌بود، به منظور رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه و زورگویانه واشنگتن در جهان استفاده کرده‌است.

حسین یاری - بین‌الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها