بازار داغ مالخرها
گزارش «جام‌جم» از پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی در تهران

بازار داغ مالخرها

گفت‌و‌گو با مالخر گوشی‌ های گرانقیمت آیفون ۱۱ و ۱۲

زندگی ما مثل مار و پله است

جرم‌شان مالخری است اما با مالخرهای دیگر کلی فرق دارند. مالخرها اغلب از سارقان، اجناس سرقتی را خریداری می‌کنند اما این دو متهم، به جای آن‌که از سارقان اجناس سرقتی خریداری کنند به سراغ مالخرهای دیگر رفته‌اند.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۰۸

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از ضمیمه تپش روزنامه جام جم، این را هم بگوییم که با آن‌که اعضای این باند دو نفر بیشتر نیستند اما سردسته و طراح دارند؛ سردسته این باند که مردی ۳۰ ساله است از مالخرهای‌ شان می‌گوید.

چرا به سراغ مالخری از مالخرها به‌جای سارقان رفتید؟

مالخرها راحت‌تر هستند. می‌دانید یک‌جورایی شسته و رفته هستند. اگر بخواهی از سارق اجناسی خریداری کنی، بد و خوب قاطی است و چیز خوبی گیرت نمی‌آید اما مالخرها یک‌جورایی این بد و خوب را از هم جدا کرده‌اند و می‌دانند تو چه جنسی می‌خواهی و همان را در اختیارت قرار می‌دهند. دردسرش کمتر است، از طرفی با چند سارق و معتاد سر و کله نمی‌زنی و چند مالخر شناخته شده و آشنا این کار را برایت انجام می‌دهند.

چه وسایلی را خریداری می‌کنی؟

ما فقط گوشی تلفن همراه آیفون آن هم مدل ۱۱ و ۱۲ را می‌خريم و گوشی‌ها و مدل‌های دیگر را به سراغش نمی‌رویم.

چرا فقط این گوشی‌ها را خریداری می‌کنید؟

مشتری‌اش را داریم. خریداران این گوشی‌ها راحت‌تر پول می‌دهند. از طرفی این گوشی‌ها چون تازه به بازار آمده‌، اگر هم سرقت شود در حد نو است اما گوشی‌ها و مدل‌های دیگر ممکن است مدت بیشتری مورد استفاده قرار گرفته باشد.

با گوشی‌ های سرقتی چه می‌کردی؟

ما برای این گوشی‌ها دو دسته مشتری داریم؛ گروه اول که قطعات گوشی‌ها را جدا می‌کنند و برای گوشی‌های دیگر استفاده می‌کنند. گروه دوم تعدادی افغانی هستند که آنها را خریداری کرده و به خارج از مرزها برده و در کشورشان به فروش می‌رسانند. به همین دلیل رد گوشی‌ها نیز زده نمی‌شود و مشکلی هم پیش نمی‌آید.

گوشی‌ ها را چند می‌خریدی؟

ما روی هر گوشی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان سود می‌کردیم. حدود هفت تا هشت میلیون تومان می‌خریدیم و آنها را کمی گران‌تر به فروش می‌رسانديم.

ظاهرا شاکی از شهرستان هم دارید؟

در جریان نیستم. یکی از دلایلی که از مالخر ما گوشی خریداری می‌کنیم همین مساله است که سارق شهرستان و تهران نداریم و همه خریدها در همین پایتخت رخ می‌دهد.

برای این کارتان شما حتی خانه‌ای هم اجاره کرده‌اید؟

من و همدستم زن و بچه داریم و بی‌شک با ورود این همه گوشی تلفن همراه مدل آیفون، خانواده‌ام به ما شک می‌کردند؛ مخصوصا من و همدستم که سابقه‌دار هستیم و خیلی زود کارهای خلاف‌مان برملا می‌شد. به همین دلیل خانه‌ای اجاره کردیم تا وسایل سرقتی را داخل پاتوقمان بیاوریم و کسی هم از ماجرا با‌خبر نشود. از طرفی اینطوری خانواده‌هایمان از ماجرای بیکاری ما هم با‌خبر نمی‌شوند. ما روزها به بهانه کار از خانه بیرون می‌آمدیم و به پاتوق می‌رفتیم و از غُرهای خانواده‌هایمان هم در امان بودیم.

ایده اجاره خانه و خرید از مالخرها را چه کسی داد؟

من یک‌جورهایی سردسته باند هستم. من گفتم چه گوشی‌هایی را بخریم و خانه اجاره کنیم. کار کردن در خلاف و سپری کردن عمر در زندان یک چیزهایی را به آدم یاد می‌دهد که باعث می‌شود دستگیر نشود.

اما با این‌ همه تبحر و نقشه و پاتوق مخصوص کار خلاف باز هم دستگیر شدید؟

فکر کردید این‌که می‌گویند پلیس یک‌قدم جلوتر از متهمان است فقط برای فیلم‌هاست. واقعا این‌طور نیست و اگر پلیس درست کار نمی‌کرد که دزدان، شهر را به تسخیر درآورده بودند. البته ما هم تلاش می‌کنیم که دیر‌تر دستگیر شویم. ما مثل مار و پله هستیم که هر چقدر بالا رویم هم سرانجام نیش می‌خوریم و پايین می‌آیيم.

ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها