کمتر از 2 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، هنوز خبری از جو انتخاباتی در کشور نیست

تنور انتخابات چگونه گرم می‌شود؟

چند عامل را می‌توان در وجود فضای سرد انتخاباتی موثر دانست؛ شرایط خوبی در این ارتباط وجود ندارد و باید به‌عنوان آسیب به آن توجه کرد و در عین حال باید عوامل آن شناسایی شود.
کد خبر: ۱۳۱۱۸۵۸

برخی از این عوامل، سیاسی و برخی غیرسیاسی است. یکی از مهم‌ترین عوامل سیاسی، عملکرد و ناکارآمدی دولت مستقر است.

اگر به لحاظ کارآمدی و رونق اقتصادی شاهد وضعیت مثبتی بودیم قطعا این مساله در میزان رضایتمندی مردم تاثیرگذار بود و انگیزه مردم را برای مشارکت انتخاباتی افزایش می‌داد بنابراین یکی از عوامل مهم منفی در سرد بودن وضع موجود را باید ناشی از شرایط اقتصادی کشور عنوان کرد.

در همین ارتباط باید به این موضوع هم اشاره کرد که یکی از دلایل عدم اعلام رسمی کاندیداتوری از سوی چهره‌های سیاسی مطرح کشور نیز به همین موضوع ارتباط می‌یابد، زیرا به دلیل وجود فضای سرد، آنها هم انگیزه چندانی برای اعلام سریع‌تر کاندیداتوری خود ندارند البته بخشی از این موضوع به میزان ریسک‌پذیری جریان‌های سیاسی مربوط می‌شود، چراکه نتیجه انتخابات برای جریان‌های اصلی انتخاباتی، اهمیت بسیار دارد.

به همین دلیل اجماع بر نامزدی که امکان پیروزی بیشتری در این دوره از انتخابات داشته باشد دارای اهمیت بیشتری است لذا به دلیل این‌که رسیدن به چنین نامزدی که توانمند بوده و قدرت رای‌آوری و امکان اجماع‌سازی داشته باشد دشوار است.

به همین دلیل این موضوع موجب تاخیر در جمع‌بندی جریان‌ های سیاسی برای اعلام نامزد نهایی‌شان شده است.

چنین وضعیتی تقریبا در تمام جریان‌ های مطرح سیاسی کشور حاکم است. همین تاخیر در حضور نامزدهای اصلی نیز در سردی فضای موجود تاثیرگذار است.

در مقابل، افرادی که به‌صورت انفرادی قصد حضور در انتخابات دارند به‌راحتی اعلام حضور کرده‌اند، زیرا شکست احتمالی آنها نیز موجب کاهش جایگاه‌شان نمی‌شود. علت دیگر احتیاط نامزدهای اصلی برای اعلام حضور، نگرانی از تخریب‌ های جریان رقیب است.

به این معنی که آنها احساس می‌کنند اگر نام‌شان به‌عنوان کاندیدا مطرح شود جریان‌های مقابل به‌شدت وارد تخریب آنها می‌شوند و همین موضوع برای حضور زودهنگام بازدارنده است.

همچنین عامل غیرسیاسی در سرد بودن فضای انتخابات را می‌توان به شرایط کرونایی کشور نسبت داد، چراکه این شرایط، تمام مسائل را به نوعی تحت‌تاثیر قرار داده و وضعیت کسب‌وکار مردم و روحیه آنها را به‌هم‌ریخته است.

مهدی فضایلی - تحلیلگر مسائل سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها