کارشناسان مجموعه دانش‌بنیان «صنعت اندیشه‌ مدار» با استفاده از روش مهندسی معکوس، موفق به ساخت جرثقیل ۵۵ تن شده‌اند

اولین جرثقیل موبایل تلسکوپی ۵۵ تُن ساخت ایران

با توانمندی‌های شرکت دانش‌بنیان دارویی آشنا شوید که با متخصصانی جوان به دنبال رفع نیاز داروهای خاص وارداتی است

رستاژن دارو در مسیر تولید داروهای فناورانه

بازار دارو با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر تشدید شده، بازار نابسامانی است. بسیاری از داروهایی که صرفا وارداتی بوده‌اند، به همین دلیل از دسترس بیماران خارج شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۱۱۲۱۱

اما برخی شرکت‌های دارویی مانند «رستاژن دارو» تلاش کرده‌اند با کمک نیروهای توانمند جوان و مستعد از بین دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان و با رهبری اساتید داروسازی داخلی این قبیل داروهای وارداتی را در کشور تولید کنند.

به این ترتیب هم نیاز داخل کشور به این داروها را تأمین کنند و هم از خروج سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کنند.

سپیده کریمی افشار، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رستاژن دارو، داروساز است و در رشته داروسازی صنعتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ‌التحصیل شده است و حدود دو سالی است که در سمت مدیرعامل این شرکت فعالیت می‌کند. اما سابقه شرکت رستاژن دارو به سال ۹۲ بر می‌گردد؛ زمانی که جمعی از استادان و دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آن را در راستای موضوع دانشگاه‌های نسل سوم یعنی در مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه تأسیس کردند. دکتر فرید دُرکوش، رئیس هیأت مدیره این شرکت است که از ابتدا در کنار آموزش دانشگاهی، در حوزه صنعت بسیار فعال بوده‌اند. ایشان در حال حاضر استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و و رئیس دفتر پتنت (حق امتیاز) دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. رستاژن دو سال بعد از شروع فعالیت از سال ۹۴ به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شد و برای اولین بار فرآورده «تیکوپلانین» را به شکل لیوفیلیزه در ایران تولید کرد. پس از آن تا پایان سال گذشته این شرکت موفق به اخذ پروانه تولید ۷ فراورده دارویی دیگر شده است.

تولید داروهای بخش مراقبت ویژه

تمرکز فعلی فعالیت شرکت رستاژن، تولید فرآورده‌های حوزه مراقبت‌های ویژه است که تاکنون برایش تولیدکننده‌ای وجود نداشته و رستاژن اولین و تنها تولید کننده آنهاست یا تولیدات آن برای تأمین نیاز بازار داخلی کافی نبوده است. برخی از محصولات دارویی تولیدشده در این شرکت در اورژانس قلب و عروق، اورژانس مغز و اعصاب و تشنج‌های حادی که به‌وجود می‌آید و نیز در عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیمی جوان با ارتباط خوب صنعت و دانشگاه

یکی از امتیازهایی که رستاژن دارو از آن بهره می‌برد ارتباط بسیار خوب صنعت و دانشگاه است که در دل این شرکت به خوبی برقرار شده و برای جوانان مستعد و با انگیزه فرصت حضور و رشد در صنعت داروسازی را محقق کرده است . به گفته مدیرعامل این شرکت حضور تیم متخصص، جوان، باانگیزه و پرتلاش موفقیت شرکت را دوچندان کرده است. ۳۰ درصد پرسنل این شرکت دارای تحصیلات در زمینه دارو (داروسازی و شیمی) هستند که نیمی از آن‌ها دارای مدرک دکتری تخصصی (PhD) بوده و به جرات می‌توان این موضوع را وجه ممیزه رستاژن دانست. کریمی افشار می‌گوید: «شرکت ما کارخانه‌ای را در پارک علم و فناوری پردیس در حال احداث دارد که امیدواریم سال ۱۴۰۰ را با اخذ پروانه تولید در این کارخانه به پایان برسانیم. دکتر دُرکوش از همان ابتدا تلاش داشت با جذب دانشجویان خود به سمت صنعت، ایده‌های آنها را تجاری‌سازی کند.»

فعالیت در حوزه مکمل‌های دارویی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اشاره می‎کند: «در حوزه تولید مکمل‌ها هم از فرآورده‌هایی که نیاز به دانش فنی دارند، ورود کرده‌ایم. اواخر سال گذشته بود که اولین پروانه تولید مکمل را برای گروهی از مکمل‌های آهن با سامانه پوششی خاص اخذ کرده‌ایم که هم مزه بد آهن در دهان احساس نشود و هم جذب بهتر و عوارض گوارشی کمتری داشته باشد. امیدواریم این مکمل از خرداد ماه سال جاری وارد بازار شود. مکمل آهن در همه گروه‌های سنی از کودک گرفته تا بزرگسال که دچار فقر آهن یا آنمی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل آهن در انواع اشکال دارویی قطره، شربت و کپسول در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

داروسازی نوین با رستا ۴.۰

رستاژن نخستین شرکت داروسازی کشور است که واحدی مستقل را به پژوهش و بررسی انقلاب صنعتی چهارم و تاثیرات آن بر صنعت داروسازی اختصاص داده است. این واحد تحت عنوان RASTA ۴.۰ در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد.

رستاژن دارو در مسیر تولید داروهای فناورانه

انقلاب صنعتی چهارم بیان‌کننده یک تغییر اساسی در نحوه زندگی ، کار و روابط این دو با یکدیگر است. به عبارت دیگر، فصل جدیدی در توسعه انسانی است که با پیشرفت‌های خارق‌العاده تکنولوژی متناسب با انقلاب‌های اول، دوم و سوم صنعتی امکان پذیر می‌شود.

این پیشرفت‌ها دنیای فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی را به گونه‌ای با هم ادغام می‌کند که هم امیدوارکننده و هم مخاطره‌آمیز است. سرعت، گستردگی و عمق این انقلاب ما را مجبور می‌کند تا در مورد چگونگی توسعه کشورها، چگونگی ارزش‌آفرینی سازمان‌ها و حتی تعریف انسانیت، تجدید نظر کنیم.

انقلاب صنعتی چهارم چیزی فراتر از تغییر فناوری محور است. در واقع فرصتی است که به همه، از جمله رهبران، سیاست‌گذاران و افرادی از همه گروه‌های درآمدی و ملیتی، کمک می‌کند تا فناوری های همگرا را به منظور ایجاد آینده‌ای فراگیر و انسان‌محور به کار گیرند.

برنامه آینده شرکت؛ تولید داروی ضدسرطان

یکی از اصلی‌ترین اهداف رستاژن، تولید آن دسته از فرآورده‌های خاص دارویی است که در خارج از کشور تولید می‌شود اما در داخل فقط در حد مقاله باقی مانده‌اند و فرصت تولید پیدا نکرده‌اند. رسالت این شرکت، تأمین و تولید فرآورده‌های دارویی خاص و پیشرفته به‌ویژه در حوزه درمان سرطان (داروهای شیمیایی و داروهای برپایه زیست فناوری) است تا ایده‌ها را تجاری‌سازی کنند.

مدیر عامل رستاژن دارو با اشاره به این‌که خط تولید این داروهای ضدسرطان تا آخر سال تکمیل خواهد شد، می‌افزاید: «کار تحقیقاتی تولید این داروها انجام شده و آماده تولید است. در حال حاضر فقط یکی دو شرکت در حوزه تولید داروهای ضدسرطان مشغول کار هستند که به دلیل دانش فنی و مکان خاصی که باید برای این کار فراهم باشد، شرکت‌های دیگر خیلی به سراغ آن نمی‌روند. یکی دیگر از فعالیت‌های اصلی این شرکت کار روی سیستم‌های دارورسانی نوین است که فرآورده‌های دارویی را هدفمند به سمت محل اثر می‌رساند تا اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری داشته باشند. »

به گفته کریمی افشار، داروهای فعلی تولید شده بیش از دو میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کرده است. داروهایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرار است در کارخانه رستاژن واقع در پارک علم و فناوری پردیس تولید شود، سالیانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد خواهد کرد که این مبلغ در طی ۵ سال به ۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها