کارشناسان شرکت «کارآفرینان وادی فن‌آور درایت» با ارائه اپلیکیشن «مازادا» راهکارهای خلاقانه‌ای برای توانمندسازی و ایجاد فرصت‌های آموزشی برابر برای بانوان ابداع کرده‌اند

مهارت‌ آموزی و درآمدزایی برای بانوان با مازادا

مدیران برگزیده شرکت «داده رایانش ابری پردیس» سامانه «یک‌کلاس» را با قابلیت ارائه طیف وسیعی از خدمات به‌عنوان استارت‌آپی در دل این مجموعه راه‌اندازی کرده‌اند

کلاس جامع آنلاین در بستر ابری یک‌کلاس

«رایانش ابری» (Cloud Computing) از اصطلاحات فناورانه‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌رسد؛ رایانش ابری به این معناست که منبع یک نرم‌افزار، داده‌های آن و همین‌طور پردازش‌های مربوط به آن را به یک فضای بیرونی منتقل کنیم.
کد خبر: ۱۳۱۱۱۹۶

کاربران می‌توانند با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، وارد این سیستم شوند و به اپلیکیشن‌ها و داده‌ها دسترسی داشته باشند.

کلاس جامع آنلاین در بستر ابری یک‌کلاس

در چنین حالتی اطلاعات و برنامه‌ها به‌وسیله یک فضای خارجی میزبانی می‌شوند و به‌جای انواع حافظه‌های فیزیکی، داده‌ها روی یک شبکه جهانی نگهداری می‌شوند.

این کار باعث می‌شود قدرت پردازش افزایش پیدا کند، اطلاعات در لحظه به اشتراک گذاشته شود، همکاری با سایر افراد مرتبط راحت‌تر صورت گیرد و همچنین هر کاربر بتواند از طریق تلفن همراه و بدون توجه به موقعیت مکانی‌اش، دسترسی امن به داده‌ها داشته باشد.

در این حوزه شرکت «داده رایانش ابری پردیس» با هدف ارائه راهکارهای مبتنی بر فضای ابری از سال ۸۹ شروع به کارکرده و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد.

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت «داده رایانش ابری پردیس» در خصوص زمینه فعالیت این مجموعه می‌گوید: «حوزه اصلی فعالیت ما، ذخیره‌سازی داده‌ها و امنیت اطلاعات است. در سال‌ های گذشته هدف ما این بوده است که با استفاده از فناوری فضای ابری، مخاطب یک نرم‌افزار را به استفاده‌کننده محض
تبدیل کنیم.

به این معنی که کاربر درگیر فرایندهای نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی نرم‌افزار نمی‌شود و فقط در بستر اینترنت از محصول نهایی استفاده می‌کند؛ اما در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، سامانه‌ای را توسعه دادیم که به‌عنوان یک «سیستم مدیریت یادگیری» (LMS سرواژه Leaning Management System) عمل می‌کند و سامانه «یک‌کلاس» نام دارد. یک‌کلاس درواقع نوعی مدرسه آنلاین است که خدمات گسترده‌ای نظیر کلاس مجازی، حضوروغیاب، برگزاری آزمون، ارسال و دریافت تکالیف، انتخابات دانش‌آموزی، نظرسنجی و ... را به مخاطب ارائه می‌دهد.»

علیرضا غفاری در ادامه می‌افزاید: «در شرکت داده رایانش ابری پردیس، یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها واحد «تحقیق و توسعه» (R&D) است که پیوسته در حال دریافت بازخوردها و کار مستمر در جهت ارتقای سازوکارهای شرکت است؛ درواقع پلتفرم یک‌کلاس نیز حاصل فعالیت‌های همین واحد تحقیق و توسعه است.

در این راستا، برای این‌که در روند خدمت‌رسانی به مشتریان دیگر شرکت مانند فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی اراک، ذوب‌آهن اصفهان و ... اختلالی به وجود نیاید و شرکت فعالیت‌های اصلی خودش را نیز به‌پیش ببرد، تعدادی از مدیران ارشد شرکت برای راه‌اندازی سامانه یک‌کلاس انتخاب شدند و به طور اختصاصی به این پروژه پیوستند.

در بخش سرمایه‌گذاری نیز خود شرکت داده‌رایانش ابری پردیس، مسئولیت سرمایه‌گذاری روی این استارت‌آپ را به عهده گرفت تا همه تعاریف متداول از یک استارت‌آپ محقق شود و این سامانه به شکل استارت‌آپی در دل شرکت به وجود بیاید.»

ویژگی‌های منحصربه‌فرد «یک‌کلاس»

مدیرعامل شرکت داده رایانش ابری پردیس درباره ۳ ویژگی اصلی و انحصاری پلتفرم یک‌کلاس به جام‌جم می‌گوید: «ویژگی اول یک‌کلاس، جامع و یکپارچه بودن آن است؛ به‌طوری‌که تمامی امکانات و سیستم‌های موردنیاز یک مدرسه آنلاین را در دل خود جا داده است و مشترک ما دیگر نیازی به پرداخت هزینه مجزا و خریداری هرکدام از قابلیت‌های موردنیازش نخواهد داشت. بیشتر شرکت‌هایی که در زمینه‌های مشابه فعالیت می‌کنند، هرکدام از خدمات را جداگانه و در قالب یک ماژول جدید می‌فروشند. ولی ما تلاش کرده‌ایم با ایجاد پلتفرمی جامع، تمام نیازهای جامعه هدفمان را در سامانه یک‌کلاس بگنجانیم.»

غفاری می‌افزاید: «ویژگی دیگری که یک‌کلاس را به پلتفرمی پیشرو و کارآمد در حوزه مدارس آنلاین تبدیل کرده است، از همان تخصص اصلی مجموعه ما نشئت می‌گیرد؛ سامانه یک‌کلاس در بستر فضای ابری ارائه می‌شود که همین امر باعث شده است مدارس از هزینه‌های جانبی برای نصب، راه‌اندازی و به‌ویژه پشتیبانی از این سامانه بی‌نیاز باشند. برای مثال مدرسه‌ای که مشترک ما می‌شود و از خدمات ما استفاده می‌کند، دیگر به استخدام یک نفر به‌عنوان متخصص پشتیبانی نیاز ندارد و به‌این‌ترتیب در هزینه‌هایش صرفه‌جویی می‌کند.

در نتیجه به‌کارگیری فناوری رایانش ابری در پلتفرم یک‌کلاس، باعث شده است حتی در مناطق دورافتاده و محروم کشورمان (که به پهنای باند کافی و پایداری در حد ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند) نیز بدون نیاز به تهیه هیچ‌گونه نرم‌افزار خاص یا پیش‌نیاز نرم‌افزاری ویژه و فقط با در اختیار داشتن حداقل سیستم سخت‌افزاری، بتوانند از خدمات مدرسه آنلاین «یک‌کلاس» بهره‌مند شوند؛ البته به‌خاطر تحت وب بودن این سامانه، حتی ممکن است به سخت‌افزار خاصی در قالب رایانه هم نیاز نباشد و طبق آماری که ما استخراج کرده‌ایم، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از جامعه مخاطبان ما برای شرکت کردن در این مدرسه مجازی، از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند.»

این کارآفرین در ادامه به دیگر ویژگی‌های این سامانه اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی دیگر از ویژگی‌های یک‌کلاس که در اثر محدودیت‌های ناشی از کرونا به‌وجود آمد، پشتیبانی قدرتمند ماست که به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۷روز هفته به ارائه خدمات مشغول است. درواقع همه‌گیری کرونا یک پیامد مثبت داشت که آن هم آشتی اجباری ما با دنیای فناوری اطلاعات است.شاید تا پیش از همه‌گیری این ویروس سطح آشنایی برخی از مردم با حوزه فناوری اطلاعات، در حد استفاده از چند شبکه اجتماعی بود؛ اما در این دوران اکثر مردم مجبور به یادگیری و کار کردن با تعداد زیادی از نرم‌افزارها شده‌اند و طبیعتا در این مسیر مشکلات زیادی هم برای آنها به‌وجود می‌آید.درنتیجه ما در شرکت داده رایانش ابری پردیس تصمیم گرفتیم به‌جای توسعه محصول، تمرکزمان را در بخش پشتیبانی قرار دهیم.به‌همین دلیل بخش پشتیبانی ما کم‌کم رشد کرد و در حال حاضر به یکی از قدرتمندترین و اصلی‌ترین قسمت‌های سامانه یک‌کلاس تبدیل شده است که حتی برخی از دانش‌آموزان گاهی ما را با مشاور تحصیلی اشتباه می‌گیرند و توقع دارند در این زمینه هم از آنها پشتیبانی کنیم! اما به‌طور کلی در بخش پشتیبانی، تلاش ما بر این است که تمام نیازهای دانش‌آموزان در حوزه فناوری اطلاعات را خودمان برطرف کنیم.»

ابعاد سامانه «یک‌کلاس»

بنیان‌گذار شرکت داده رایانش ابری پردیس در تشریح ابعاد فعلی پلتفرم یک‌کلاس، این‌گونه می‌گوید: «تا زمان انجام این مصاحبه ۲۳هزار و ۱۵۴نفر دانش‌آموز و معلم از سامانه یک‌کلاس استفاده کرده‌اند و تا به‌حال دو میلیون و ۴۲۲هزار و ۱۲ نفر - ساعت کلاس درسی در قالب ۹۲هزار و ۳۲۱جلسه کلاس آنلاین برگزار شده است. ما اکنون در شهرهایی مانند بندرعباس، بجنورد، اراک، خرم‌آباد، قُروه، شیراز، بوشهر، اهواز، اصفهان، تهران و ... مشترک داریم و از پراکندگی استانی خوبی در سطح کشور برخورداریم.»

غفاری همچنین می‌افزاید: «مشتریان ما به سه دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول مدارس در تمام سطوح، آموزشگاه‌های آزاد و مدرسین هستند. گروه دوم دانشگاه‌ها (مانند دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه صنعتی اراک، دانشگاه کرمانشاه و ...) و گروه سوم مراکز آموزش در سازمان‌ها و ادارات دولتی (مانند سازمان برنامه‌وبودجه سمنان، بهزیستی خراسان شمالی، مرکز آموزش آب‌وبرق مازندران و ...) هستند که برای برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت‌شان، از پلتفرم ما بهره گرفته‌اند. سایر مراکز نیز چنانچه نیاز به استفاده از پلتفرم آموزش الکترونیک ما را داشته باشند کافی است با شرکت تماس بگیرند و درخواست خود را ارائه دهند.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها