پویش جنگل‌کاری با بذر در زنجان
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری:

پویش جنگل‌کاری با بذر در زنجان

اشتغال و درآمد ماحصل زراعت صنوبر در زنجان است

رونق صنعت چوب با زراعت صنوبر

رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می تواند در سال های آینده جزو کشت های پرسود در استان و کشور از نظر درآمدزایی به حساب آید.
رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می تواند در سال های آینده جزو کشت های پرسود در استان و کشور از نظر درآمدزایی به حساب آید.
کد خبر: ۱۳۱۱۱۶۳

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، مجید معانی رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان گفت: ترغيب علاقه مندان به زراعت صنوبر و بهره برداري از آن در صنعت چوب يكي از موثرترين راه ها به منظور جلوگيري از تخريب منابع طبيعي به شمار می رود.

معانی با بیان این که امروزه جنگل های طبیعی توان تامین چوب مورد نیاز را ندارند گفت: با این حال به منظور تامین چوب مورد نیاز جامعه، جنگل کاری با گونه های سریع الرشد در خارج از عرصه جنگل های طبیعی امری ضروری می باشد.

وی افزود: از سوی دیگر می توان گفت که راهكارهاي مختلفي براي جلوگيري از تخريب منابع طبيعي پيشنهاد مي شود، اما يكي از موثرترين راه ها براي ممانعت از قاچاق چوب و خسارات جبران ناپذير به طبيعت، ترغيب علاقه مندان به زراعت صنوبر و بهره برداري از آن در صنعت چوب است.

به گفته معانی در چند سال اخیر كاشت صنوبر فرصت تازه‌اي براي تنوع‌بخشي به درآمد و توليدات كشاورزي محسوب مي شود.

این مقام مسئول با بیان این که با زراعت چوب از راه قانوني و بدون هرگونه تخلف، می توان درآمدزايي داشت گفت: با این روش همچنين چوب مورد نياز بازار را تامين و براي چند نفر هم می توان اشتغالزايي كرد و خسارت های وارده به جنگل هاي استان را به كمترين ميزان ممكن رساند.

معانی با بیان این که در سال گذشته 100 هزار اصله نهال صنوبر در استان تولید و در بین متقاضیان توزیع و کشت شد گفت: برای امسال نیز با عنایت به ابلاغ برنامه های تولید و افزایش تولید در سطح کشور، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به تبعیت از آن اقدام به کاشت قلمه صنوبر به میزان 2 تا 3 برابر سال 1399 نموده است که در اسفند ماه 1400 در بین زارعان و متقاضیان در سراسر استان زنجان توزیع خواهد شد.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان خاطر نشان کرد: در کاشت صنوبر به ازای هر هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم و یک نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می تواند در سال های آینده جزو کشت های پرسود در استان و کشور از نظر درآمدزایی به حساب آید.

گفتنی است که در حال حاضر درخت صنوبر یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد.

درپایان می توان گفت که استان زنجان یکی از قطبهای تولید صنوبر کشور است که با برداشت موانع  از جمله تامین اعتبارات از صندوق توسعه ملی می توان تعداد آن را در استان بالا برد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها