خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با استناد به بیانیه‌ای از وزارت خارجه این کشور مدعی شده ایران نفتکش توقیف‌ شده کره جنوبی و ناخدای آن را آزاد کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، رسانه رسمی کره جنوبی دقایقی پیش با استناد به بیانیه‌ای از وزارت خارجه این کشور مدعی شده ایران کشتی توقیف‌ شده کره جنوبی و ناخدای آن را آزاد کرده است.ایران نفتکش کره جنوبی و ناخدای آن را آزاد کرد

طبق گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌‌ای گفته نفتکش «هانکوک چیامی» (هانکوک چیمی) به همراه ناخدا و ۱۲ خدمه‌اش ساعت ۶ صبح امروز (به وقت ایران) بندر ایران را ترک کرده است. خدمه این کشتی قبلاً آزاد شده بودند اما برای ارائه خدمات نگهداری، نفتکش را ترک نکرده بودند.

وزارت خارجه کره جنوبی گفته ناخدا و خدمه کشتی سالم هستند.

خبرگزاری یونهاپ هفته پیش به نقل از یک منبع دیپلماتیک با اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات با طرف‌های ایرانی از احتمال رفع توقیف این نفتکش و ناخدای آن طی روزهای آتی خبر داده بود.

نفت‌کش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیامی» صبح روز ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بود.

سپاه پاسداران هنگام توقیف نفتکش مذکور در توضیح درباره این رویداد گفته بود هانکوک چیامی از از مبدا بندر «الجبیل» عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بوده، اما به دلیل نقض قوانین زیست‌محیطی توقیف شده است.

در آن زمان گزارش شد شناور مذکور حامل ۷۲۰۰ تن اتانول بوده. خدمه کشتی را اتباع کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار تشکیل می‌دهند.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۱۵ دی‌ماه درباره این رویداد گفت: «ایران مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.»

او تصریح کرد که این رویداد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده است.

رسانه‌های کره جنوبی در روزهای گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بودند نخست‌وزیر این کشور احتمالاً ۲۲ فروردین ماه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی و رایزنی درباره وضعیت نفتکش کره جنوبی به تهران سفر خواهد کرد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها