کرونا شمشیرش را از رو بسته است اما خبری از تصمیمات قاطع ستاد ملی مقابله با کرونا‌ نیست.
کد خبر: ۱۳۰۹۶۳۰

دیروز کرونا جان ۱۷۲ نفر دیگر‌ از هموطنانمان را گرفت و به شرایط ۸۸شهرستان کشور رنگ قرمز پاشید تا ثابت کند دست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا خالی است؛ ستادی که به نظر می‌رسد ‌از یک‌سال نبرد با کرونا درس نگرفته ‌و کماکان گرفتار آزمون و خطاست.

مقایسه وضعیت کشور پیش از تعطیلات نوروزی با این روزها نیز بر این واقعیت تلخ مهر تایید می‌زند؛ بیست و هفتم اسفند گذشته تعداد قربانیان کرونا ۶۵ نفر و تعداد مناطق قرمز کشور ‌۹ شهرستان گزارش شد‌ اما خیلی زمان نبرد که این شرایط ناگوارتر شد.

بیشتر کارشناسان این روزها از سفرهای نوروزی به‌عنوان عامل شیوع ویروس‌ جهش یافته در کشور یاد می‌کنند و می‌گویند‌ چراغ سبز ستاد ملی مقابله با کرونا به سفرهای نوروزی ‌به‌نوعی استقبال از شیوع کرونا بوده است؛چراغ سبزی که این روزها‌ برای بسیاری از خانواده‌ها حکم تابلوی ایست را پیدا کرده است‌؛ خانواده‌هایی که این روزها در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید بار سنگین دغدغه درمان را نیز به دوش بکشند.

سرپرستان بسیاری از خانواده‌ها کار خود را از دست داده‌اند و برای گرفتن حقوق بيمه بیکاری پله‌های شعب تامین اجتماعی را بالا و پایین می‌کنند. علاوه بر این داروهای خاص به‌راحتی پیدا نمی‌شود و اگر در دسترس نیز باشد کمتر خانواده‌ای توان خرید آنها را دارد. در بیمارستان های دولتی نیز تخت خالی پیدا نمی‌شود و کم نیستند افرادی که برای استفاده از خدمات بیمارستان‌های خصوصی در صف مانده‌اند.

اوضاع کادر درمان نیز چنگی به دل نمی‌زند، فشار کار امان آنها را بریده و پرداخت نشدن مطالبات و عملی نشدن وعده‌ها شرایط را برای آنها بیش از گذشته سخت کرده است.

در چنین شرایطی که گره کار فقط با تصمیمات به‌موقع و قاطع باز شدنی است اما ستاد ملی مقابله با کرونا خود نیاز به رسیدگی اورژانسی دارد، چراکه به نظر می‌رسد ‌یا گرفتار بحران تصمیم‌گیری شده یا برای نظر کارشناسان و حتی وزیر بهداشت و درمان نیز ارزشی قائل نیست.

برای نمونه وزیر بهداشت و بیشتر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اواخر سال گذشته بارها مخالفت خود را با سفرهای نوروزی اعلام کرد‌ه بودند اما هنگام تصمیم‌گیری به نظر آنها توجهی نشد.

نگران‌کننده‌تر این‌که جلسه کمیته علمی مقابله با کرونا نیز به حاشیه رفته ‌ و حدود یک ماه است که برگزار نمی‌شود؛ جلسه‌ای که باید در آن براساس نظر کارشناسان و آخرین خبرها ‌تصمیم‌های مناسبی گرفت.

چند روزی است که دوباره آمار قربانیان کرونا سه‌رقمی شده و در چنین شرایطی مشخص است که باید محدودیت‌های مناسبی برای آمد و شد در‌نظر گرفت. در کنار محدودیت‌ها باید از خانواده‌های آسیب‌پذیر نیز حمایت ویژه‌ای کرد تا مشکلات آنها در سایه کرونا حادتر نشود.

علاوه بر این با نظارت مناسب می‌توان دورکاری کارمندان در بخش ‌ خصوصی را نیز اجرایی کرد. ‌افزون بر این با‌ لغو طرح ترافیک نیز باید شرایط را برای تردد افرادی‌ که ناچار به استفاده از‌ ناوگان حمل و نقل عمومی هستند تسهیل کرد، زیرا ‌کمبود اتوبوس و قطار مترو سبب شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر شوخی به‌نظر برسد؛ شوخی تلخی که این روزها بر سر ستاد ملی مقابله با کرونا نیز سایه انداخته است، چراکه به نظر می‌رسد این ستاد و در واقع دولت اراده‌ای برای کنترل شرایط ندارد و درست مانند نحوه مبارزه با آلودگی هوا همه چیز را به دست طبیعت سپرده است.

مهدی آیینی - دبیر گروه جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها