علاوهبر اینکه از زمینتان درآمد خواهید داشت، بهاشتغالزایی هم کمک کردهاید. برای شروع این مسیر هم نگران دانش علمی و فنی آن و تهیه تجهیزات و امکانات نباشید. شرکت خلاق و نوآور «رایان تجارت دز پارت» با نام تجاری «آی مزرعه» با برگزاری دورههای آموزشی، امکان تهیه بستههای آموزشی، تامین نیازهای پرورشدهندگان ماهی و کلینیک مشاوره در کنار شماست تا بهبیشترین بازدهی در کمترین زمان برسید.
«آی مزرعه» پلتفرمی برای ارتباط مستقیم تولیدکنندهها با خریداران عمده است. در این سامانه پرورشدهندگان میتوانند بازارهای خود را مستقیم و باحذف واسطهها پیدا کنند.
استان چهارمحال و بختیاری بهدلیل بهرهمندی از نزولات جوی فراوان، چشمهها، سرچشمههای رودخانههای کارون و زایندهرودبا اقلیمی سردسیر، زمینه مساعدی برای رشد و پرورش ماهیان سردآبی دارد و بزرگترین کارخانهها و واحدهای صنعتی شیلات در این استان قرار دارند.
ازهمینرو بهقطب کشور در این بخش تبدیل شده است و شغل تعدادزیادی از مردم این سرزمین نیز پرورش ماهی یا کارهای وابسته به این حوزه است.
رضا باقری، فارغالتحصیل رشته مهندسی صنایع است و برای آینده کاریاش حرفه پدر و خانواده خود، یعنی پرورش ماهی را انتخاب کرده است.
بههمین دلیل، با کمبودها و مشکلات این حوزه بهخوبی آشناست و با راهاندازی اولین سامانه تخصصی درحوزه شیلات برای فروش بدون واسطه محصولات پرورشدهندگان و تولیدکنندگان بانام آیمزرعه، راهحلی اندیشیده است.
مدیرعامل این شرکت نیازهای این حوزه را به دو بخش تقسیم میکند: «آموزش، اولین نیاز شروع کار همه تولیدکنندهاست و در این زمینه هیچ مرجع آموزشی معتبری وجود ندارد و حتی آموزشهای دانشگاهی هم برای شروع عملی این حرفه مناسب نیست.»
مهندس باقری در معرفی دومین نیازمندی این بخش میگوید: «واسطه های زیاد این حوزه، بزرگترین و اصلیترین مشکل فعالان شیلات هستند.
ما در زنجیره تامین دو شکل از واسطه را داریم؛ واسطههایی که بین مراکز تکثیر، تفریخ و پرورش ماهی وجود دارند و واسطههایی که از مرحله تولید تا فروش ماهی کار میکنند. سالهاست سودی که باید به تولیدکنندهها برسد به جیب این واسطهها میرود.»
آی مزرعه پس از سه سال تحقیق و مطالعه برای حل نبود آموزشهای مرجع در این زمینه و حذف واسطهها در اوایل سال ۹۸ شکل گرفت.
در آی مزرعه، پرورشدهندهها هرآنچه را برای تولید محصولاتشان نیاز دارند، بیواسطه و باکمترین قیمت میتوانند مستقیم از تولیدکنندهها بخرند و زمانی که محصول آماده ورود به بازار میشود، بدون واسطه محصولشان را به فروشندههای عمده و فروشگاههای خردهفروشی برسانند.
بهگفته مهندس باقری، آیمزرعه هیچ نمونه داخلی یا خارجی مشابهی ندارد و درحالحاضر ۹۰درصد پرورشدهندگان کشور با این سامانه آشنا هستند و بیشتر آنها در این سامانه فعالیت مستقیم دارند.
قدمی بزرگ درحذف واسطههای منفی بازار شیلات
مهندس باقری با اشاره بهاینکه آیمزرعه، خدمتی منحصربهفرد در بازار شیلات کشور است، به جامجم میگوید: «باتوجه به تغییر رفتار خریداران و ترجیح آنها بر خرید مجازی، اگر پرورشدهندگان مشارکت بیشتری داشته باشند و افراد بیشتری در این سامانه عضو شوند، آیمزرعه میتواند بهعنوان مرجع خریدوفروش ماهی قزلآلا در کشور شناخته شود.»
مدیرعامل این مجموعه، درادامه میافزاید: «ما پیشنهاد همکاری و مذاکرهای نیز با اتحادیه کشوری شیلات داشتهایم تا بهعنوان سامانه اصلی اتحادیه ماهیهای سردآبی کشور به اتحادیه شیلات در ساماندهی بیشتر این صنعت کمک کنیم.همچنین اگر دستگاههای ذیربط و مسؤولان مربوط نیز همکاری کنند، با توجه بهاینکه این سامانه بیشترین عضو ومخاطب را دارد، میتواند بهساماندهی بخش شیلات کمککند.»
رضا باقری معتقد است: «مزرعهداران در آیمزرعه بهجای روشهای سنتی و فروختن به واسطهها، میتوانند بازاریابی مستقیم و گستردهتری داشته باشند و سود بیشتری بهدست آورند، همینطور خریداران هم با قیمت کمتری نسبت بهقبل خرید خواهند کرد و محصولی تازه و مطمئن میخرند.»
ثبت سفارش برای خرید از مزرعهداران: آیمزرعه امکان پیشفروش محصولات مزرعهداران را فراهم کرده است تا خریداران بتوانند برای بازارهای هدف خود برنامهریزی کنند. بهعلاوه تمام فروشگاهها و شرکتهای بستهبندی و صادرات نیز میتوانند بهکمک این پلتفرم محصولات و تولیدکنندههای معتبر را شناسایی کنند و ثبت سفارشی مطمئن در آیمزرعه داشته باشند.
دریافت قیمت روز انواع ماهی و آبزیان: از آنجا که آیمزرعه هرروز با مزرعهداران درارتباط است، میتواند قیمت روز انواع ماهی و آبزیان را اعلام کند. این سامانه درحالحاضر، مورد استناد قیمت خریداران و فروشندگان و مزارع است.
ساخت فروشگاه در بازار مجازی شیلات: تمام شرکتها و واحدهای صنعتی تولیدکننده ابزار و تجهیزات، خوراک، مکمل و دارو و انواع محصولات فرآوری، میتوانند فروشگاه آنلاین خود را در آیمزرعه ایجاد کنند و باهزینه تبلیغاتی پایینتر محصولات خود را مستقیم بهدست پرورشدهندگان و فعالان حوزه شیلات برسانند. باتوجهبه اینکه بازار هدف این فروشندهها، کاربران آیمزرعه هستند، محصولشان زودتر شناخته شده و سریعتر هم به بازار معرفی میشود.
نمودارهای تحلیلی برای پرورشدهندگان: آیمزرعه، نحوه عرضه و تقاضا و نمودارهای تحلیل قیمت را در اختیار پرورشدهندگان قرار میدهد تا بتوانند برای زمان ورود محصول بهبازار برنامهریزی داشته باشند.
کلینیک مشاوره: در این قسمت میتوانید از مشاوره تخصصی کارشناسان دلسوز آیمزرعه برای مزرعهای سالم و پردرآمد کمک بگیرید. کافی است در این سامانه حوزه موردنظر برای مشاوره و نوع مشاوره تلفنی یا حضوری را انتخاب کنید.
آموزش: آی مزرعه برگزارکننده دورههای تخصصی تکثیر ماهیهای سردآبی، آموزش تخصصی استفاده از داروها و ضدعفونیکنندهها، جیرهنویسی تغذیه آبزیان، آموزش بیماریشناسی ماهیها و بیماریهای ویروسی ماهی قزلآلاست. این دورهها بهصورت حضوری در سالنهای بزرگ و با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی برگزار میشود و بهصورت بستههای آموزشی نیز با تصویربرداری مرحلهبهمرحله و با بیان ساده و روان برای علاقهمندان آماده شدهاند. آیمزرعه مرکز شماره یک نظام مهندسی استان چهارمحال و بختیاری است و بهفراگیران، پس از گذراندن این دورهها، مدرک معتبر از سازمان نظام مهندسی اعطا میشود.
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد