متخصصان شرکت «رایان تجارت دز پارت» سامانه هوشمند خریدوفروش بی‎واسطه ماهی‎های سردآبی و مرجع استعلام قیمت روز انواع ماهی و آبزیان را ابداع کرده‌اند

آی مزرعه اولین بازار مجازی شیلات کشور

شرکت کامپیوتری «علم و صنعت نوید» ‎ خدمات هوشمند حضور‎ و ‎غیاب را با فناوری کاملا بومی برای سازمان‎ها و شرکت‎ها ارائه می‌دهد

حضور و غیاب هوشمند، سریع و دقیق با الیت

یکی از بخش‎های سیستم‎های اداری که همزمان با فناوری‎های مدرن دنیا در حال تغییر و به‎روزرسانی است، بخش حضور‎ و ‎غیاب نیروی انسانی است.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۶۳

این بخش که در چند سال اخیر تغییرات شگفت‎انگیزی داشته و از جدیدترین فناوری‌های دنیا در آن استفاده می‎شود، در روزگار فعلی که بیماری ویروسی کرونا جهان را به تسخیر خود در آورده همچنان در حال پیشرفت است.

فناوری تشخیص چهره برای بسیاری از فضاهای امنیتی یا محصولاتی مثل گوشی تلفن همراه، شاید عادی باشد. اما برای شرکت‎ها و دفاتر اداری در دوره همه‌گیری کووید ۱۹ به یک ضرورت تبدیل شده است؛ زیرا امکانات قبلی نظیر شناسایی از طریق اثر انگشت ممکن است زمینه‎های انتقال بیماری را فراهم آورد.

در این شرایط، مدیران شرکت کامپیوتری علم‌وصنعت تصمیم می‎گیرند با تکیه بر دانش بومی و با به‌کارگیری مهارت متخصصان داخلی، نمونه ایرانی سخت‎افراز و نرم‎افزار تشخیص‎چهره را تولید کنند تا سازمان‎ها و شرکت‎ها بتوانند با هزینه کمتر، دسترسی بهتری به این فناوری رایج در دنیا داشته باشند.

حمیدرضا سعدا...، مدیر فروش شرکت کامپیوتری علم‌وصنعت نوید با اشاره به سابقه تولید محصولات مختلف در این شرکت می‎گوید: «شرکت ما از سال ۷۱ تجربه کار در حوزه سخت‎افزار و نرم‎افزارهای مرتبط با حضوروغیاب را داشته و در سال ۹۸ اقدام به دریافت مجوز دانش‎بنیان کرده است. ما تلاش می‌کنیم پابه‎پای فناوری‎های روز دنیا جلو برویم و به نیازهای داخلی هم توجه کنیم. بر همین اساس دقیقا از زمانی که کرونا شایع شد تصمیم به ساخت و طراحی سیستم تشخیص چهره را گرفتیم و تقریبا ۱۰ ماهه آماده شد و به بازار آمد.» گفتنی است شرکت علم و صنعت نوید در حال حاضر ۱۱۰ نفر نیروی کار مستقیم و ۳۰۰ همکار در نمایندگی‎های سراسر کشور دارد.

محصولات شرکت

علم و صنعت نوید در یک نگاه دستگاه‎های کارت بارکد، مگنت، کارت‎های بدون تماس هوشمند و فناوری بیومتریک تشخیص اثر انگشت، نمونه‎هایی از کارهای قبلی شرکت علم و صنعت نوید بوده است و در حال حاضر با ارائه سیستم جامع حضور‎وغیاب در بخش نرم‎افزاری به اسم ETS (سرواژه Elmosanat Total System) و دستگاه سخت‎افزاری با نام الیت عرضه می‎شود. سعدا...، مدیر فروش شرکت می‎گوید: اکنون ۵۰ نمایندگی در سراسر کشور داریم که خدمات فروش و پشتیبانی را ارائه می‎دهند.

صادرات به دیگر کشورها

دستگاه‌هایی که علم‎و‎صنعت نوید تولید می‎کند به همراه نرم‎افزاهای طراحی شده توسط برنامه‎نویسان ایرانی به ۱۶کشور از جمله عربستان ( قبل از تحریم ) ، افغانستان ، سوریه، عراق و چند کشور آفریقایی صادر شده است.

چشم انداز شرکت علم و صنعت برای ورود به حوزه اینترنت اشیا

مهندس سعدا... می‎گوید: «با توجه به این که فناوری‌های روز در زندگی همه ما وارد شده‎اند قصد داریم به یکی دیگر از حوزه‎های مهمی که در آینده نه چندان دور بخش‎های مختلف زندگی و کار ما را تحت تاثیر قرار می‎‌دهد وارد شویم و آن حوزه اینترنت اشیاست. این فناوری برای کنتورهای آب ‎و ‎برق‎ و ‎گاز می‌تواند بسیار کاربردی باشد و شرکت ما در تلاش است با دانش بومی در این حوزه زمینه لازم را برای اجرایی‌کردن اینترنت کنتورها و قرائت از راه دور فراهم کند.

به این ترتیب دیگر نیاز به اعزام کارشناس برای خواندن کنتور از بین می‎رود و میزان مصرف به سرعت و بدون مشکل از طریق اینترنت به سازمان‎ها و شرکت‎ها اعلام می‎شود.

حوزه بعدی که اینترنت اشیا می‎تواند در آن بسیار مفید و کاربردی باشد خودروها هستند. فرض کنید شرکت خودروسازی که اعلام می‎کند گارانتی پس از فروش دارد بتواند بعد از مدتی به شما اطلاع دهد روغن خودرویتان، روغن ایده‌آلی نیست و باید تعویض شود. این از حوزه‎هایی است که به‌طور جدی قصد داریم در آن فعالیت کنیم و محصول داخلی به بازار ارائه دهیم.

چالش‏ های حرکت در مسیر تولید ملی

مدیر فروش شرکت علم و صنعت نوید می‎گوید: «متاسفانه محصولات رقیب چینی می‎تواند از طریق قاچاق وارد کشور شود و به راحتی دستگاه‎های حضورو غیاب خود را به ایران بفروشد. مهم‌ترین سرمایه شرکت نیروی انسانی آن می‌باشد که با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌های شرکت حفظ آنها از اولویت‌های اول است . متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل متعددی نگهداری نیروی متخصص دشوارتر شده است و بسیاری از نیروهای زبده و با دانش بالا به قصد مهاجرت از شرکت رفته ، موجب بروز خسارت زیادی به شرکت شده است.

موضوع قاچاق و واردات غیر قانونی دستگاه‌های مشابه چینی از جمله مشکلات فعالیت‌های شرکت است که در رقابت با چنین محصولاتی انرژی و هزینه فراوانی به شرکت تحمیل می‌کند. به خصوص در مواردی که به مجوزهای مختلف سازمان‌های دولتی نیاز است، وجود قوانین دست‌و‌پا‌گیر و بروکراتیک انجام هر فعالیت ساده‌‍‌ای را به یک پروژه زمان‌گیر و پر هزینه تبدیل کرده‌است؛ به‌طور مثال شاید بهتر باشد بین سازمان‌های دولتی استعلا‌م‌هایی نظیر مفاصا حساب بیمه و مالیات مکانیزه شود تا برای هر فعالیتی نیاز به مراجعه مکرر نباشد.

مزیت‎های شرکت علم‎و‎صنعت نسبت به رقبا

کاهش قیمت نسبت به نمونه خارجی: مدیر فروش این شرکت می‎گوید: «یکی از نکاتی که باعث شد به فکر تولید نمونه ایرانی دستگاه تشخیص چهره بیفتیم، قیمت بالای نمونه‎های خارجی بود که بین ۶ تا ۸ میلیون تومان هزینه می بُرد. در حالی که نمونه تولیدشده در شرکت ما که در حال حاضر تنها دستگاه تشخیص چهره در ایران است که صفر تا صدش بر اساس دانش بومی ساخته شده است، حدود ۴ میلیون تومان قیمت دارد.»

انعطاف متناسب با نیاز مشتری: هر مشتری متناسب با نیاز خودش سفارش‎هایی دارد و علم و صنعت نوید قابلیت ایجاد تغییر و اعمال نکاتی که برای مشتری مهم است را فراهم آورده است. نرم‌افزار و سخت‎افزاری که از طرف شرکت ارائه می‎شود قابلیت تطبیق با دیگر سیستم‎ها را دارد؛ مثلا ممکن است سفارش‎دهنده بخواهد امکانات یا سرویس‎های خاصی را برای بعضی از کارمندان به محض ورود و شناسایی‌شدن ارائه بدهد. برای این حوزه نیاز است هماهنگی خاصی بین نرم‎افزار و بخش سخت‎افزاری وجود داشته باشد که زمینه اجرایی آن در این محصول فراهم شده است.

توجه به شرکت‎های کوچک: از آنجا که معیار تعیین هزینه خرید دستگاه‎ها بر اساس ظرفیت ذخیره‎سازی چهره و اثرانگشت است، دستگاه‎های حضور غیاب برای شرکت‎های کوچک هم طراحی شده‎اند. یعنی برای مراکزی که نیروی کار کمتری دارند تا لازم نباشد آنها هم دستگاه‎های با قابلیت‌های زیاد و گران‎قیمت را بخرند. ضمن این که به منظور حمایت از شرکت‎های کوچک نیاز نیست هزینه‎ای برای نرم‎افزار پرداخت کنند و این بخش برایشان کاملا رایگان است.

قابلیت تعمیر با هزینه کم: حسن دیگر دستگاه تشخیص چهره الیت، قابلیت تعمیر سریع و راحت آن است. زیرا تمام قطعات آن در داخل کشور ساخته شده است و به آسانی قابلیت تعمیر و تعویض قطعه را دارد. در حالی که نمونه‎های خارجی قطعات بسیار گران‌قیمتی دارد که گاهی ممکن است اصلا پیدا نشود و مصرف‌کننده ناچار به خرید مجدد دستگاه شود.

حضور و غیاب هوشمند، سریع و دقیق با الیت

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها