از طرفی ما زمان زیادی از شبانهروز را در فضای مجازی میگذرانیم و احتمالا تمام این محتواها را از آنجا دریافت میکنیم.
اگر سازوکاری وجود داشت که هم این محتواها را به دستمان میرساند و هم در شکلی قانونمند و با مجوزهای لازم از بدنه فرهنگی کشور حمایت میکرد چه میشد؟ این سوالی است که موسی زمان زاده از خود پرسیده و زمینه راهاندازی کسبوکار نوینی را در موسسه «کلید طلایی جهان معاصر» فراهم کرده است.
داشتن پدری که ناشر بوده و علاقه به حوزههای دیجیتال و آشنایی با فرهنگ و کتاب، از کودکی زمانزاده را به سمتی سوق داده است که برای ترکیب حوزههای فرهنگی و فضای مجازی تلاش کند.
او حتی برای تحقق ایدههایش در مقطع ارشد و دکتری سراغ رشته مدیریت فرهنگی رفت تا به شکلی آکادمیک چندوچون این مسیر را بیاموزد.
زمانزاده موسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان را ۱۲ سال پیش به عنوان شرکت دانشبنیان ثبت کرد تا بتواند دغدغههای فرهنگیاش را در بلند مدت سامان بدهد.
این شرکت پلتفرمهایی ارائه میدهد که تولیدکنندگان محتوا بتوانند به شکل قانونی و با مجوزهای نهادهای مربوط مثل وزارت ارشاد و ساترا و ... کارشان را ارائه دهند و در زمینه اشاعه فرهنگ هم فعالیت کنند.
زمانزاده میگوید: «از آنجا که شبکههای اجتماعی تاثیرات زیادی روی سبک زندگی همه ما داشته است، تلاش کردیم متناسب با تغییرات رفتار کاربران و نکتههایی که در کسبوکارهای تراکنشی وجود دارد راهکارهایی ارائه بدهیم تا بر آن اساس موجب تابآوری کاربران بشود و به عبارتی تاثیر بهتری روی آنها بگذارد. مثلا کاربر جوانی که بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام وقت میگذراند تابآوری مطالعهاش در فضای مجازی بهطور متوسط بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است. ما بر اساس این نکته توانستهایم پلتفرمهایی ایجاد کنیم که برای کاربران این دهه کاربرد داشته و جذاب هم باشد. در این زمینه پلتفرم iTunes برای فروش موسیقی و پادکست راه اندازی شده و پلتفرم گیمسنتر مخصوصی نیز ایجاد کردهایم که نامش «بازیگوشی» است و افراد میتوانند برای سرگرمی از آن استفاده کنند.»
مدیرعامل شرکت کلید طلایی معتقد است از آنجا که کسبوکارهای تراکنشی یک سری رسانه معین دارند، میتوان گفت بازاریابی محتوا نارساییهایی هم دارد. زیرا مفهوم رسانه را محدود میداند، در حالیکه درحال حاضر مفهوم رسانه بسیار گستردهتر از قبل شده است.
زمانزاده با اشاره به اینکه امروزه اپلیکیشنهای پرداختی و شبکههای اجتماعی هرکدام تبدیل به رسانه شدهاند، میگوید: «رسانههایی که در سبک زندگی امروزی رواج پیدا کردهاند و مردم روزانه به آنها مراجعه میکنند را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار داده و سعی کردهایم با همه آنها وارد همکاری شویم. برای نمونه در حوزه پیامرسانهای داخلی با سروش، روبیکا، آیگپ و گپ طرف قرارداد هستیم و همه اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول و ایرانسل و رایتل را هم پوشش میدهیم. حتی با اپلیکیشنهای بانکی مثل سِت (سیمرغ تجارت) هم ارتباط داریم.»
شنیدن پادکست و دیدن فیلمهای قانونی و کتاب خواندن از این طریق میتواند در فرهنگ جامعه تاثیر بگذارد. یکی از دغدغههای جدی کلید طلایی این است که وقتی مردم بابت تامین نیازهایشان به این اپلیکیشنها و پیامرسانها مراجعه میکنند به محتوای قانونی و اثربخش و مفید دسترسی پیدا کنند.
زمانزاده معتقد است با اجراکردن این ایده توانسته تا حد توان حلقه تامین نیاز را به تولید محتوا متصل کند.
او میگوید: «کلید طلایی در همکاری با «لنز» ایرانسل موفق شده بخشهای محتوایی متنوعی نظیر پادکست و کتاب صوتی را برای مخاطب فراهم کند و برای «روبیکا» که یک برنامه پیامرسان است خدمات محتوایی بازی را ارائه دهد. این یعنی توجه به نیازهای بازار و خصوصیسازی محتوا که هر دو برای پیشرفت یک یا چند کسبوکار ضروری است.»
مزیت دیگر کلید طلایی همکاری در فروش است؛ یعنی بر آن است سهمی برای کاربر و مردمی که از خدمات شرکت استفاده میکنند نیز در نظر گرفته شود. در مدلهای جدید کسبوکار در دنیا معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد از سهم فروش را به یک گروه یا کانال در شبکههای اجتماعی لینک میدهند و از این طریق، فروش درصد بیشتری خواهد داشت؛ مثلا کسی که خودش یک هنرمند است میتواند بهعنوان یک رسانه عمل کند. چون خودش چند صفحه هواداری دارد و صفحه شخصیاش هم در اینستاگرام در حد چند میلیون نفر دنبالکننده دارد که در این صورت ما میتوانیم از رسانههای جدید در الگوی فروش کمک بگیریم.
الگوهای رشد کسبوکارهای ارتباطی، خیلی سریع غالب میشود و الگوهای رشد نهادهای قانونگذار معمولا عقب میافتد و این باعث میشود اگر قانون سریعتر از کاربری مردم وضع نشود چالشهای زیادی به وجود بیاید؛ مثلا الان یوتیوب و اینستاگرام برای درآمدزایی قوانین مشخصی وضع کردهاند و مردم هم اتفاقا در همین پلتفرمها کالا و محتوا میفروشند و خدمات متنوعی ارائه میدهند. اما قوانین مشخصی برایشان وجود ندارد. این تعلل در وضع قانون، علتهای پنهانی دارد که به سبک تصمیمگیری نهادهای قانونگذار مربوط میشود. اما از آنجا که کسبوکارهای حوزه مجازی به شدت بهروز هستند و بهسرعت جلو میروند، رفتار سلبی، مشکلات زیادی را در این زمینه ایجاد میکند. این که برای اپلیکیشنها و شبکههای اجتماعی فیلتر بگذارند شاید راه دقیق و کارآمدی نباشد. لذا بهتر است ضمن این که رسانه های خارجی تحلیل میشوند، رسانه خودمان را هم بسازیم و مردم را در آن مشارکت دهیم.
زمان زاده در ادامه از مسائل و مشکلات پیش رو صحبت میکند و از مذاکره با شرکتهای مختلف برای فرآیند ثبت مالکیت معنوی خبر میدهد اما معتقد است تحریم در بسیاری از فضاها باعث شده وقتی با شرکتهای بینالمللی وارد ارتباط میشوند ناچار به پرداخت هزینههای گزاف باشند در حالی که مراکز فرهنگی ایران در کشورها مختلف دنیا میتوانند سازوکاری را مهیا کنند که کلید طلایی هزینه اضافه برای این ایده را متحمل نشود.
او میگوید: ما محتوایمان را در یک بستر بین المللی میفروشیم ولی ۳۰ درصد از آن را مالیات میدهیم در حالی که خود آن مرکز اصلی ایرانی هیچ مالیاتی نمیدهد زیرا کار او عرضه نام میگیرد ولی فعالیت ما فروش به حساب میآید.
مدیرعامل شرکت کلید طلایی ادامه میدهد: «در شکلهای سنتی و قدیمی، کسبوکارها خودشان پلتفرمی را راهاندازی کرده و برای استفاده از آن شروع میکردند به تبلیغات و تولید محتوا.اما در شکل مدرن، ما محتوا را تامین کرده و از طریق سرویسهای خودمان یا سرویسهای بزرگتر آن را به مخاطب عرضه میکنیم. یکی از جذابیتهای جدید حوزه کسبوکار، سهیمکردن مردم در فروش است که فروشگاههای بزرگ اینترنتی کشور هم مدتی است به سمتش حرکت کرده؛ مثلا در بخش فروش کالاهای مختلف، لینک ارائه میدهد و شما میتوانید از طریق آن اقدام کنید و برای نمونه، یخچال یا هر وسیله دیگری بفروشید. ماجرایی که باید به همه مردم معرفی شود تا هرکسی بتواند در حد خودش در آن سهیم شود.»
زمانزاده اضافه میکند: «اکنون این شرکت بیش از ۲۰۰۰ قرارداد با تهیهکنندگان فیلم و سریال، ناشران کتاب و تولیدکنندگان موسیقی و استودیوهای بازی دارد و در آینده نیز قرار است روی پروژهای کلان به نام «پلاس» سرمایهگذاری کند. پروژهای که هدفش ایجاد فضای سرگرمی در خانههای مردم است.»
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: