بعد از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا، جامعه به‌طور کامل، متوجه جدی‌بودن این بحران شده و توصیه‌ها را بیشتر از گذشته می‌پذیرد؛ موضوعی که می‌تواند قدمی روبه‌جلو برای مقابله با کرونا باشد.
کد خبر: ۱۳۰۷۵۲۱

اما طبیعتا در یک‌سال گذشته اشکالات و نواقصی هم داشته‌ایم که امروز نسبت به آنها آگاهی پیدا کرده‌ایم. به‌نظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف ما، سهلگیری در ترددهای بین شهری در روزهای فروکش‌کردن موج کرونا و نظارت کافی نداشتن بر مسافران کشور است؛ موضوعی که در آستانه تعطیلات نوروز، حتی بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد.

نبود تصمیم قاطع در این خصوص از سوی مسؤولان درباره سفرها می‌تواند خطرساز باشد. این درحالی است که به نظر می‌رسد در مدیریت محدودیت‌ ها برای تعطیلات نوروزی، اشکالاتی بسیار اساسی وجود دارد و هرکدام از مسؤولان از جنبه‌ای متفاوت به ماجرا نگاه می‌کند. به همین علت اختلاف نظراتی شکل گرفته که مردم را هم سردرگم کرده است.

طبیعی این است که ستاد مقابله با کرونا برای تصمیم‌گیری، روندی واحد و عاقلانه‌ای مطابق با دانش روز دنیا داشته باشد و همه از آن پیروی کنند؛ اتفاقی که می‌بینیم متاسفانه با پیش‌فروش بلیت‌ های نوروزی، در عمل رخ نداده است و مردم خودشان را ملزم به تبعیت از این تصمیمات متفرقه نمی‌دانند.

لازم به یادآوری است رهبر انقلاب از تابعیت همگانی از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا می‌گویند، اما اعضای ستاد هرکدام اظهارنظرات مختلفی می‌کنند.

به نظر می‌رسد هرکدام از آنها، از منظری خاص تحت فشار هستند و بر همین اساس، نظرهایی متفاوت و مغایر با همدیگر دارند.

یکی چرخه اقتصادی را در نظر می‌گیرد، یکی در برابر مراسم و مناسبت‌های مختلف نمی‌تواند مقابله کند، یکی توجهش به صنعت گردشگری است و دیگری رنگ‌بندی شهرها را ملاک قرار می‌دهد و... در نهایت، هرکدام به نحوی کوتاه می‌آیند و نتیجه آن، وضعیتی است که امروز شاهدش هستیم.

این‌که وقتی مسؤولان و متولیان، موضوعی را جدی نگیرند، مردم هم به دنبال آنها در رعایت نکات بهداشتی، سهلگیرتر می‌شوند.

به نظر می‌رسد اگر مسؤولان و تصمیم‌بگیران، تصمیماتی واحد و سختگیرانه ارائه می‌کردند، قطعا می‌توانستند اوضاع را از آنچه در آن هستیم، بهتر و یکپارچه‌تر مدیریت کنند؛ آنقدر که احتمالا امروز در وضعیت بهتری بودیم و اصلا نیازی به تصمیم‌گیری برای روزهای عید امسال نداشتیم.

شاید بهتر است جامعه را یک خانواده در نظر بگیریم. خانواده‌ای که اعضای آن هریک نظری متفاوت دارند و در نهایت هیچ‌کس نمی‌داند کدام حرف درست است و باید به کدام‌یک از نظرها و تصمیمات عمل کند.

در نهایت این‌که باید گفت در برابر ویروسی که هر روز جهش‌های مرگباری دارد، نیاز به تشدید نظارت‌ها و اجرای سختگیرانه پروتکل‌ های بهداشتی داریم؛ موضوعی که با وجود این تناقض‌های موجود در اعمال محدودیت‌ها در تعطیلات پیش‌رو، ممکن است ما را با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو کند.

شریف مطوف - کارشناس مدیریت بحران / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها