رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی خبرداد

۹۰ درصد درآمد آذربایجان شرقی مالیاتی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه  ۹۰ درصد درآمد استان از محل مالیات است، یادآوری کرد: بر این اساس باید چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول کنیم و بقیه شامل درآمدهای گمرکات، ثبت اسناد، ثبت احوال و سایر نهادها است که ۷۰۰میلیارد تومان را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۶۶۶۴

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی، داود بهبودی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان  در نشست خبری با اشاره به درآمدهای سال جدید خاطرنشان کرد: برای سال آینده پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درامد برای استان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال جاری ۲۵ درصد رشد دارد.
 
بهبودی افزود: رتبه آذربایجان شرقی از لحاظ متوسط درآمد استانی و هزینه کرد بودجه در کشور هفتم است.
 
وی اعلام کرد: حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تزریق اعتبار در استان آذربایجان شرقی برای سال آینده انتظار می رود که در واقع سه برابر مالیات وصولی در استان است.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی ادامه داد: البته در برخی از زمینه ها دیر شروع کردیم از جمله تلاش در عرصه علوم دانش بنیان که برای آینده تعیین کننده خواهد بود موفق نبودیم اما اکنون در استان خیزی شروع شده است تا این نقص کاهش یابد.
 
بهبودی سهم اقتصاد از شرکت‌های دانش‌بنیان استان را حدود ۲.۵ درصد دانست و گفت: باید این میزان به ۱۰ درصد افزایش یابد.
 
وی اعلام کرد: اکنون در آذربایجان شرقی ۱۶۷ شرکت دانش بنیان وجود دارد در حالی که ۹ شرکت در سال ۱۳۹۲ وجود داشت.
 
بهبودی افزود: تعداد مراکز فن آوری و شتاب دهی در آغاز دولت در این استان صفر بود و اکنون به ۱۵ شرکت رسیده و تعداد مراکز رشد واحدهای فن آوری از هفت به ۱۱۴ واحد افزایش یافته است.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه انواع کالاهای مصرفی در آذربایجان‌شرقی کمی متفاوت از استان‌های دیگر است، گفت: تورم آذربایجان شرقی از متوسط کشور ۲ درصد بالاتر است چون مردم در استان کالاهایی را مصرف می‌کنند که قیمت آنها بیشتر شده و شامل هر ۲ گروه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی می شود.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با تاکید بر افزایش ارتباطات بین‌المللی به خصوص از طریق ترانزیت ریلی و جاده ای گفت: شبکه ریلی در گذشته از جلفا به روسیه و اروپا وصل بود ولی در مناقشه قره باغ این ارتباطات قطع شد.
 
بهبودی یادآور شد: سال ها پیگیر بودیم تا چالش ارتباط ریلی و اقتصاد ریلی از طریق منطقه چشمه ثریا در جلفا برطرف شود بر این اساس امسال بودجه این اقدام فعال شده است تا از طریق تبریز به منطقه چشمه ثریا و به ترکیه و باتومی وصل شویم.
 
وی تاکید کرد: باید در حمل و نقل بین المللی حضور موثر داشته باشیم و انتظار داریم بر اساس سابقه و صبغه تاریخی آذربایجان شرقی در ریل و جاده سرآمد کشور باشیم.
 
وی همچنین با اشاره به وضعیت خوب ذخایر معدنی در آذربایجان شرقی گفت: جزو استان‌های هستیم که ذخایر معدنی خوبی داریم و بالاترین ذخایر را استان ما صاحب است در واقع رتبه اول با ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی مختص به این استان است.
 
وی ادامه داد: از این میزان پنج میلیارد تن نفلین سنیت است و در واقع حدود ۲۵ درصد کانی های غیر فلزی و ۱۲ درصد کانی های فلزی کشور و متوسط ۱۸ درصد در آذربایجان‌شرقی ذخیره است ولی در استخراج رتبه چهارم کشور را داریم که متاسفانه در زمینه استخراج معدنی نیز در استان اقدامات دیر آغاز شده است.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اظهار کرد: ذخایر دیگری به جز مس، طلا و نفلین سنیت در استان وجود دارد از طرفی یک سوم ذخایر مس کشور در ایران و یک درصد ذخایر مس دنیا در آذربایجان شرقی قرار دارد.
 
نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی حدود ۱۰ درصد است
 
بهبودی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی گفت: نرخ بیکاری در این استان حدود ۱۰ درصد و از متوسط کشوری پایین‌تر است اما باید گفت که فرهنگ مردم استان، فعال بودن بخش خصوصی و عامل مهاجرت که در هنگام افزایش بیکاری در استان تشدید می‌شود از عوامل ایجاد شغل در آذربایجان شرقی است.
 
وی با بیان اینکه آمار متقنی در مورد اشتغال زایی در آذربایجان شرقی وجود ندارد، اضافه کرد: اکنون ۱۵۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی بیکار هستند و جمعیت شاغل این استان نیز نزدیک یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر است.
 
وی همچنین تعداد طرح‌های در دست اجرا در آذربایجان شرقی را ۲ هزار و ۷۰۰ طرح اعلام کرد و گفت: از این تعداد یکهزار و ۷۰۰ طرح‌ پیشرفت خوبی دارد و به زودی به پایان می رسد و یکهزار و ۲۰۰ طرح مثل محیط بانی و راهداری مستمر است و همواره ادامه دارد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اعلام کرد: تخصیص پروژه ها به طور متوسط به صورت سالانه برای این استان ۵۰ درصد بوده بر همین اساس یکی از دلایلی که طول عمر پروژه ها را در استان افزایش داده همین موضوع است.
 
بهبودی یادآوری کرد: یک هزار طرح در آذربایجان‌شرقی پیشرفت بالایی دارند و در واقع با تخصیص اعتبار می توان همه آنها را به صورت همزمان افتتاح کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها