نیویورک تایمز: کرونای برزیلی؛ خطری کشنده برای تمام جهان

به نظر می رسد کرونای برزیلی از خطرناک ترین گونه های جهش یافته کروناست که باعث می شود افرادی که قبلا هم این بیماری را گرفته اند مجددا مبتلا شوند.
کد خبر: ۱۳۰۶۱۲۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، اولین مطالعات دقیق درباره کرونای برزیلی و یا نوع به اصطلاح P.1 نشان می دهد که چگونه نقاط مشخصی را برزیل به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

فقط در طی چند هفته  دو نوع ویروس کرونا در جهان چنان آشنا شده اند که بسیاری از مردم حتی نام علمی آنها را هم می دانند. اولی در انگلیس پیدا شد و  B.1.1.7 نام دارد.

دومی در آفریقای جنوبی ظهور کرد و به نام B.1.351 مشهور است. این ویروس جهش یافته آفریقایی می تواند پادتن های ساخته شده ناشی از ابتلا به کرونا را از بین ببرد و حتی واکسن را بی اثر کند.  

دانشمندان همچنین نگاه خود را به نسخه سومی که در برزیل بوجود آمد معطوف کرده اند که تحت عنوان P.1  شناخته می شود. تحقیقات از اواخر ماه دسامبر در مورد P.1 کندتر بوده است و دانشمندان نسبت به برخی از اثرات مخرب این ویروس مطمئن نبودند.

به نظر می رسد کرونای برزیلی نخستین بار در شهر مانائوز برزیل به وجود آمده باشد. به احتمال زیاد در ماه نوامبر در آنجا بوجود آمد و سپس باعث افزایش رکوردشکنی موارد ویروس کرونا شد.

تحقیقات بیشتر در رابطه با کرونای برزیلی نتایج نگران کننده تری به دست آورد. این ویروس توانایی این را دارد تا افرادی را که قبلا هم به کرونا مبتلا شده اند دوباره مبتلا کند. همچنین آزمایش های مختلف نشان داد که واکسن در برابر این نوع ویروس می تواند بی اثر باشد که البته هنوز ثابت نشده است.

مطالعات جدید هنوز در مجلات علمی منتشر نشده است. نویسندگان آنها هشدار می دهند که یافته های موجود در سلول ها در آزمایشگاه ها همیشه به دنیای واقعی ترجمه نمی شود و آنها فقط شروع به درک رفتار P.1 کرده اند.

اما حتی با وجود رمز و رازهایی که درباره P.1 باقی مانده است کارشناسان می گویند این ویروس جهش یافته باید بسیار جدی گرفته شود.

P.1 اکنون در بقیه برزیل در حال گسترش است و در 24 کشور دیگر نیز یافت شده. در ایالات متحده ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها چندین مورد را در ایالت های مختلف ثبت کرده اند.

دانشمندان می گویند گونه جهش یافته برزیلی یک تهدید جهانی است که درهای گونه های کشنده تر را به جهان باز می کند و ممکن است مدام پشت سر هم جهش پیدا کند.

موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در برزیل با این گونه جهش یافته بسیار افزایش یافته است.

کووید پیش از این در برزیل دنباله ای از مرگ و ناامیدی به جا گذاشته است. رکوردهای موجود در این کشور آمریکای جنوبی روز به روز ناامیدکننده تر می شود.

برزیل در حال مبارزه با یک نوع مسری تر است که یک شهر بزرگ را لگدمال کرده و در حال گسترش به دیگر شهرها است.

انجمن ملی دبیران بهداشت برزیل در بیانیه ای گفت: «تسریع در این اپیدمی در ایالت های مختلف منجر به فروپاشی سیستم بیمارستان های دولتی و خصوصی می شود که ممکن است به زودی در هر منطقه از مسری شود. متأسفانه سرعت کند واکسیناسیون این روند را تشدید می کند.»

و خبر بدتر این است که این گونه جهش یافته می تواند به تمام جهان تعمیم پیدا کند.

مطالعات اولیه نشان می دهد که نوع موجود در شهر مانائوس نه تنها مسری تر است بلکه همچنین به نظر می رسد برخی از افرادی را که قبلاً از نسخه های دیگر ویروس بهبود یافته اند آلوده کند. و این نسخه از  مرزهای برزیل هم گذشته است.

اکنون افرادی که کرونا گرفته اند و اکنون نیز بهبودیافته اند باید مدام این هشدار را به خود بدهند که ممکن است کرونای برزیلی آنها را گرفتار کند.

برزیلی ها امیدوار بودند که سال گذشته بدترین شیوع را دیده باشند. مانائوس ، پایتخت ایالت آمازون شمالی ، در ماه آوریل و مه چنان مسری شد که دانشمندان فکر کردند که آیا این شهر به مصونیت گله ای رسیده است یا خیر.

وزیر بهداشت برزیل نیز این نوع را مرحله جدید همه گیری نامید.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها