رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

آسیب شنوایی علاقمندان به هدفون / پیرگوشی زودهنگام

این روزها خبرهای خوشی از واکسیناسیون و از آن مهم‌تر، تولید واکسن‌ های داخلی به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که می‌تواند نوید روزهای بهتری را بدهد.
کد خبر: ۱۳۰۵۷۶۷

اما در بین همین خبرهای خوش، ما باید همچنان به اجرای توصیه‌های بهداشتی همیشگی برای مقابله با کرونا پایبند باشیم و از رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای محافظت در برابر آن غافل نشویم.

بدیهی است ورود به حوزه تولید واکسن و سرمایه‌گذاری در راه مقابله با ویروس کرونا، اتفاق خیلی خوب و مبارکی است و باعث توسعه بیوتکنولوژی کشور می‌شود.

این درحالی است که این اتفاق مبارک علاوه بر دو مجموعه واکسن‌سازی رازی و پاستور در شرکت‌های دانش بنیان مختلف نیز رخ داده و دنبال می‌شود. این رویکرد نیز دستاورد بزرگی برای کشور است.


لازم به یادآوری است ما در مسیر مناسبی قرار داریم اما هنوز نمی‌شود گفت واکسن کرونا را تولید کرده‌ایم.

در واقع ما پیشرفت‌های خیلی خوبی در حوزه تولید واکسن داشته‌ایم ولی تولید واکسن تنها زمانی قطعیت خواهد داشت که فازهای یک، دو و سه انسانی با موفقیت انجام بشود.پس از پشت سر گذاشتن این مراحل است که می‌توانیم از وجود واکسن ایرانی با نتیجه موثر صحبت کنیم.

در این میان باید توجه داشته باشیم همه آنچه روزها در این حوزه دنبال و معرفی می‌شود، فقط کاندیدای واکسن هستند و با تلاش این اتفاق خواهد افتاد و فازهای بعدی هم با موفقیت پیش می‌رود و در نهایت نتیجه این خواهد بود که واکسنی ایرانی و باکیفیت داشته باشیم. اما در کنار تلاش برای تولید واکسن باید پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کرد.

بنابراین ما نباید در راه رسیدن به این هدف و به خیال واکسن، اجرا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنیم.

همه می‌دانند هدف نهایی واکسن، کنترل بیماری است. پس ما باید در شرایط فعلی و تا وقتی به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که واکسن را به صورت عمومی استفاده کنیم، بیماری را با روش‌هایی که ممکن است و در اختیار داریم کنترل کنیم و این امر فقط با اجرای توصیه‌های همیشگی شدنی است.

این درحالی است که در زمان تزریق واکسن و اجرای واکسیناسیون همگانی هم همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکت‌های تولیدکننده واکسن، چه توصیه‌هایی برای افرادی که آن واکسن را استفاده می‌کنند، دارند؛ چنان‌که همین امروز هم بیشتر شرکت‌های تولیدکننده واکسن در سراسر دنیا، همچنان افرادی را که واکسن را تزریق کرده‌اند، به استفاده از ماسک توصیه می‌کنند.

در نهایت باید خوشبین بود هر روز در جهان افراد بیشتری واکسن کرونا را تزریق کنند، چراکه اگر واکسن در اختیار افراد بیشتری قرار گیرد زمینه برای کنترل ویروس در جهان فراهم خواهد شد.

احسان مصطفوی - اپیدمیولوژیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها