خبرگزاری بلومبرگ خبر داده‌است مقامات آمریکایی پیش‌ نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده‌اند که هدف آن انتقاد از ایران به دلیل افزایش فعالیت‌های هسته‌ای است و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی همکاری کند.
کد خبر: ۱۳۰۵۵۴۴

این در حالی است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گزارش داد شورای‌ حکام آژانس‌ بین‌ المللی انرژی‌ اتمی از روز دوشنبه نشستی را با محوریت ایران آغاز خواهد کرد.

تلاش دولت دموکرات آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران بر اساس بند ۳۶ و ۳۷ برجام در واکنش به نقض تعهدات آمریکا و کشورهای اروپایی در توافق هسته‌ای، اقدام به کاهش تعهدات عملیاتی و نظارتی خود کرده‌است.

هر چند این تلاش بعد از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به دنبال قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های مجلس صورت گرفته‌است، اما این تلاش در چارچوب سیاست کلان دولت‌ دموکرات آمریکا مبنی بر «دیپلماسی با پشتوانه فشار» صورت می‌گیرد که دارای اهداف مشترک با دولت قبلی آمریکاست. اهداف اعلام‌شده از سوی دولت قبلی آمریکا و دولت کنونی این است که به بندهای غروب برجام رسیدگی شود و امتیازات گرفته‌شده در برنامه‌ هسته‌ای ایران تثبیت شود.

این تلاش در کنار اخباری که اخیرا از سوی رویترز در رابطه با کشف ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده، به معنای این است که آمریکا در نظر دارد بر اساس گزارش‌های آتی آژانس علیه پرونده هسته‌ای ایران اجماع سیاسی ایجاد کند؛ اجماعی که با هدف فشار بر ایران جهت بازگرداندن گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و پذیرش محدودیت‌های بیشتر صورت می‌گیرد.

سعید داغینه - تحلیلگر مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها