مازندران چگونه صدرنشین باسوادترین استان‌های کشور شد؟

قبای دانش بر تن سبز مازندران

گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم از بیمارستان رازی قائم‌شهر مازندران در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی

مازندران؛ نگران سال جدید

طرح ممنوعیت سفر به بسیاری از شهرهای استان‌ های شمالی به‌ ویژه مازندران گرچه همچنان پابرجاست و رنگ این شهرها زرد، آبی و نارنجی است و ستاد ملی کرونا هم تبلیغ سفر برای نوروز۱۴۰۰ را ممنوع کرده اما نگرانی بزرگ پشت نام خطه سرسبز شمال کشورمان خوابیده است.
کد خبر: ۱۳۰۴۹۵۳

نگرانی‌ای که هرچه به‌روزهای پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، بزرگ‌تر می‌شود مثل نگرانی آغاز سال نو و تعطیلات نوروزی و راهی شدن خیل مسافران و گردشگران به استان‌های شمالی به‌خصوص شهرهای مازندران.

مازندران طی یک سال گذشته که کرونا در جهان تاخت‌وتاز افسارگسیخته‌ای داشت، یکی از استان‌های بسیار درگیر و در حال مبارزه دائم با این ویروس جهانی بود.

این درگیری دائمی علت روشنی دارد، دلیلی که تقریبا برای همه ما ایرانیان روشن است و آن نیست جز این‌که این استان یکی از مقاصد بزرگ و مهم گردشگری به‌ویژه برای پایتخت‌نشینان است و تقریبا هیچ‌گاه خالی از مسافر نیست؛ مسافرانی که ترددشان گاهی حامل کروناست و مانع سلامت و عافیت این خطه.بیمارستان‌های مازندران اما همیشه در آماده‌باش کامل بوده و هستند و بیشتر از بیمارستان‌ها، کارکنان خدوم و ایثارگر آنها در آمادگی به سر می‌برند، گرچه همچنان نگران تاخت‌وتاز کرونا در مازندران به‌خصوص در ایام نوروز و حضور مسافران هستند.

بیمارستان رازی قائم‌شهر یکی از ده‌ها بیمارستان مازندران است که از اسفند سال گذشته در صف مقدم مبارزه با کووید ۱۹بوده. به این بیمارستان آمده‌ایم تا شرایط آن را (به لحاظ آمادگی کادر درمانی و تجهیزات) برای مقابله با موج احتمالی بعدی کرونا جویا شویم.

شلوغ، بغض‌آلود، نگران به ورودی بیمارستان رازی قائم‌شهر، یکی از بیمارستان‌های مخصوص کرونا در مازندران نزدیک می‌شویم، درحالی‌که به ماسک، دستکش و شیلد مسلح هستیم. جلوی ورودی بیمارستان ازدحام است، اولین چیزی که نظرمان را جلب می‌کند حضور چند زن و مرد در گوشه و کنار حیاط و ورودی بیمارستان است که علاوه بر ماسک، دستکش و شیلد، گان و لباس محافظ هم بر تن و اسپری در دست دارند.

با این تجهیزات به نظر می‌آید که پرستار هستند اما وقتی از یکی از آنها سؤال می‌کنیم، با ناراحتی و بغض می‌گوید: «مادرش کرونا دارد، برایش دعا کنید، جانش درآمد ازبس‌که سرفه کرد. از شدت سرفه شانه‌هایش درد دارد و من اینجا هستم تا شانه‌هایش را ماساژ بدهم و به او رسیدگی کنم.»

سراغ یکی دیگر از مردهای گان‌پوش می‌روم و تا متوجه می‌شود خبرنگار هستیم می‌گوید:«شمارا به خدا به مردم بگویید رعایت کنند، پرستاران از پای درآمدند و صادقانه می‌گوید من اگر پرستار بودم و ماهی ۲۰میلیون تومان حقوق هم به من می‌دادند، بازهم حاضر نمی‌شدم کاری را انجام دهم که هرلحظه‌اش بازی باجان آدمی است. پدرخانمِ برادر من کرونا داشت، خدا را شکر پیرمرد ۶۰ساله خوب شد اما الان یک ماه است که برادرم در حال مبارزه با مرگ است، چون فقط دو روز پدرخانمش را به بیمارستان برد و در همین دو روز خودش هم مبتلا شد.

حالا ببینید پرستاران و پزشکان ما با امکانات حداقلی و حقوق معمولی چه‌کار بزرگ و پرخطری انجام می‌دهند. ما که نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم، حداقل رعایت کنیم و کمتر از خانه خارج‌شویم.»
در این بیمارستان شلوغ همه نگران هستند و ناراحت، از بیماران و همراهان آنها گرفته تا کارمندان بخش حراست و کارکنان و پرستارها. یکی از آنها با آن‌که فهمیده خبرنگار هستیم، می‌گوید: «از جان‌تان سیر شده‌اید که به اینجا آمده‌اید؟ کرونا باکسی شوخی ندارد. ما اگر اینجاییم چون مثل پزشکان برای حفظ جان شهروندان با خود عهد بسته و قسم‌خورده‌ایم اما ای‌کاش مردم بیشتر رعایت کنند.»

نیروها خسته‌اند لطفا رعایت کنید

از دوماهه پایان سال ۹۸ که شیوع کرونا در استان‌های مختلف آغاز و در اسفندماه به تعطیلی مدارس و بازارها منجر شد تا امروز شاهد حرکتی سینوسی در مهار و کنترل این پاندمی مرگبار در استان مازندران بوده‌ایم و در این میان، تلاش و ایثارگری کادر درمان و مدافعان سلامت خود کتابی مفصل و سرشار از اشک و لبخند است.

دکتر مظفر شعبانی، رئیس بیمارستان رازی قائم‌شهر درخصوص وضعیت کرونا در مازندران و بیمارستان‌ های استان به جام‌جم می‌گوید:«من برای این‌که شرایط برای هموطنان تبیین شود می‌خواهم پیک اول کرونا را با دوران دفاع مقدس مقایسه کنم که جنگ در بخش‌های جنوب و غرب کشور جریان داشت و مردم می‌دانستند کمک‌های خود را به کجا بفرستند اما این بیماری در موج اول همه کشور را درگیر کرد و همه استان‌ها نیاز به کمک داشتند، چون بسیاری از کادر درمان در استان مازندران و سراسر کشور نه آگاهی لازم را نسبت به این بیماری داشتند و نه آمادگی ازنظر برخی اقلام و تجهیزات، البته بیمارستان رازی به این دلیل که مرکز بیماری‌های عفونی است در این خصوص کمتر کمبود و مشکل داشت. به هر روی پیک اول گذشت و پیک دوم با رعایت مردم بهتر کنترل و مدیریت شد.

درخصوص پیک سوم اما چون با فصل سرما همزمان شده، نگرانی‌های بیشتری داریم، چراکه کرونا با آنفلوآنزا همراه می‌شود و علائم مشابهی دارند و تشخیص آنها از هم دشوار است.»

رئیس بیمارستان رازی قائم‌شهر به خستگی پزشکان و پرستاران بیمارستان هم اشاره‌کرده و می‌گوید: «تاکنون تقریبا ۹۰درصد همکاران کادر درمان ما درگیر کرونا شده‌اند و تنها توقع ما از مردم این است که کرونا را جدی بگیرند و نکات بهداشتی ایمنی را رعایت کنند.»

غیرمازندرانی‌ها هم رعایت کنند

دکتر اصغری، متخصص بیماری‌های عفونی که در این مدت در لباس مدافعان سلامت در بیمارستان‌های مرکز استان مازندران خدمت کرده هم به جام‌جم می‌گوید: «در این مدت یک‌ساله‌ای که از اپیدمی کرونا در استان گذشته، شاهد تلاش و ایثار همکارانم در مراقبت از بیماران بوده‌ام؛ایثاری که همچنان ادامه دارد اما مردم هم باید بدانند کرونا ویروسی است که گونه‌های متعددی دارد و ارگان‌های حیاتی را درگیر می‌کند ضمن این‌که داروی مشخص و قطعی ندارد و هموطنان فعلا فقط با رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها می‌توانند از سلامت خود مراقبت و از کادر درمان حمایت کنند.»

او به‌ویژه از هموطنان غیرمازندرانی می‌خواهد سفرهای آخر هفته و تعطیلات خود را به مازندران متوقف کنند و برای ایام نوروز هم با دوراندیشی بیشتری برنامه‌ریزی کنند.

محمدباقر محسنی - جام جم مازندران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها