گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌ زده «سی‌ سخت» و امدادرسانی به زلزله‌ زدگان

وحشت زلزله و سرما (+تصاویر)

۲۹بهمن و شهر سی‌سخت کم‌کم به دو موضوع جدانشدنی تبدیل می‌شوند و سه‌سال بعد از سقوط هواپیمای شرکت آسمان در این منطقه، حالا زلزله ۶/۵ ریشتری ۲۹بهمن در سی‌سخت بار دیگر این شهر را خبرساز کرد. زلزله‌ای که تلفات جانی نداشت اما خسارت زیادی به خانه‌های روستایی وارد کرد و بیش از ۶۰ نفر هم مصدوم شدند.
کد خبر: ۱۳۰۴۸۲۸

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از روزنامه جام‌جم، ساعت ۲۲ و ۵دقیقه و ۳۴ثانیه چهارشنبه‌شب، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۶/۵ ریشتر شهر سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. بر اثر زمین‌لرزه اهالی سراسیمه از خانه‌های خود به خیابان آمده و به‌خاطر وحشت از زلزله‌ای بزرگ‌تر ساعت‌ها در سرمای هوا و زیر بارش برف و باران ماندند.

به گفته اهالی، تا ساعت‌ها بعد از زمین‌ لرزه خبری از حضور تیم‌های امدادی نبود و آنها مجبور شدند با روشن کردن آتش یا خوابیدن در ماشین شب را صبح کنند.

وحشت ریزش سنگ

یکی از اهالی می‌گوید: «دو سال قبل تجربه زلزله در این منطقه را داشتیم اما این زمین‌ لرزه قوی‌تر و طولانی‌تر بود. این منطقه کوهستانی است و بعد از زلزله صدای ریزش سنگ از بالای کوه شنیده می‌شد. این ریزش‌ها ادامه‌دار بود و وحشت اهالی را بیشتر کرد. نیروهای امدادی با تاخیر آمده و اولین تیم‌ها بدون تجهیزات و وسایل گرمایشی بودند. آنها فقط آمده بودند خسارات را برآورد کنند. نه چادر داشتند و نه پتویی. زلزله و باران انگار با هم هماهنگ کرده بودند تا شرایط را سخت کنند. روز بعد تازه کمک‌ها رسید و کمپ زدند. با گذشت دو روز از زمین‌ لرزه بسته بودن نانوایی‌ها و فروشگاه‌ها اهالی را برای تامین مایحتاج زندگی‌شان با مشکل روبه‌رو کرده است. در روستاها تخریب‌ها بیشتر است. سقف تعدادی از خانه‌ها پایین آمده و ساکنان آن شانس آورده‌اند که زنده هستند. دیوار اغلب خانه‌ها ترک برداشته و نمی‌توان دیگر در آنها زندگی کرد. حالا شرایط کرونا را هم در نظر بگیرید. الان تلاش می‌کنیم زلزله و کرونا ما را از پا درنیاورد.»

خبرنگار ایرنا هم گزارش داده است، با این‌که مسؤولان بلافاصله اقدام به راه‌اندازی دو کمپ اسکان برای زلزله‌ زدگان کردند اما این کمپ‌ها با استقبال مردم روبه‌رو نشده و خالی مانده است. از یک‌سو ازدحام در کمپ‌ها خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر در هیچ بحرانی مردم حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند، چون همیشه با همه تمهیدات امنیتی و انتظامی که اندیشیده می‌شود باز هم نگران هستند که با رها کردن خانه و زندگی خود مورد سرقت قرار‌گیرند.

برخی نارضایتی‌ها به روند امدادرسانی نیز به همین مساله بازمی‌گردد. مسؤولان برای سرعت و نظم بخشیدن به روند امدادرسانی چادرهای هلال‌احمر را فقط در یک منطقه برپا می‌کنند اما مردم ترجیح می‌دهند اگر قرار است در چادر مستقر باشند به خانه‌هایشان نزدیک باشند.

خسارت به خانه‌ها بالاست

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ساعتی بعد از زلزله در منطقه حاضر شد و پس از بررسی خانه‌ها و گفت‌وگو با اهالی گفت: میزان خسارت وارده به منازل مسکونی سی‌ سخت زیاد است.

حسین کلانتری ادامه داد: شهر سی‌سخت در سال ۹۶ زمین‌لرزه ۲/۵ ریشتری را تجربه کرده و در آن زمان سه نفر بر اثر زلزله فوت کردند اما در زلزله شب گذشته تلفاتی وجود نداشته و ۶۳ نفر مصدوم شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد هم درباره میزان خسارت واردشده به خانه‌ها گفت: ۳۷۰۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله خسارت دیدند. ۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰درصد نیاز به بازسازی دارد. ۲۹۰۰ واحد نیز تعمیری هستند.

حسین جنتی بیان کرد، از مجموع ۸۰۰ واحدی که خسارت جدی دیده‌اند، ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی است. همچنین از ۲۹۰۰ واحد تعمیری ۱۵۰۰واحد شهری و ۱۴۰۰ واحد روستایی است.

وزیر راه و شهرسازی هم پس از سفر به سی‌سخت گفت: پس از ارزیابی دقیق خسارات تسهیلات ارزان‌قیمت به مناطق زلزله‌زده دنا تخصیص می‌یابد.

وحشت زلزله و سرما (+تصاویر)

وحشت زلزله و سرما (+تصاویر)

وحشت زلزله و سرما (+تصاویر)

 

گروه حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها