شرکت خلاق و نوآور «گنجینه سلامت» تارا گام‌های مؤثری در جهت تولید مواد موثره دارو در داخل کشور برداشته است

رفع نیازهای دارویی کشور در گنجینه سلامت تارا

«محتواسازان آراد» موسسه‌ای ریشه‌دار در خراسان جنوبی و ثبت شده در تهران است که ابتکارهایی مبتنی بر فناوری اطلاعات برای دانش‌آموزان، دانشجویان، صنعتگران، کشاورزان و مردم کوچه و بازار ارائه کرده است

ابتکارهای فناورانه آی‌درس و آی‌پُرسه

این روزها به لطف اینترنت و سایت‎های به اشتراک‎گذاری محتوا، از هر جای دنیا و در هر زمینه‎ای سوال داشته باشید، فقط کافی است آن را در مرورگرتان تایپ کنید تا به دنیایی از محتواها و فیلم‎های آموزشی رایگان و غیررایگان دسترسی داشته باشید. محتواهای در بستر وب آنقدر گسترده و متنوع هستند که به دانشگاهی غیرحضوری می‎ماند. به‎خصوص در این روزها که به‎علت همه‎گیری کرونا بسیاری از کلاس‎های درس به‎صورت مجازی برگزار می‎شود، سایت‎های به اشتراک‎گذاری محتوا مانند کتاب‎های کمک‌آموزشی برای دانش‎آموزان و دانشجویان عمل می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۰۴۱۱۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، مسیر تولید محتوا از بخش‎های مختلفی مانند پیداکردن موضوع، آماده‎سازی محتوا، تدوین و در نهایت انتشار آن می‎گذرد. مجموعه‎های بسیاری نیز شکل گرفته‎اند تا در هر یک از این قسمت‎ها کنار شما باشند.
 
یکی از مجموعه‎ هایی که در اشتراک‎گذاری و انتشار محتوا به شما کمک می‎کند، وبسایت «آی‎درس» است. آی‎درس ایده شکل‎گیری وبسایت «آی‎پُرسه» نیز بوده است، وبسایتی که ممکن است در یک سال تلخی که پشت سر گذاشتیم اسمش را شنیده باشید یا شاید گذرتان به آن افتاده باشد.
 

آی‌درس برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان ایران

ابتکارهای فناورانه آی‌درس و آی‌پُرسهمدیر مؤسسه غیرانتفاعی «محتواسازان آراد» از خاطرات دوران معلمی و داستان شکل‎گیری «آی‎درس» به جام‎جم می‎گوید: «شبی تصمیم گرفتم درس فردای مدرسه را ضبط کنم تا اگر دانش‎آموزی در کلاس حاضر نبود یا نیاز داشت درس دوباره برایش تکرار شود، کلاس را از دست نداده باشد.
 
فردا وقتی به دانش‎آموزانم گفتم که فیلم تدریس امروز قابل دانلود است، بسیار استقبال کردند. از استقبال آنها به این فکر افتادم شاید دانش‎آموزی در نقطه دیگری از کشور هم به این آموزش نیاز داشته باشد. همین شد که ‎سراغ راه‎اندازی وبسایتی رفتم تا فیلم کلاس‎های خودم را در آن بارگذاری کنم تا در اختیار دیگر دانش‎آموزان نیز قرار گیرد.»
 
سید علیرضا حسینی ادامه می‌دهد: «از طرفی ما معلم‎ها بانکی از نمونه سوال، تمرین و فایل‌های آموزشی پاورپوینت داخل پوشه‏های درحال خاک خوردن داریم. پس چرا آنها را به دست دانش‎آموزان نرسانیم؟ کم‎کم معلم‎های دیگر نیز از این ایده استقبال کردند و آی‎درس، شبکه اجتماعی-آموزشی با نشانی اینترنتی idars.ir جای خود را بین معلمان، دانش‎آموزان، استادهای دانشگاه و دانشجویان در سال ۹۵ باز کرد.»
 

 

 

 

 

 

 

راهکار مجازی دسترسی به کلاس درس

اگر تولیدکننده محتوا یا معلم هستید، یا هر مهارتی را دوست دارید به دیگران نیز آموزش دهید، آی‎درس بستری است تا محتوای خود را رایگان یا غیر رایگان در آن‎جا منتشر کنید. برتری آی‎درس نسبت به دیگر ناشران محتواهای غیررایگان، دخالت‌نکردن آن در قیمت‎گذاری‎هاست و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ فروش را به‎عنوان هزینه‎های سایت برمی‎دارد و سهم بیشتر را به تولیدکننده محتوا بازمی‎گرداند.
 
حسینی در ادامه توضیح می‎دهد: «معلم‎ها در محتوای ویدئویی خود مانند هر فرد دیگری ممکن است تپق بزنند یا چیزی را اشتباه تلفظ کنند. ولی آنها به‎خاطر همین مسأله ساده دیگر تمایلی به انتشار محتوا ندارند. زیرا نگرانند دانش‎آموزان با پخش کردن این قسمت‎ها با آنها در شبکه‎های اجتماعی شوخی کنند.
 
آی‎درس تلاش می‎کند معلم‎ها را مجاب کند تا از انتشار محتوای خود منصرف نشوند و فرصت یادگیری را در اختیار همه دانش‎آموزان قرار دهند. اتفاقا آی‎درس توانسته معلم‏های بسیاری را در این خصوص قانع کند تا برای تهیه فیلم از کلاس درس خود و بارگذاری در سایت اقدام کنند.»
 

«فناوری اطلاعات» کالای لوکس و مختص شهرنشینان نیست!

 
مدیر مؤسسه غیرانتفاعی محتواسازان آراد برای دسته‎بندی مطالب و جمع‎آوری محتواهای مناسب سایت آی‎درس، تصمیم گرفت سال ۹۶ با هزینه شخصی، تهیه یک اتاق و چند سیستم رایانه‌ای برای ۵ تا ۱۰ نفر در یکی از روستاهای بیرجند با حداقل تحصیلات دیپلم، اشتغال‌زایی کند.
 
زمانی‎که برای دریافت وام اشتغال‎زایی روستایی اقدام کردند، متاسفانه کارشناس بانک اجرای چنین کار ساده‎ای را غیرممکن می‎دیدید و این اتفاق محقق نشد. سید علیرضا حسینی از این اتفاق این‎طور برداشت می‎کند که «به کارکردهای فناوری اطلاعات به‎عنوان کالایی لوکس و از پایتخت نگاه می‎شود و مدیران به شرکت کوچکی در روستا یا شهرستان بها نمی‎دهند.و بدتر آن‌که افرادی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، در خصوص اجرایی شدن این‌گونه طرح ها تصمیم می‌گیرند.»
 
درحالی‎که برای کارهای حوزه فناوری و اینترنت مهم نیست شما کجای دنیا باشید و با دسترسی به رایانه و اینترنت می‎توانید فعالیت کنید. حسینی در ادامه می‎افزاید: « امکان این اشتغال‎زایی هنوز هم با تخصیص وام و همکاری مدیران وجود دارد و امیدوارم که مسؤولان بیشتر به فکر جوانان روستانشین باشند.»
 

ابتکار مجازی برای بزرگداشت درگذشتگان

سید علیرضا حسینی مانند بسیاری از ما، اردیبهشت امسال و در همه‌گیری کرونا یکی از همکارانش را از دست داد و برای تسلی بازماندگان به جای مجلس ختم، به‎جمع شدن در گروهی در یک شبکه اجتماعی بسنده کردند.
 
او می‎گوید: «آن روزها حالم خوب نبود و برای این‌که بانی ختم صلوات و فاتحه و زنده نگه‌داشتن یاد دوست از دست رفته‎ام باشم، روی وبسایت آی‎درس صفحه‎ای جدید ایجاد کردم و از اعضای گروه مجازی‎مان خواستم به آن سر بزنند. درواقع آن صفحه روی آی‎درس، هم تسبیح مجازی و هم مجلس ختم مجازی‎مان بود که به صورت آنلاین تعداد صلوات‌ها و فاتحه‌های قرائت شده را نمایش می‌داد. با استقبال تعدادی از دوستانم و بنا بر مسؤولیت اجتماعی خود، تصمیم گرفتم وبسایت رایگان جداگانه‎ای با نام آی‎پرسه با آدرس اینترنتی  iporse.ir راه‎اندازی کنم. رشد این وبسایت تا به امروز فراتر از انتظارم بوده است و آمارهای سایت می‎گوید از اول مرداد تا دهه اول دی ماه امسال، صد میلیون مرتبه صلوات از طریق این وبسایت ذکر شده است.»
 
مدیر مؤسسه غیرانتفاعی محتواسازان آراد، یکی از دلایل رشد این وبسایت را اشتراک‎گذاری آسان آن در شبکه‎های اجتماعی و رابط کاربری ساده‌اش می‌داند و می‌گوید: «همین موضوع، استفاده از آن را برای افرادی که کمتر با فضای اینترنت آشنایی و سروکار دارند، ساده کرده است. آی‎پُرسه نام خود را از دو قسمت «آی» به‎معنی آوایی که ما ایرانی‏ها دیگران را صدا می‎زنیم و «پُرسه»
واژه ایرانی، به‏معنی احوال‎پرسی، عیادت، تعزیه و عزاداری است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها