آمار مبتلایان به کرونا در کشور دوباره روندی افزایشی در پیش گرفته است و تعداد شهرهای نارنجی در ۱۰روز گذشته از ۱۸ به ۳۶ و تعداد شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش یافته است؛ اتفاقی که برای ما زنگ خطر بزرگی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۷۳

در حالی که در روزهای گذشته و با اعمال محدودیت‌ها، شدت شیوع ویروس کرونا در کشور روندی کاهشی را در پیش‌ گرفته بود اما دوباره تعداد مبتلایان رو به افزایش است؛ روندی که نشان‌دهنده عادی‌انگاری وضعیت فعلی و چشم‌پوشی مردم از اجرای سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی است.

متاسفانه پایین آمدن آمار مبتلایان به کرونا، هم مردم و هم مسؤولان را به اشتباه می‌اندازد. مردم فکر می‌کنند مشکل کرونا حل شده است و آن‌طور که باید پروتکل‌ های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ از طرفی مسؤولان هم خیلی زود به فکر بازگشایی‌ها و لغو محدودیت‌ها می‌افتند و همین باعث می‌شود دوباره به‌خانه اول‌مان بر‌گردیم. در حالی که رفتار درست هنگام روند کاهشی آمار‌ اجرای محدودیت‌هایی حتی جدی‌تر از قبل، برای ادامه داشتن این سیر نزولی یا حداقل ثابت نگه داشتن وضعیت فعلی است.

برای مهار کرونا باید باور کنیم وضعیت بیماری در کشور تغییری نکرده است؛ کووید ۱۹ همچنان همان ویروس خطرناکی است که پیر و جوان نمی‌شناسد و با کوچک‌ترین غفلت، می‌تواند هرکسی را گرفتار ‌کند. برای همین است که همه ما باید همچنان به اجرای پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشیم و حتی برای لحظه‌ای، از اجرای آنها دست نکشیم.

بی‌شک، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و جلوگیری از تجمعات خانوادگی و دوستانه، تنها راه چاره فعلی برای مقابله با این ویروس است و هر زمانی که یکی از این موارد رعایت نشود، با افزایش آمار مبتلایان روبه‌رو خواهیم شد؛ چنان‌که در روزهای اخیر این اتفاق افتاده است.
می‌توان گفت خبرهایی که درباره‌ واکسن کرونا منتشر شده یکی از دلایل عادی‌انگاری وضعیت از سوی برخی شهروندان است، چراکه افرادی تصور می‌کنند‌ با شروع واکسیناسیون، این مشکل بلافاصله حل خواهد شد؛ در حالی که واقعیت با این باور تفاوت دارد.

ما کشوری با حدود ۸۵ میلیون جمعیت هستیم که واکسینه شدن همه این جمعیت، فعلا امکان‌پذیر نیست؛ همان‌طور که در دیگر کشورها هم شدنی نیست و تا به امروز، از جمعیت میلیاردی جهان، فقط چند میلیون نفر واکسینه شده‌اند.

پس این‌که با خیال دسترسی به واکسن، پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیریم، کاملا نادرست است و می‌تواند به اتفاقات ناخوشایندی در روزهای آتی منجر شود.

یکی دیگر از دلایل افزایش آمار مبتلایان افزایش تردد‌‌های بین‌شهری است. اتفاقی که در تعطیلات پیش‌رو هم می‌تواند در آتش پیک چهارم کرونا بدمد.‌

به نظر می‌رسد جریمه ۵۰۰ هزار تومانی نمی‌تواند مانعی برای جلوگیری از مسافرت‌های آخر هفته باشد؛ چرا که افراد بسیاری هستند که خیلی راحت این مبلغ را پرداخت می‌کنند و به سفر می‌روند. پس طبیعتا برای حفظ سلامت و نجات جان مردم، به قوانین سفت و سخت‌تری نیاز است.

شاید بهترین راه این باشد که تحت هیچ شرایطی و با پرداخت هیچ مبلغ و ارائه هیچ مجوزی، اجازه تردد بین‌شهری‌ داده نشود، چراکه در یک سال اخیر همواره تعطیلات زنگ خطری بوده است برای شیوع کرونا. همین دلیل بهتر است با اعمال محدودیت‌های جدی شرایطی ایجاد کنیم که شیوع کرونا در آن دشوارتر از گذشته شود.

حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها