معاون پژوهشی دانشکده علوم تغذیه تاکید کرد

کنترل عوارض بیماری با تغییر رژیم غذایی بیماران

 اضافه وزن و چاقی ناشی از انباشته‌شدن بیش از حد یا غیرعادی چربی در بدن است. زمانی که دریافت انرژی از مصرف یا سوخت انرژی در بدن بیشتر می‌شود، بدن انرژی اضافه را در سلول‌های چربی که در بافت چربی وجود دارد، ذخیره می‌کند.
کد خبر: ۱۳۰۲۹۱۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  اگر فرد بین دریافت و مصرف انرژی از طریق غذاخوردن و فعالیت بدنی تعادل برقرار نکند، چربی ساخته شده و فرد دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود. دلایل مختلفی از جمله عوامل ارثی و ژنتیکی، پرخوری و رژیم غذایی ناسالم، بی‌تحرکی و کم‌بودن فعالیت جسمانی، عوامل هورمونی نظیر کم‌کاری تیروئید و برخی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها مانند کورتون، انسولین، برخی داروهای ضدافسردگی برای چاقی مطرح شدند. چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به‌خصوص بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع۲، آپنه خواب، کبد چرب، انواعی از سرطان، آرتروز استخوان بیماری مفاصل و نازایی و... را افزایش می‌دهد.

بر اساس توزیع چربی در قسمت‌های مختلف بدن نیز چاقی تقسیم‌بندی می‌شود:

چاقی مردانه یا چاقی سیبی‌شکل: که در آن میزان دور کمر بیش از دور باسن است. این نوع از چاقی بیشتر در افرادی مشاهده می‌‌شود که میزان هورمون‌های مردانه در بدن آنها غالب است. این افراد بیشتر از دسته دیگر در معرض خطر عوارض بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند.

چاقی زنانه یا چاقی گلابی‌شکل: که قسمت عمده چربی در قسمت‌های محیطی(عمدتا در باسن و ران) تجمع می‌یابد. این نوع توزیع چربی نسبت به نوع مردانه خطر کمتری دارد.

شاخص چاقی شکمی یا نسبت دور کمر به دور باسن: دور کمر باید در حالت طبیعی و بدون هرگونه انقباض در ناحیه شکم از سطح ناف اندازه‌گیری شود و دور باسن باید در پهن‌ترین قسمت باسن که معمولا شامل برجستگی‌های استخوان لگنی است، اندازه‌گیری شده و سپس عدد به‌دست‌آمده از دور کمر باید بر عدد دور باسن تقسیم شود. این شاخص، بیشتر از ۱ در مردان و بیشتر از ۹/۰ در زنان پر خطر در نظر گرفته می‌شود.  افرادی که شکم بزرگ دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند و علت این خطرناکی این است که در چاقی سیبی‌شکل، چربی‌ها بیشتر در قسمت احشایی و داخلی شکم جمع شده‌اند. این نوع چربی‌ها برخلاف چربی‌های زیرپوستی، باعث انتقال اسیدهای چرب آزاد به جریان خون می‌شود که نتیجه آن تشکیل رسوب چربی در دیواره عروقی و افزایش میزان ریسک گرفتگی عروق قلبی و سکته قلبی و دیابت نوع۲ است.

دکتر شهاب شهابی - فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها