روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با توجه به عملکرد دولت پیشین آمریکا به چالش های مسیر رئیس جمهور جدیداین کشور برای بازگشت به توافق هسته ای پرداخت.
کد خبر: ۱۳۰۲۹۰۲
به گزارش جام جم آنلاین، روزنانه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: انتظار می رفت پیروزی و ورود بایدن به کاخ سفید تغییر اساسی در استراتژی ایالات متحده در قبال ایران ایجاد کند. مقامات ایران پس از تحمل کارزار «اعمال فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ و تحریم های خفه کننده آن، امیدوار به تغییر در فضای ژئوپلیتیک و کاهش رنج اقتصادی بودند.
 
بایدن و متحدانش  گفته اند که می خواهند آسیب دیپلماتیک ناشی از اعمال مجدد یک جانبه تحریم های ایران توسط دولت ترامپ، را جبران کنند. دولت بایدن همزمان با پیوستن دوباره به توافق آب و هوایی پاریس، سعی دارد با تلاش برای نجات توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران، تعهد خود به دیپلماسی چندجانبه با متحدان دیرینه خود را نشان دهد. اما بازگشت به وضعیت پیش از دوره ترامپ دشوار و پیچیده خواهد بود.
 
اگرچه بایدن به تعامل مجدد با ایران متعهد است، دستیاران او هنوز به وضوح اعلام نکرده اند که کی و چگونه چنین خواهند کرد. 
 
این روزنامه ادامه داد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، در جلسه استماع هفته گذشته گفت که ایالات متحده منتظر خواهد ماند تا زمانی که اطمینان یابد ایران از عملیات غنی سازی عقب نشینی خواهد کرد و به تعهدات برجامی باز خواهد گشت.
 
واشنگتن پست همچنین مطرح کرد: در همین حال، ایرانی ها می خواهند که آمریکایی ها اولین قدم مهم را بردارند. هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مقاله ای در فارن افرز نوشت: دولت بایدن باید روند را با حذف بی قید و شرط همه تحریم های اعمال شده، آغاز کند. ایران هم به نوبه خود از همه تدابیری که در پی خروج ترامپ از توافق هسته ای انجام داده، باز خواهد گشت.
 
این روزنامه افزود: بن بست کنونی بین دولت های بایدن و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با فشارهای داخلی در هر دو کشور تشدید شده است. به نظر می رسد جمهوری خواهان و طرفداران رویکرد دولت ترامپ منتظر هستند تا مانع از هرگونه امتیازدهی قابل قبولی برای ایران از سوی بایدن شوند.
 
دشمنان منطقه ای ایران به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز معتقدند بایدن باید از اهرم فشار ایجاد شده توسط ترامپ استفاده کند. برخی از تحلیلگران سیاست ایران اینطور استدلال می کنند که اهرم فشاری در کار نیست و ایران به رغم فشار تحریم ها مقاومت قابل توجهی نشان داده است.
 
در بخش دیگری از این گزارش مطرح شد: جامعه ایرانی بهای گزافی به خاطر تحریم ها پرداخته است. الی گرانمایه و اسفندیار باتمنقلیچ در یادداشتی مشترک  نوشتند که  «هزینه تحریم های ایالات متحده را تا این لحظه مردم عادی در ایران پرداخته اند. آنطور که ترامپ تصور می کرد، وخامت شرایط اقتصادی به فروپاشی نظام یا تسلیم آن منجر نشده بلکه به مردم آسیب رسانده است» . 
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها