حال جازموریان دوباره خوب نیست و برای این‌که به سرنوشت هامون دچار نشود باید هرچه زودتر برای آن چاره‌ای بیندیشند. فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان دلیل این حال بد را ساخت سد توسط استان همجوار در مسیر ورود آب به تالاب جازموریان می‌داند.
کد خبر: ۱۳۰۲۴۴۲

همین دلیل کافی است تا مجتبی شجاعی تنها راه نجات تالاب جازموریان و رونق کشاورزی در منطقه را اختصاص حقابه زیست‌محیطی عنوان کند.

فرماندار دلگان درباره اهمیت جازموریان به ایرنا می‌گوید: تالاب جازموریان به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم‌های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود بر اثر یکجانبه‌گرایی کرمان و ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها از جمله هلیل‌رود این تالاب خشک شده است.

او با تاکید بر این‌که تمام سدهایی که در مسیر رودخانه‌های متصل به تالاب جازموریان ایجادشده بدون انجام مطالعات حوضه آبریز بوده‌اند می‌گوید: رفع مشکل جازموریان تنها به رهاسازی آب وابسته است.

شجاعی می‌افزاید: اشتباه است اگر بخواهیم این حال بد جازموریان را به خشکسالی یا کم‌آبی ربط دهیم چراکه این تالاب بزرگ به واسطه نبود مدیریت صحیح آب به این روزگار گرفتارشده و ما با جازنشینان استان کرمان در آینده سرنوشت مشترکی داریم لذا تقاضا داریم حتما مسؤولان سیستان و بلوچستان در فرآیند تصمیم‌گیری درخصوص آینده تالاب نقش داشته ‌باشند.

شجاعی با بیان این‌که زنگ‌‌خطر حرکت شن‌های‌روان به سمت دلگان و نقاط شهری و روستایی مجاور حتی تا ایرانشهر ادامه پیدا کرده هم می‌گوید: این تهدید به‌طور مستقیم حیات، اقتصاد، فرهنگ و زندگی روزمره مردم منطقه را نشانه رفته است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها