مردم سراوان با تجمع در محل انباشت زباله خواستار مانع ورود زباله به اين سايت شده‌اند

آغاز مقابله با غول 110 متری زباله در سراوان

گزارشی از رهاسازی زباله‌های شهر شادگان و چند شهر خوزستان در اطراف جاده منتهی به تالاب شادگان

جاده‌های زشت و بدبوی شادگان

شهرداری‌های شهرستان شادگان و شهرهای خنافره و دارخوین در خوزستان مدتی است که پسماندهای خانگی و بیمارستانی خود را در حاشیه جاده شادگان - سربندر یا همان جاده موسوم به جاده فولاد بدون هیچ‌گونه تفکیک یا حتی دفن بهداشتی رها می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۶۵

تقریبا از نیم کیلومتری، بوی غلیظ دود و زباله به مشام می‌رسد. زباله‌ها از کنار جاده آغاز می‌شوند و تا مسافت بسیار زیادی پایین‌تر از جاده نیز ادامه پیدا می‌کنند.

در ابتدا تپه‌های یک الی دو متری از پسماندهای خانگی در چپ و راست قرار دارد. زباله‌های تفکیک‌نشده‌ای که همه‌چیز در دل کثیف و بدبوشان وجود دارد و به شکل شلخته‌ای در کنار جاده رها شده است. از دور چند مرد با یک‌وانت نیسان آبی‌رنگ در حال گشتن میان زباله‌ها هستند؛ مردهایی که بی‌ارتباط با تخلیه و پخش زباله در محوطه نیستند.

هر چه مسیر زباله‌های تخلیه شده دورتر می‌رود کیسه‌های زرد و آبی‌رنگ زباله بیمارستانی زیر نور آفتاب بیشتر خودنمایی می‌کند.

بوی ترش زباله زیر دماغ می‌زند و صدای وزوز مگس‌ها توی گوش می‌پیچد و حال چشم‌ها با دیدن این نمای بدمنظر بد می‌شود.

اینها روایت حال ماست اما گویی در حال پسرک تاثیری ندارد؛ پسرک خردسالی که روی یک تپه زباله چنبره زده و با دقت مشغول جدا کردن پسماندهای پلاستیکی است.

انگار منتظر است تا کسی از او بپرسد چند سال داری؟ اصلا درس می‌خوانی؟ و او سریع پاسخ بدهد که ۱۱ ساله هستم و مدت‌هاست که ترک درس و تحصیل کرده‌ام.

مردی از دور با موتور به ما نزدیک می‌شود. با یک روسری صورتش را پوشانده و وارد گفت‌و‌گوی ما می‌شود و می‌گوید که با جمع‌آوری ضایعات و پسماندهای پلاستیکی امرار‌معاش می‌کند و کار و شغلی به جز این ندارد. بعد هم پسرک را ترک‌موتور خود نشانده و هر دو سریع دور می‌شوند، جوری که انگار بیش از این نباید حرفی بین ما رد و بدل شود.

بودجه نداریم

حمید حاجی‌زاده، سرپرست شهرداری شادگان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: فضای کنار جاده فولاد تنها مختص به تخلیه پسماند شهرستان شادگان است اما شهر خنافره و دارخوین نیز پسماندهای خود را در همین محل تخلیه می‌کنند.

او درباره رها کردن زباله‌های عفونی و غیرعفونی در کنار جاده بدون هیچ حفاظ یا دفع بهداشتی هم می‌گوید: شهرداری برای دایک‌کشی و ایجاد حفاظ در اطراف این محل بودجه کافی ندارد و شهرداری‌های دارخوین و خنافره هزینه‌ای برای ایجاد حفاظ بتنی اطراف محل تخلیه نمی‌دهند و شهرداری شادگان به‌تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید.

حاجی‌زاده می‌گوید: آتش‌سوزی‌ها توسط زباله‌گردها انجام می‌شود و شهرداری دست به چنین کاری نمی‌زند بلکه شهرداری شادگان زباله را در حوضچه‌ها می‌ریزد و سپس تسطیح می‌کند.

براساس مشاهدات خبرنگار جام‌جم اما هیچ‌حوضچه‌ای در کنار کوه‌های عظیم پسماند دیده نمی‌شود.

شادگان در خطر است

فیصل عامری، فعال محیط‌زیستی شادگانی اما نگران تالاب شادگان است. او به ما می‌گوید: متاسفانه کامیون‌ها زباله‌ها را کنار جاده تخلیه می‌کنند و گاهی اگر وضعیت هوا نامناسب باشد یا باران ببارد، با وزیدن باد و بارش باران، زباله‌ها در سطح جاده پخش می‌شود. از سویی امتداد مسیر تخلیه زباله دقیقا مماس با تالاب شادگان است و مقداری از زباله توسط باد وارد تالاب می‌شود. این یعنی یک خطری جدی که جان تالاب را تهدید می‌کند.

عامری تاکید می‌کند که بارها دوستداران محیط‌ زیست پیشنهاداتی برای جمع‌آوری، تفکیک پسماند پلاستیکی و تخلیه به شهرداری شهرستان شادگان ارائه داده‌اند اما به‌هیچ کدام از آنها توجهی نشده است.

زینب مرزوقی - جام جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها