اتحادیه اروپا می‌خواهد با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورویی (۷.۳ میلیارد دلاری) یک سیستم اینترنت ماهواره‌ای مشابه با شبکه استارلینک اسپیس ایکس توسعه دهد.
کد خبر: ۱۲۹۵۸۱۶

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیجیاتو، این صورت فلکی ماهواره‌ای اینترنت را در اختیار شهروندان اروپایی بخصوص در جوامع منزوی قرار خواهد داد و همچنین یک خط ایمن برای ارتباطات دولتی فراهم می‌کند. به گفته کمیسیون اروپا، پژوهش‌ها در این زمینه از سال آینده میلادی آغاز می‌شود و پیش از پایان ۲۰۲۱، سازنده چنین صورت فلکی ماهواره‌ای مشخص خواهد شد.

به نظر می‌رسد کمیسر بازار داخلی اروپا، «تیری برتون» به همراه یکی از مدیران سابق حوزه فناوری فرانسه و همچنین وزیر اقتصاد این کشور چنین پروژه‌ای را رهبری خواهند کرد. شرکت اروپایی ایرباس هم یک کنسرسیوم برای تولید این صورت فلکی ماهواره‌ای را مدیریت می‌کند. ظاهرا در این پروژه شرکت ایتالیایی فرانسوی «Thales Alenia Space»، شرکت آلمانی «OHB SE» و کمپانی‌های فضایی «Telespazio» و «Arianespace» حضور خواهند داشت.

به نظر می‌رسد هزینه ساخت چنین صورت فلکی ماهواره‌ای که توسط اتحادیه اروپا، کمپانی‌های هوافضا و یک صندوق بازیابی بودجه منطقه‌ای تامین می‌شود، نزدیک به ۷.۳ میلیارد دلار خواهد بود. کمیسیون اروپا در بیانیه خود به چنین بودجه‌ای اشاره نکرده است.

اگر اتحادیه اروپا بتواند چنین صورت فلکی را بسازد و به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی پیدا کند، وابستگی کمتری به کشورهای دیگر خواهد داشت. در حال حاضر چندین کشور به صورت جهانی سرویس‌های فضایی ارائه می‌دهند.

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس که در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک تاسیس شد، تا به امروز حداقل ۸۳۰ ماهواره در حال کار روانه فضا کرده و هدف نهایی آن پرتاب ۴۲ هزار ماهواره است. از چندین هفته پیش آزمایش عمومی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در آمریکا آغاز شده و کاربران با خرید تجهیزات موردنیاز به ارزش ۴۹۹ دلار و پرداخت هزینه ماهانه ۹۹ دلار به آن دسترسی پیدا می‌کنند. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک احتمالا فوریه ۲۰۲۱ در اختیار شهروندان اروپا قرار می‌گیرد.

استارلینک علاوه بر اتحادیه اروپا، باید با شرکت بریتانیایی وان وب هم رقابت کند. این کمپانی می‌خواهد برای پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای، ۴۸ هزار ماهواره روانه فضا کند که ۶ هزار ماهواره بیشتر از اسپیس ایکس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها