آمازون می‌خواهد تحت پروژه‌ای به نام کویپر (Kuiper) از فضا زمین را تحت پوشش اینترنت قرار داده و با پروژه «استارلینک» اسپیس اکس رقابت کند.
کد خبر: ۱۲۹۵۵۷۸

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیجیاتو، این شرکت از نمونه اولیه آنتن اینترنت ماهواره‌ای خود رونمایی کرده که با تنها ۱۲ اینچ قطر (حدوداً ۳۰ سانتی متر) «کوچک‌تر و سبک‌تر از آنتن‌های سنتی است». به گفته آمازون این آنتن حداکثر پهنای باند ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه را به ارمغان آورده و قادر به استریم فیلم‌های 4K از ماهواره‌های مستقر در ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری (مدار زمین‌ثابت) است.

آمازون اوایل تیر ماه امسال مجوز پرتاب ۳ هزار و ۲۳۶ ماهواره اینترنتی و استقرار آنها در ارتفاع بین ۵۹۰ تا ۶۳۰ کیلومتری زمین را از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FDA) گرفت. این شرکت می‌خواهد با پروژه کویپر دسترسی به اینترنت پرسرعت را در مناطق دور افتاده و محروم امکان پذیر کند. اسپیس اکس نیز با پروژه «استارلینک» در پی ارائه اینترنت ماهواره‌ای است و تاکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره را روانه مدار زمین کرده و آزمایش عمومی آن را شروع کرده است.

یکی از نکات قابل توجه پروژه کویپر طراحی متفاوت آنتن آن است. در آنتن‌های آرایه فازی (phased array) معمولاً فرستنده و گیرنده کنار هم قرار گرفته‌اند، اما در آنتن پروژه کویپر فرستنده و گیرنده روی هم قرار داده شده‌اند که به گفته آمازون علاوه بر افزایش عملکرد و سرعت، هزینه تولید و اشتراک اینترنت را برای کاربران کاهش می‌دهد.

کاربران در حال حاضر برای آزمایش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید ۴۹۹ دلار برای تجهیزات و دیش آن پرداخت کرده و ماهانه ۹۹ دلار بپردازند. آمازون هزینه تجهیزات کویپر را هنوز اعلام نکرده ولی از سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در آن خبر داده است.

رونمایی آمازون از آنتن ماهواره ای (+عکس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها