این روزها، مدیران سلامت و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، از احتمال اعمال محدودیت‌ها در شب یلدا می‌گویند و پیشنهاد کرده‌اند تا روز 30 آذر، کسب و کارها تعطیل و از ساعت 18 ترددها ممنوع شود.
کد خبر: ۱۲۹۴۱۷۹

این درحالی است که به نظر می‌رسد فقط با آموزش و فرهنگسازی می‌توان گره این کار را باز کرد، زیرا با محدود سازی نمی‌توان خطر دورهمی‌ها را کاهش داد.

حدود 10ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این مدت، شاهد تعطیلی و دورکاری‌ ها بوده‌ایم، اما سوال اینجاست این محدودیت‌ها چقدر جواب داده است؟ ‌

با توجه به آمارهایی که هر روز از مرگ و میر ناشی از کرونا منتشر می‌شود، می توان گفت این محدودیت‌ها آن‌قدر تاثیرگذار نبوده است.

این در حالی است که دورکاری در ادارات دولتی حدود 80درصد از بازده کاری کشور را کاهش داده است. به همین دلیل این روزها شاهد کارمندانی هستیم که در خانه می‌مانند و حقوق می‌گیرند؛ اتفاقی که به اقتصاد کشور صدمه می‌زند.

با توجه به روندی که تاکنون پیش گرفته‌ایم می‌توان گفت پیشنهاد تعطیلی یک روزه در شب یلدا هم اثری بر کاهش انتقال ویروس کرونا در شب یلدا ندارد.

برای کاهش خطر شیوع کرونا در بلندترین شب سال ستادملی مقابله با کرونا باید برنامه‌ای جامع برای کاهش دورهمی‌ها داشته باشد. این برنامه باید برمبنای کنترل، مدیریت، پیشگیری و نظارت طراحی شده باشد.

شهروندان باید به درستی از تاثیر دورهمی در شیوع کرونا باخبر شوند. پس از این آگاهی‌سازی قوانین و مقررات مناسبی باید توسط ستاد مقابله با کرونا در نظر گرفته شود و در مرحله بعد باید جرایمی برای متخلفان در نظر گرفت که بازدارنده باشد.

در ادامه باید پرسید کدام یک از محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به این نکات توجه داشته است؟‌ درباره پیشنهاد محدودیت‌ های کرونایی برای شب یلدا هم شرایط همین‌طور است، این که تمام اصناف و افراد جامعه در یک روز تعطیل باشند، فرصت برگزاری دورهمی را بیشتر می کند، این همان جایی است که ویروس کرونا می‌تواند میزبان‌هایش را پیدا کند.

نتایج بررسی‌هایی که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد تماس با افراد مشکوک و کسانی که ناقل بی‌علامت کرونا هستند تا 50درصد خطر ابتلا به ویروس را در جامعه افزایش می‌دهد.

فراموش نکنیم دورهمی‌ها در فضاهای سربسته و کوچک اتفاق می‌افتد و افراد به دلیل اعتماد کاذبی که به یکدیگر دارند از ماسک استفاده نمی‌کنند.

فراموش نکنیم کارشناسانی که نسبت به شیوع کرونا در دورهمی‌هایی مانند شب یلدا هشدار می‌دهند، مخالف سنت‌ها نیستند، آنها به‌خوبی خطر را با گوشت و پوست خود احساس کرده‌اند و دوست ندارند افراد برای چند ساعت دور هم بودن چند روز در بیمارستان‌ها بستری شوند یا جانشان را از دست بدهند.

به همین دلیل باید از شهروندان خواست به شب‌نشینی با ویروس تن ندهند.

حمید سوری - اپیدمیولوژیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها