آلودگی هوا یک مشکل در حال رشد برای جمعیت شهری در اقتصادهای نوظهور است. مطالعه حاضر رابطه (مقطعی) بین فشار خون و آلودگی هوای ذره ای را در دانش آموزان مدرسه لاهور (پاکستان) بررسی می کند.
کد خبر: ۱۲۹۳۳۳۱

به گزارش جام جم آنلاین ،مطالعات اپیدمیولوژیک متعددی نشان داده است که آلودگی هوای شهری به بیماری و مرگ و میر کمک می کند. اگرچه آلودگی هوا از گازها (NO2 ، SO2 ، ازن) و ذرات معلق PM)) تشکیل شده است ، ارتباط بین آلودگی هوا و اثرات سوء آن بر سلامتی عمدتا برای کسری ذرات وجود دارد ، که به صورت PM10 یا PM2.5 بیان می شود ، یعنی ذرات با قطر آیرودینامیکی به ترتیب زیر 10 میکرومتر یا 2.5 میکرومتر. هر دو قله کوتاه مدت در آلودگی و قرار گرفتن در معرض مزمن طولانی مدت به PM10 یا PM2.5 به طور مداوم با افزایش خطر بیماری های تنفسی و مهمتر از آن ، بیماری های قلبی عروقی و مرگ همراه است .

مطالعات در مورد اثرات آلودگی هوا در کودکان به طور عمده مرگ و میر نوزادان یا نوزادان  و نقاط انتهایی تنفسی ، مانند بروز آسم یا اختلال در رشد ریه  را بررسی کرده است. اگرچه بیماری های قلبی عروقی بزرگسالان و به ویژه فشار خون بالا، تا حدود زیادی به شرایط اولیه زندگی بستگی دارد ، به نظر می رسد تحقیقات کمی برای ارزیابی پارامترهای قلبی عروقی ، از جمله فشار خون محیطی ، در ارتباط با آلودگی شهری در کودکان انجام شده است.

سطح آلودگی هوای شهری به طور کلی در طول نیمه دوم قرن 20 در ایالات متحده و اروپای غربی کاهش یافته است. با این حال ، چنین روندی در بسیاری از شهرها و کلان شهرهای کشورهای در حال توسعه ، از جمله پاکستان رخ نداده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هر ساله ، 2 میلیون انسان در جهان آلودگی هوای خارجی را از دست می دهد که بیشتر این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. بنابراین ، در آسیا ، غلظت ذرات معلق اندازه گیری شده در بسیاری از شهرهای بزرگ بیشتر از استانداردهای کیفیت هوا است که در کشورهای پیشرفته تصویب شده است. در پاکستان ، میانگین PM10 سالانه از 276 میکروگرم در متر مکعب در راولپندی تا 368 میکروگرم در متر مکعب در لاهور متغیر بود.

ما نمونه ای از کودکان 8-12 ساله (میانگین سنی 9.9 سال ؛ 45٪ دختران) را از دو مدرسه در لاهور که به ترتیب در مناطقی با آلودگی هوا کم (n = 79) و زیاد (n = 100) قرار دارند ، استخدام کردیم. در طول دوره مطالعه (ژانویه-آوریل 2009) آلودگی ذرات معلق [PM10 و PM2.5 یعنی ذرات با قطر آیرودینامیکی زیر 10 میکرومتر یا 2.5 میکرومتر به ترتیب] در سایت های مدرسه با دستگاه لیزر اندازه گیری شد (Metone Aerocet 531). فشار خون ، پس از 5 دقیقه استراحت نشسته ، با استفاده از دستگاه خودکار اندازه گیری شد (به طور متوسط ​​5 اندازه گیری متوالی). نمونه های ادراری لکه ای نیز جمع آوری و غلظت Na و K اندازه گیری شد.

نتایج

مقادیر میانگین PM2.5 به ترتیب در مناطق آلوده کم و زیاد 28.5 میکروگرم در متر مکعب (SD: 10.3) و 183 میکروگرم در متر مکعب (SD: 30.2) بود. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در کودکان ساکن در منطقه با آلودگی زیاد (9/115/9 میلی متر جیوه) نسبت به منطقه با آلودگی کم (3/108/66 میلی متر جیوه) ، به طور مستقل از سن ، جنس ، قد ، وزن ، اقتصادی - اجتماعی به طور معنی داری بالاتر بود وضعیت ، سیگار کشیدن غیر فعال و غلظت ادرار سدیم ، K و کراتینین.

در کودکان 12-12 ساله ، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا (مربوط به ترافیک) با فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بالاتر همراه بود. این یافته ها ، در صورت تداوم ، ممکن است از نظر بالینی در سنین بالاتر ارتباط داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها