این روزها با توجه به شرایط اقتصادی در کشور بسیاری از مشاغل بنا به دلایل متعدد از بین می‌روند ولی همزمان با نیاز جامعه مشاغل دیگر ایجاد می‌شوند که البته بسیاری از آن‌ها هم کاذب هستند.
کد خبر: ۱۲۹۱۳۴۳

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، شغل‌هایی که در عین کاذب بودن با توجه به نیاز روز جامعه در میان مردم رواج پیدا می‌کنند؛ شاید رو آوردن به این نوع شغل‌ها به این دلیل باشد که برای برخی افراد کار کارمندی هشت ساعت در روز جالب نیست و ترجیح می‌دهند مسیر متفاوتی را برای کسب درآمد طی کنند.

برخی از این مشاغل آن قدر عجیب و غریب هستند که حتی هرگز نمی‌دانستید وجود دارند و نیاز به اعصاب و مهارت خاصی دارند اما در عین اشتغال برای افراد درآمد خوبی نیز دارند.

شاهد اجاره‌ای در دادگاه‌ها

شاهد اجاره‌ای یکی از شغل‌هایی است که اخیراً رواج بسیار زیادی پیدا کرده است؛ بسیاری از افراد در نزدیکی مراجع قضائی حضور پیدا می‌کنند و با گرفتن مبلغی از فرد شاکی و متهم در دادگاه حاضر می‌شوند، افرادی که فقط پول را در اولویت خود قرار دادند، به طور کلی هر شهادت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد،

کتک‌خور!

یکی دیگر از مشاغل کاذب که در فضای مجازی و سایت‌های تبلیغاتی دیده می‌شود انجام «زورگیری» یا «کتک خوری» است که در این شغل اگر شما با فرد شاغل تماس بگیرید باید او را در برابر مبلغی مورد ضرب و جرح قرار دهید و نباید فراموش کنید که ناسزا گفتن نیز قیمت جدایی دارد و باید برای فحش دادن نیزمبلغ دیگری بپردازید؛ همچنین افرادی هستند که برای کتک زدن پول می‌گیرند تا فرد مورد نظر شما را مورد گوش‌مالی قرار دهند. قیمت کتک خور و کتک زن از ۱۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

بنزین فروش موتورسوار!

یکی از شغل‌هایی که بسیار رواج پیدا کرده است «بنزین فروش بین راهی» است، آنها با موتورسیکلت و یا با خودرو در اتوبان‌های تهران و یا بین جاده‌ها حرکت می‌کنند و خودروهایی که بنزین تمام کردند را مورد هدف خود قرار می‌دهند، نکته این شغل این است که قیمت هر لیتر بنزین مشخص است و بابت هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان گرفته می‌شود و فقط کمیسیون انتقال بنزین را دریافت می‎کنند که در نوع خود جالب است،

نوبت‌گیرهای حرفه‌ای

نوبت‌گیرها در کار خرید و فروش زمان هستند. آنها از زمان خود می‌زنند و صبح علی‌الطلوع نوبت می‌گیرند و نوبت گرفته شده اول را به افرادی که مشغله دارند و نمی‌توانند ساعت‌ها در صف بایستند می‌فروشند. در واقع کار آنها خرید و فروش زمان است، این شغل یکی دیگر از شغل‌های رایج در بانک‌ها و صفوف تعویض پلاک و ثبت احوال است ، البته با توجه به شرایط کرونایی بسیاری از این نوبت گیر‌ها با کسادی کار رو به رو شدند اما قبل از کرونا این شغل بسیار پر درآمد بود و هر نوبت بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان درآمد داشت.

جای پارک‌گیر

شغل جالبی که در تهران به صورت زیاد مشاهده می‌شود جای پارک گیری است! به صورتی که یکی از خیابانها دراختیار گروه‌های خاص است و به صورت پارکبان غیر رسمی فعالیت می‌کنند،‌ نکته جالب تر اینکه بسیاری از مردم به این پارکبان‌های غیر رسمی اعتماد می‌کنند و سوویچ را در اختیار آنها قرار می‌دهند تا در صورت لزوم خودرو را جا به جا کنند! هر جای پارک در روز ۱۵ هزار تومان هزینه دارد.

پوشش پلاک در مناطق طرح ترافیک

در مناطق طرح ترافیک عده‌ای از افراد هستند که با استفاده از بدن خود و یا کارتن مانع پلاک خوانی دوربین‌های طرح ترافیک می‌شوند، این شغل در تهران بسیار رایج است، در برخی از موارد افراد دارای موتور سیکلت این‌کار را انجام‌ می‌دهند، به طوری که پشت پلاک را با دستمال پوشانده و با سرعت پایین و یکسان پشت سر خودرو حرکت می‌کند.

امیرمحمد یکی از این افراد است که با موتور سیکلت این‌کار را انجام می‌دهد می‌گوید: در روزهای طرح ترافیک و شلوغ تقریبا روزانه بین ۷ تا ۱۰ خودرو را از دوربین‌های خیابان شهید مطهری عبور می‌دهم.

او در مورد درآمد این شغل گفت: با توجه به کرونا و لغو طرح ترافیک این درآمد این شغل تقریبا صفر شد اما با بازگشت طرح ترافیک برای هر خودرو ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان با توجه به مدل ماشین هزینه دریافت می‌کنیم.

دادزن

دادزن‌ها را همه جا دیده‌اید از خیابان انقلاب گرفته تا مقابل سینما‌ها و حتی اگر مشهد رفته باشید روبه‌روی عکاسی‌های اطراف حرم هستند ممکن است بعضی روزها با صدای داد‌زن‌ها از خواب بیدار شوید. داد‌زن‌ها داد می‌زنند و از صدای بلند خود نه برای آواز بلکه برای جذب و جلب مشتری برای یک دکان و حجره استفاده می‌کنند. هر داد زن روزانه بین ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان کسب درآمد دارد.

۶۰ درصد مشاغل، کاذب هستند

امیر محمود حریرچی، جامعه‌شناس در مورد بروز شغل‌ های کاذب در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد شغل‌های ما در کشور کاذب است و تابع هیچ قانونی نیست و فقط برای درآمد ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه بسته بودن برخی از بازار‌های کار جوانان به فکر ابتکار عمل خواهند افتاد و چیز دیگری برایشان مهم نیست که به چه صورت باشد.

این جامعه شناس گفت: اگر بازار کار مناسب باشد هیچ‌وقت جوانان به سمت شغل کاذب نمی‌رود اما با توجه به شرایط اقتصادی باید منتظر گسترش شغل‌های کاذب باشیم زیرا جوانان به فکر تامین معیشت خود هستند و باید راهی پیدا کنند البته برخی از این مشاغل، جالب است و جای گسترش نیز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها