بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها؛

قالیباف: دشمنان بدانند بازی یک طرفه تمام شده است

اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گامی مثبت و مهم در جهت برداشتن محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای است.
کد خبر: ۱۲۹۰۹۹۱

با توجه به شرایطی که الان پیش آمده و ما متاسفانه در غم از دست دادن شهید بزرگوار محسن فخری‌زاده هستیم به نظر می‌رسد باید این اقدام مجلس شورای اسلامی در مقطع کنونی را به عنوان یک واکنش قاطع در برابر این اتفاق تلخ قلمداد کرد.

ما در طول دورانی که وارد معاهده برجام شدیم، در موضوع هسته‌ای به تعهدات خود به طور کامل عمل کردیم؛ اما این اقدام ما با پاسخ مناسبی از دیگر طرف‌های این معاهده مواجه نشد.

طرف‌های دیگر برجام مثل آمریکا و اتحادیه اروپا نه تنها به تکالیفی که به عهده آنان بود، عمل نکردند بلکه جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم مکرر قرار دادند و حتی پا را فراتر هم گذاشتند و رژیم‌ صهیونیستی به ترور دانشمند هسته‌ای ما اقدام کرد؛ بنابراین در چنین شرایطی حق ایران است که اقدام متقابل انجام دهد.

بعد از انعقاد معاهده برجام، با تشدید بازرسی‌های سازمان انرژی اتمی مواجه بودیم. ایران در حوزه بازرسی‌ها، گسترده‌ترین رژیم بازرسی را که تاکنون در دنیا انجام نشده، پذیرفت.

همچنین پروتکل الحاقی و پادمان را به صورت داوطلبانه انجام دادیم و دانش هسته‌ای کشورمان را محدود کردیم و به همین واسطه توانستیم مثل گذشته در صنعت هسته‌ای پیشرفت کنیم.

در چنین وضعیتی، این حق مسلم و منطقی جمهوری اسلامی ایران است که دسترسی بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به دانشمندان ما کاهش دهد.

از سویی دیگر، ایالات متحده آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باید بدانند اگر بخواهند در این فضا و شرایط در مسیر تهدید و اقدامات خرابکارانه علیه ایران حرکت کنند، جمهوری اسلامی ایران از ابزارهای لازم برای اقدام متقابل برخوردار است.

میزان تعهدات ما به معاهده برجام باعث شد طی هفت هشت سالی که محدودیت‌ها را پذیرفتیم، فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاهش پیدا کند و زمان زیادی را برای پیشرفت صنعت هسته‌ای از دست دادیم و در این سال‌ها، فعالیت هسته‌ای ما آسیب جدی دیده است؛ بنابراین برای جبران این مدت، زمان زیادی باید صرف کنیم و در عین حال، این اقدام مجلس، گام مثبتی برای برداشتن محدودیت‌های صنعت هسته‌ای است.

حسین آبنیکی - کارشناس مسائل هسته‌ای / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها