راهكارهایی برای خرید جهیزیه ارزان قیمت

تجهیز كم‌هزینه

كرونا آمده و مراسم‌ عروسی را لغو كرده است اما بدون مراسم هم جوان‌ها هنوز ازدواج می‌كنند و سر خانه و زندگی‌شان می‌روند. تشریفات كنار رفته و شاید رفتن به خانه بخت راحت‌تر شده باشد گرچه دغدغه جهیزیه مثل یك سد محكم سر‌راه خیلی از جوان‌ها ایستاده است.
کد خبر: ۱۲۸۹۲۰۰

اما در روزهای سخت اقتصادی این روزها، در شرایطی كه بسیاری از برندهای داخلی و خارجی قیمت‌شان سر به فلك كشیده هم می‌شود، جهیزیه تهیه كرد.

شاید كمی سخت‌تر، كمتر و با حساب و كتاب‌تر. در ادامه راهكارهایی برای جور كردن یك جهیزیه كم هزینه پیشنهاد داده‌ایم.

ذهن‌تان را آماده كنید

حقیقت این است كه بسیاری از توقعات و تجملات، ریشه در تفكرات خودتان دارند. دیدتان را باز كرده و خوب فكر كنید، خوشبخت شدن با برند خارجی یا كریستال كشور اروپایی اتفاق‌نمی‌افتد، بنابراین از نظر روحی خودتان را آماده كنید و به جای این كه ذهن‌تان را متوجه خرید اجناس لوكسی كنید كه ممكن است روزی بشكند، انرژی، زمان و هزینه‌تان را صرف بهینه هزینه كردن، كنید.

برای این هم كه بهینه خرج كنید، برنامه‌ریزی داشته باشید. پولتان را صرف جنس‌هایی كنید كه خرید آن در درازمدت به سودتان است، مثلاً به جای این كه همه وسایل آشپرخانه را گران قیمت بخرید، چند وسیله مهم و پرمصرف، مانند یخچال‌فریزر، اجاق گاز و لباسشویی را خوب و باكیفیت بخرید، برای خرید وسایل باكیفیت هم باید پول بیشتری بدهید.

این روزها، برندهای ایرانی و خارجی زیادی در بازار وجود دارند كه با تحقیق درباره كیفیت، كارایی و امكانات‌شان می‌توانید باتوجه به نیاز و البته پولی كه می‌خواهید برای آن بدهید، بین‌شان انتخاب كنید. اگر می‌خواهید جهیزیه كم‌هزینه‌ای تهیه كنید، باید توقعتان را هم پایین بیاورید تا به هدفتان برسید.

فهرست تهیه كنید: جهیزیه خریدن كار سختی است. نمی‌توانید یك روز بروید بازار و هر چه دیدید، بخرید و به خانه برگردید، شایدهفته‌‌ها خریدتان زمان ببرد، بنابراین بهترین كار این است كه یك لیست برای خرید جهیزیه‌تان آماده كنید. این کار دو حسن دارد؛ اول این‌كه وسایلی که با همپوشانی دارند را نمی‌خرید و اسراف نمی‌كنید و دوم این كه وسایلی كه نیاز دارید، می‌خرید. در تهیه فهرست‌تان دقت كنید. خرید جهیزیه، یعنی خرید نیازهای اولیه برای شروع زندگی دو نفر قرار نیست تمام ریز و درشت وسایل 50 یا 60 سال زندگی زناشویی تان را بخرید.

طوری خرید كنید كه ذوق خرید بعد از شروع زندگی مشترك‌تان از بین نرود. بعضی از وسایل كوچك را نخرید و بعدها زمانی كه زندگی‌تان را شروع كردید، به همراه همسرتان به بازار بروید و بخرید، با این كار هم ذوق خرید وسیله جدید را خواهید داشت و هم به همسرتان نشان می‌دهید، برای تهیه جهیزیه‌تان هزینه‌ها‌كرده‌اید!

به انباری سر بزنید

قبل از این كه به بازار بروید و خرید را شروع كنید، به انباری خانه پدری سری بزنید. در انباری خانه پدری، حتما وسایل نو زیادی پیدا خواهید كرد كه جایش در جهیزیه شما خالی است. همه مادرهای ایرانی، در انباری‌شان، یك جهیزیه نهفته دارند؛ سرویس قابلمه، شیرینی‌خوری و میوه‌خوری كه تا به حال حتی كارتن آن را هم باز نكرده‌اند و در تولد دو سالگی، نوه عمه‌تان، هدیه آورده، حالا زمانی است كه از این هدیه استفاده كنید.

نگران نباشید، كسی به قدمت دستگاه چای‌سازی كه در گوشه انباری خاك می‌خورد، توجه نمی‌كند. در روز چیدن جهیزیه، كارتن‌ها در شلوغی وسایل به زباله ریخته می‌شود و كسی هم به قدیمی‌بودن كارتن نگاه نمی‌كند، هرچند كه كارتن قدیمی را می‌توانید تعویض كنید.

بعد از انباری به بقچه‌های پارچه هم سری بزنید، در برخی بقچه‌ها پارچه‌های نویی پیدا می‌شود كه به درد روبالشی‌ها، ملحفه‌ها و البته دوخت روتختی شما می‌خورد.

با كمی كنجكاوی، پتوهای نو و ارزشمند زیادی هم می‌توانید در بالای كمد دیواری خانه پیدا كنید، بعضی از مادرها، پتوهای نو و زیبایشان را برای روز مبادا در آنجا كنار گذاشته‌اند، حالا همان روز مباداست. با استفاده از وسایل انباری‌ها و بقچه‌های خاك‌خورده‌ای كه تا به حال به آنها بی‌توجه بوده اید، از سه میلیون تومان تا 10 میلیون تومان، می‌توانید در هزینه جهیزیه‌تان صرفه‌جویی كنید.

ایرانی بخرید

بسیاری از كالاهای تولید داخل، هم ارزان‌تر از كالاهای وارداتی هستند و هم باكیفیت‌تر. خیلی از برندهایی كه در آشپرخانه كاربرد دارند، اسم لاتین رویشان یك پوشش به‌ظاهر خارجی است، وگرنه در داخل تولید می‌شود. برندهایی كه البته خیلی هم باكیفیت هستند و برخی از آنها حتی صادرات دارد و در كشورهای دیگر شناخته شده است. پس بهتر‌است درباره برندهای داخلی بیشتر تحقیق كنید و بهترین كیفیت آن را بخرید و به خانه جدیدتان ببرید. بسیاری از برندهای باكیفیت ایرانی، حتی از برندهای بی‌كیفیت خارجی هم قیمت كمتری دارد. با خرید كالای ایرانی، هم كمتر هزینه می‌كنید و هم چرخ اقتصاد ایرانی را می‌چرخانید و به كارگر ایرانی كمك می‌كنید. همه اینها می‌تواند به زندگی مشترك شما بركت بدهد.

كمك بگیرید

این روزها خرید جهیزیه برای همه سخت شده است، فرقی هم ندارد كه حقوقتان چه قدر است، درآمد چندین ماه‌تان را باید جمع كنید، تا شاید بتوانید خریدتان را كامل كنید. بنابراین از دیگران كمك بگیرید؛ اعضای خانواده، خواهرها و برادرها، خاله‌ها، عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و حتی دوستانی كه قرار است به شما هدیه بدهند، بهتر است به عنوان هدیه، بخشی از هزینه‌های جهیزیه شما را تقبل كنند. خرید یكی از وسایل بزرگ و پر هزینه جهیزیه مانند یخچال فریزر، می‌تواند انتخاب مناسبی برای اعضای خانواده باشد. می‌توانید از همسرتان هم كمك بگیرید. اگر در روزهای كرونایی به خانه بخت می‌روید و با شرایط كنونی نمی‌توانید جشن ازدواج داشته باشید، بهترین زمان است كه از همسرتان بخواهید، دو تا سه تكه از جهیزیه را بخرد؛ با این كار فشار خرید جهیزیه بر روی یك نفر نخواهد بود و شما و همسرتان با همدلی می‌توانید، برای شروع زندگی مشتركتان آماده شوید.

تخفیف بگیرید

گوش به زنگ باشید. بهترین وقت خرید، زمانی است كه تخفیف‌های یك برند یا فروشگاه بزرگ شروع می‌شود. در اعیاد یا مراسم ویژه می‌توانید از تخفیف‌های فروشگاه‌ها استفاده كنید. سایت‌ها و اپلیكیشن‌های زیادی هم هستند كه این روزها، وسایلی را كه برای جهیزیه نیاز است، می‌فروشند.

می‌توانید از آنها هم خرید كنید. حسن استفاده از سایت‌ها این است كه ممكن است در انبارشان، برندها و مدل‌هایی را پیدا كنید كه پیش از این به دنبالش بوده‌اید و در بازار پیدا نمی‌شده. نكته بعدی هم این‌كه در روزهای كرونایی بسیاری از فروشگاه‌ها، به كادر درمان یا مشاغل خاصی تخفیف می‌دهند، مثلا به راننده‌های تاكسی یا كارمندان اداره خاصی. بسته به شغل خودتان یا اعضای خانواده شما هم می‌توانید از این خدمات استفاده كنید. بنابراین بهترین كار این است كه قبل از كارت كشیدن، از فروشگاهی كه خرید می‌كنید، بپرسید به چه مشاغلی تخفیف می‌دهند و شما چه طور می‌توانید از این فروشگاه تخفیف بگیرید.

كم بخرید

زمان خرید، جوگیر نشوید؛ به فكر خانه كوچكتان، باریكی آشپزخانه و كابینت‌های كم آن باشید، وسایلتان را كجا می‌خواهید جا دهید؟ كمتر كسی در سال‌های شروع زندگی مشترك‌تان مهمان خانه‌تان می‌شود. پس لازم نیست، سرویس پذیرایی 24 نفره و هفت دست تشك و بالش بخرید، تهیه وسایل برای دو نفر كافی است. یك دست آكروپال 6‌نفره و یك دست قابلمه كارتان را راه می‌اندازد. آن قابلمه توی فروشگاه با ظرفیت 30 نفر هم هیچ وقت به كارتان نمی‌آید. ضمنا خیلی از وسایلی كه برای آشپزخانه می‌خرید، هیچ به وقت به كارتان نمی‌آید و در كابینت خانه خاك خواهد خورد.

بهترین كار این است كه مشخص كنید، چه وسیله‌ای را نیاز دارید. در بازار، صدها وسیله برقی و غیربرقی برای رفاه حال شما و راحت تر زندگی كردن، وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود كه شما همه آنها را بخرید. اگر هیچ وقت كیك یا شیرینی نمی‌پزید، دستگاه كیك‌پزی به كارتان نمی‌اید، اگر لب به قهوه نمی‌زنید، خریدن قهوه جوش، پول هدر دادن است.

به این هم توجه داشته باشید كه بسیاری از وسایل جایگزین دارند، به جای خرید چای‌ساز، سماور برقی و فلاسک، كتری و قوری كه ارزان‌تر هم است، بخرید و با آن چای خوش رنگ و لعاب درست كنید. خیلی از وسایل آشپزخانه كه اتفاقاً سهم قابل توجهی از هزینه جهیزیه را به خود اختصاص می‌دهند، قابلیت جایگزینی و یا حذف دارند.

شما به راحتی می‌توانید آرام پز، زودپز، پلوپز و یا بخارپز را از لیست خریدتان حذف كنید و اجازه دهید، قابلمه همه این كارهای پخت و پزتان را انجام دهد.

خرید سرویس‌های ظرف و ظروف كریستال، آكروپال، ملامین، رویی، چینی و آلومینیوم، دیگر این روزها لازم نیست. خرید یك نوع سرویس، با جنسی كه شما دوست دارید و می‌پسندید، می‌تواند تمام نیازهایتان را تامین كند.

از تولیدكننده بخرید

خرید از رابط یا واسطه، همیشه باعث می‌شود كه هزینه‌ بیشتری كنید و پول بیشتری هم از دست دهید. بهترین كار این است كه از خود تولیدكننده خرید كنید. با این كار گاهی با نصف قیمت می‌توانید كالایی كه می‌خواهید را بخرید.

همه كارخانه‌های بزرگ، یك واحد فروش دارند یا در فروشگاه‌های مخصوص خودشان، اجناسی كه می‌سازند را به فروش می‌رسانند، با حضور در آنجا می‌توانید بدون واسطه از تولیدكننده خرید ارزان‌تری داشته باشید. بسیاری از آنها به صورت اقساطی هم جنس‌شان را می‌فروشند، اتفاقی كه البته با دسته چك قابل انجام است.

خرید از شهرك‌های صنعتی یا شهرهای نزدیك محل زندگی تان كه شغل همه اهالی آن شهر، ساخت وسایل چوبی و یا وسایل خانه است، می‌تواند به شما كمك كند تا كمتر دست به جیب شوید.

این روزها كه شرایط اقتصادی خیلی بد است و بسیاری از تولیدكننده‌ها، مخصوصا‌ تولیدكننده‌های كوچك، دسته‌چك كشیده اند و بدهكارند، مایلند، جنس تولیدی‌شان را با كمترین سود به شما بفروشند، با تحقیق و چك كردن فضای مجازی می‌توانید به راحتی آنها را پیدا كنید. آنها مشتاق اند تا جنس‌شان را به خریدار واقعی بفروشند.

مدیریت كنید

مدیریت مالی در شرایطی كه هر روز نه، هر ساعت و هر دقیقه، هزینه وسایل خانواده افزایش پیدا می‌كند، هنر بزرگی است.

یك برنامه‌ریزی جامع برای هزینه‌كردن، به كار بگیرید. مبلغ دقیق بودجه خود برای خرید جهیزیه را كنار بگذارید، این بودجه را به چند بخش تقسیم كنید، بخش مبلغ ضروری كه با آن وسایلی ضروری را بخرید و بخش مبلغ اورژانسی كه برای كمبودهای بودجه‌، در صورت گران‌شدن كالا، مجبور به استفاده از آن می‌شوید.

برای مبلغ اورژانسی، یك ورودی هم درنظر بگیرید. چون ممكن است كه در پروسه خریدتان، مجبور شوید كه بارها به سراغ بودجه اورژانسی بروید، بنابراین این كه همیشه این بودجه‌ای وجود داشته باشد، مهم است. زمانبندی خرید جهیزیه را هم مدیریت كنید.

وسایل بزرگ برقی، مانند یخچال فریزر، لباسشویی و اجاق گاز را زودتر بخرید. اگر جایی برای نگهداری وسایل بزرگتان ندارید، از فروشنده بخواهید كه در انبار مغازه آن را برایتان نگه دارد، هرچند كه باید قرارداد سفت و سختی با او ببندید، مشخص‌كردن دقیق مدل، رنگ و مبلغی كه پرداخت كرده‌اید و ذكر دقیق تاریخ دریافت كالا و نیز عدم پرداخت حق انباری از نكاتی است كه باید در قراردادتان ذكر كنید.

حتی الامكان از انبار مغازه‌داری استفاده كنید كه او را می‌شناسید یا نزدیك محل زندگی‌تان است. برخی مغازه‌دارها، در روزهایی كه به سختی وسایل منزل تامین می‌شود یا قیمتش هر روز تغییر می‌كند، ممكن است طمع كنند و نخواهند كالای شما را تحویل دهند، نتیجه آن پولی است كه از دست می‌رود و كالایی كه به دستتان نمی‌رسد. اگر خودتان انباری دارید، بهتر است مالتان را در انباری خانه خود نگهداری كنید.

لیلا شوقی - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها