تقویت حافظه تصویری و راهکارهای مناسب برای تقویت حافظه تصویری یا فتوگرافیک و نکات مهم برای تقویت حافظه تصویری را در نمناک مشاهده نمایید.
کد خبر: ۱۲۸۷۳۸۸

راههای تقویت حافظه تصویری یا فتوگرافیک

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از حالا زندگی ، با گذشت زمان و بالا رفتن سن، ذهن ما دیگر مانند قبل نیست قدرت حافظه کم تر می شود و ممکن است بعضی از اطلاعات، تعداد کلمات، نام دوستانمان یا حتی بعضی از افراد را فراموش کنیم. بسیاری از افراد با مهارت های حافظه ای عالی متولد می شوند اما بعضی دیگر باید تکنیک هایی را تمرین کنند تا بتوانند همه چیز را به یاد بسپارند. برای این که به شما کمک کنیم تمرین های حافظه را بهتر بشناسید، در این بخش از نمناک چند مورد از تمرین هایی را مربوط به حافظه تصویری یا فتوگرافیک برای شما فراهم کرده ایم که می تواند به تقویت حافظه تصویری تان کمک کند.

1. افسردگی را کاهش دهید :

افسردگی نه تنها باعث کاهش سطح حافظه می شود، بلکه مشکلاتی را در سلامت فرد نیز ایجاد می کند. اگر مدام اضطراب و استرس دارید، خطر بیشتری از بیماری های ذهنی برای شما وجود دارد. استراحت سلول های ذهنی را به هم می ریزد و توانایی حافظه را می کاهد. پس مراقب باشید که دچار افسردگی نشوید. اگر علایم آن را دارید، با گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش و انجام تمریناتی مثل مدیتیشن آن را درمان کنید.

2. فعال باشید :

یکی از تاثیرگذارترین تمرین های حافظه فتوگرافیک یا تصویری، فعال نگه داشتن ذهن است. ماهیچه های ذهن مانند ماهیچه های بدن هستند و باید با تمرین تقویت شوند. کتاب خواندن، روزنامه خواندن، انجام پازل و بازی فکری به شما کمک می کند که انعطاف پذیری مغز خود را بالا ببرید.

3. تمرین ورزشی منظم انجام دهید :

انجام تمرین های ورزشی منظم، راهی عالی برای تقویت حافظه تصویری است. فعالیت های فیزیکی جریان خون بدن و مغز را افزایش می دهد و به شما کمک می کند که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به مغز برسانید. حداقل نیم ساعت در روز این فعالیت ها را انجام دهید. فعالیتهایی مثل شنا، دوچرخه سواری، دو، پیاده روی و طناب زدن نیز بسیار موثر هستند.

4. دخانیات را ترک کنید :

دخانیات می تواند به سلول های ذهنی آسیب وارد کند. استروئید بیش از حدی را وارد مغز کند و در نتیجه عاملی برای کاهش قدرت حافظه است. پس هر چه سریع تر آن را ترک کنید.

5. عوامل حواس پرتی را محدود کنید :

مشکلات حافظه نه تنها شامل فراموشکاری می شود، بلکه ممکن است حواس پرتی شما را افزایش دهد. اگر جزء افرادی هستید که در انجام کارهای ساده هم حواس پرت هستید، پس تا آن جا که می توانید عوامل حواس پرتی را با تمرکز کردن روی یک کار بالا ببرید.

6. از تصاویر استفاده کنید :

یکی دیگر از تمرین های موثر استفاده از تصاویر است. این تمرین به شما کمک می کند که وظایف خود را به یاد بسپارید. مثلاً یک کتاب بردارید، عنوان آن را نگاه کنید. سعی کنید نام عنوان کتاب را در ذهن تان تصویرسازی کنید.

7. اسامی را تکرار کنید :

تا به حال شده که نام یکی از دوستان دبیرستان خود را فراموش کنید ؟ این مشکل برای بسیاری از افراد رایج است. بسیاری از افراد در عرض 30 ثانیه نام دیگران را فراموش می کنند. پس سعی کنید در ذهنتان نام آن شخص را دقیقا بعد از ملاقات با او تکرار کنید و همچنین می توانید دوباره نامش را سوال کنید. این کار را در خانه تمرین کنید.

8. از تکنیک چانکینگ استفاده کنید :

چانکینگ مفهومی مربوط به یک تکنیک حافظه است که توانایی به خاطر سپردن آیتم ها، کلمات، اعداد، اسامی و غیره را بالا می برد. اگر می خواهید مثلا نام های داخل یک لیست را به یاد بسپارید، می توانید آن ها را به چند دسته بندی مختلف مانند گوشت، سبزیجات، میوه، آیتم های فریزری، مواد خشک و غیره تقسیم کنید و با این دسته بندی ها آن ها را بهتر به ذهن بسپارید.

9. سبک زندگی را تغییر دهید :

بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی غلط همراه با اضطراب، افسردگی و استرس قدرت حافظه خود را کاهش می دهند. پس مهارت های فکری خود را بالا ببرید. زمان بیشتری را به صورت حضوری با افراد صحبت کنید. به موسیقی گوش دهید و در مهمانی ها و مراسم ها شرکت کنید. بازی های تصویری انجام دهید. داستان ها را دوباره برای خودتان مرور کنید و سعی کنید کار های مرتبط برای تقویت حافظه و سبک زندگی سالم را به انجام برسانید.

10. همیشه یک فرد محصل عالی باشید :

همه انسان ها توانایی عالی در قدرت حافظه خود ندارند و همه هم باهوش متولد نشده اند اما می توانید با تمرین کردن این کار را به انجام برسانید. یاد بگیرید که خودتان را بشناسید و بفهمید که چگونه بهتر چیزهای مختلف را یاد بگیرید، باید اهداف خود را از مطالعه تعیین کنید. اطلاعات خود را بالا ببرید. دلایل مطالعه را برای خودتان مشخص کنید و دیسیپلین یادگیری داشته باشید. عوامل حواس پرتی را از خودتان دور کنید و وظایفتان را به موقع انجام دهید. اطلاعات بیشتر در هر زمینه را از طریق منابع مختلف مثل تلویزیون، رادیو، کتاب و غیره بالا ببرید.

11. رژیم غذایی سالم داشته باشید :

نکته ای مهم که بارها و بارها در بخش های مختلف نمناک به آن اشاره شده داشتن تغذیه سالم است. جدا از تمرین ها، بازی ها و تکنیک هایی برای تقویت حافظه، به مواد غذایی هم که می خورید دقت کنید. مواد مغذی به بدن برسانید و از مواد سالم استفاده کنید تا علاوه بر یک بدن سالم، ذهن سالم و تیز تری داشته باشید.

12. دریافت اکسیژن را افزایش دهید :

اکسیژن برای حافظه و عملکرد مغز ضروری است. پس اکسیژن را به بدن و ذهن خود برسانید. روتین های روزانه را به گونه ای انجام دهید تا اکسیژن رسانی به بدن افزایش پیدا کند. ورزش یکی از همین عوامل است. تنبل نباشید و صبح ها زودتر بیدار شوید، تمرین های ساده را هنگام صبح انجام دهید تا اکسیژن بیشتری به مغز شما برسد.

13. ویتامین های بدن را تامین کنید :

اگر مواد غذایی به بدن شما به اندازه کافی ویتامین نمی رساند، باید سعی کنید مواد غذایی و مکمل ها و ویتامین ها را جداگانه مصرف کنید که در تقویت حافظه شما موثر است. همچنین می توانید به پزشک مراجعه کنید و یک چکاپ داشته باشید تا کمبود ویتامین ها برای تان مشخص شود.

14. بازی تصویری انجام دهید :

بازی تصویری، تمرینی عالی برای تقویت حافظه تصویری و فتوگرافیک است. حافظه و قدرت بصری را افزایش می دهد. از تصویر استفاده کنید که دارای پیش زمینه و پس زمینه است و سپس در عرض یک دقیقه تصویر را به خاطر بسپارید. کمی دور بایستید و آن را برای خودتان مرور کنید. زمان برای خودتان تعیین کنید و ببینید که تا چند بار می توانید تصویر را به خاطر بیاورید. به طور مثال؛ لباسی که افراد پوشیده اند، رنگ خانه، رنگ لباس ها، رنگ گل ها، نام درختان و غیره را به خاطر بسپارید. سوالات ساده در مورد تصویر از خودتان بپرسید که با این کار می توانید زندگی تان را به چالش بکشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها