پیچ خوردگی مچ پا در هنگام پیچانده شدن غیر طبیعی این ناحیه ایجاد می ‎شود

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین آسیب مچ پا محسوب می شود این آسیب دیدگی زمانی رخ می دهد که یک یا چند رباط دچار پیچ خوردگی، کشیدگی یا پارگی شوند.
پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین آسیب مچ پا محسوب می شود این آسیب دیدگی زمانی رخ می دهد که یک یا چند رباط دچار پیچ خوردگی، کشیدگی یا پارگی شوند.
کد خبر: ۱۲۸۲۷۰۸

پیچ خوردگی مچ پا

 

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دکتر تو پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین آسیب مچ پا محسوب می شود این آسیب دیدگی زمانی رخ می دهد که یک یا چند رباط دچار پیچ خوردگی، کشیدگی یا پارگی شوند. در واقع رباط ها استخوان های مچ پا را حفظ می کنند رباط ها تثبیت کننده مفاصل هستند و مانع از حرکت بیش از اندازه آن ها می شوند. هنگامی که رباط ها فراتر از محدوده طبیعی خود حرکت می کنند مچ پا دچار پیچ خوردگی می شود. اغلب موارد پیچ خوردگی مچ پا به دنبال آسیب به رباط های خارجی مچ پا ایجاد می شود. درمان پیچ خوردگی مچ پا بسته به شدت آسیب دارد. گرچه ممکن است همه آن چیزی که شما نیاز دارید مراقبت از خود و استفاده از داروهای ضد درد باشد با این وجود ارزیابی های پزشکی برای بررسی میزان آسیب و همچنین تشخیص درمان مناسب نیز لازم است.

 

علائم پیچ خوردگی مچ پا

 

علائمی که به دنبال پیچ خوردگی مچ پا ممکن است ببینید بسته به شدت آسیب وارد شده به پا متفاوت است و می تواند شامل هر کدام از موارد زیر باشد:

  • درد(مخصوصا هنگامی که شما وزن خود را روی پای آسیب دیده قرار می دهید)
  • درد در هنگام لمس مچ پا
  • ورم
  • محدودیت حرکت
  • کبودی
  • بی ثباتی مچ پا
  • احساس فشار یا شنیدن صدا در زمان آسیب دیدگی

علل پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن هنگامی رخ می دهد که مچ پایتان مجبور به حرکتی خارج از محدوده طبیعی خود شود که در این حالت یک یا چند رباط مچ پا دچار کشیدگی، پارگی ناقص یا پارگی کامل می شوند. به صورت کلی علل پارگی مچ پا عبارتند از:

  • افتادن که باعث پیچ خوردگی مچ پا می شود
  • فرود آمدن ناشیانه بر روی پاها بعد از پریدن یا روی پاشنه چرخیدن
  • پیاده روی یا تمرین ورزشی روی سطوح نا هموار
  • قدم گذاشتن یا فرود آمدن فردی دیگر روی پای شما در هنگام فعالیت و ورزش

عوامل خطر

عواملی که خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهند عبارتند از:

ورزش: پیچ خوردگی مچ پا جزء شایع ترین آسیب های ورزشی است و اغلب نیز به دنبال ورزش هایی که نیاز به پریدن، چرخیدن مچ یا دارد مانند بسکتبال، تنیس، فوتبال و پیاده روی دیده می شود.

سطوح نا هموار: پیاده روی یا دویدن بر روی سطوح ناهموار احتمال خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهد.

صدمه قبلی به مچ پا: اگر شما قبلا دچار پیچ خوردگی یا آسیب های دیگر مچ پا شده اید بیش تر از دیگران مستعد پیچ خوردگی دوباره مچ پا هستید.

وضعیت جسمی ضعیف: کشیدگی یا انعطاف پذیری کم در مچ پا خطر پیچ خوردگی را در به هنگام ورزش زیاد می کند.

کفش نامناسب: کفشی که اندازه پای شما نیست یا متناسب فعالیتی که انجام می دهید نیست همچنین پوشیدن کفش های پاشنه بلند، همگی باعث آسیب پذیری بیش تر مچ پای شما می شوند.

 

عوارض پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

عدم درمان مناسب پیچ خوردگی مچ پا، شروع به فعالیت خیلی زود بعد از پیچ خوردگی مچ پا همچنین پیچ خوردگی های مکرر مچ پا می تواند موجب هر کدام از عوارض زیر شود:

  • درد مزمن و طولانی مچ پا
  • سستی مزمن مچ پا
  • التهاب مفصل مچ پا

پیشگیری

هر کدام از راه های زیر می تواند به پیشگیری از پیچ خوردگی مچ یا جلوگیری از پیچ خوردگی های مجدد به شما کمک کند:

  • قبل از انجام ورزش یا بازی های ورزشی بدن خود را نرمش گرم کنید
  • هنگام کار کردن، دویدن یا پیاده روی روی سطوح ناهموار مراقب باشید
  • از مچ بند یا نوار هایی برای بستن مچ پای ضعیف یا آسیب دیده استفاده کنید.
  • کفشی بپوشید که اندازه پایتان است و متناسب با فعالیتی که انجام می دهید است
  • کفش های پاشنه بلند را کمتر بپوشید
  • کشش عضلات و انعطاف پذیری خود را افزایش دهید
  • آموزش ورزش های پایداری مانند تمرین تعادل

درمان پیچ خوردگی مچ پا

پزشک ممکن است با معاینه پا، مچ پا و ساق پا همچنین پوست اطراف ناحیه آسیب دیده و حرکت دادن پا برای بررسی محدوده حرکت پا می تواند میزان آسیب وارد شده به پا را تشخیص دهد و در صورتی که آسیب شدید باشد برای بررسی شکستگی استخوان و ارزیابی های دقیق تر ممکن است عکس رادیو گرافی، سی تی اسکن، MRI و سونوگرافی را توصیه کند. درمان نیز بسته به شدت آسیب وارد شده به مچ پا متفاوت است. به صورت کلی هدف از درمان، کاهش درد، تورم، تسریع در بهبود التهاب و عملکرد مچ پا است. برای صدمات شدید باید به جراح ارتوپد یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. به صورت کلی درمان پیچ خوردگی مچ پا شامل موارد زیر است:

خود درمانی

استراحت: از فعالیت هایی که موجب درد، ورم و ناراحتی شما می شوند اجتناب کنید.

استفاده از کمپرس یخ: سعی کنید کمپرس های یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر دو تا سه ساعت یکبار در هنگام بیداری بر رو محل آسیب دیده قرار دهید. یخ را مستقیم بر روی پوست قرار ندهید سعی کنید یک حوله یا دستمال را بین کمپرس یخ و پوست قرار دهید. همچنین اگر بیماری های عروقی، دیابت دارید یا دچار بی حسی شده اید قبل از استفاده از کمپرس یخ با پزشک خود مشورت کنید.

اعمال فشار: برای ورم نکردن پاها، از یک باند کشی استفاده کنید همچنین مراقب باشید با محکم بستن بیش از حد، جلوی گردش خون گرفته نشود. زیرا این کار باعث آسیب بیش تر به بافت می شود.

بالا نگه داشتن پا: برای کاهش تورم،مخصوصا در هنگام خواب مچ پای خود را بالا تر از سطح بدن قرار دهید.

دارو درمانی: در بیش تر موارد مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن برای تسکین درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا کافی است.

استفاده از عصا یا گچ گیری: از آنجایی که راه رفتن با پای پیچ خورده ممکن است دردناک باشد گاهی لازم است تا زمانی که دردتان کم شود از عصا استفاده کنید. بسته به شدت درد ممکن است پزشک از یک باند کشی، نوار یا مچ بند برای ثابت کردن مچ پا به شما توصیه کند. همچنین در مواردی که پیچ خوردگی خیلی شدید است گچ گیری و یا پوشیدن پوتین برای مدتی برای بی حرکت کردن مچ پا ممکن است ضروری باشد.

فیزیوتراپی: هنگامی که درد و تورم به اندازه کافی کاهش یافت، با انجام یک سری تمرینات برای بازگرداندن دامنه حرکات مچ پا، قدرت و انعطاف پذیری مچ پا لازم است، که در این حالت پزشک یا فیزیوتراپیست روش مناسب تمرینات را به شما آموزش خواهد داد. آموزش حفظ تعادا و پایداری مانند ایستادن روی روی یک پا موجب تقویت عضلات مچ پا می شود و موجب حمایت از مفاصل مچ پا شده و بدین گونه از پیچ خوردگی مجدد مچ پا جلوگیری می کند.

جراحی: در موارد نادری مانند زمانی که آسیب وارد شده به ÷مچ پا بهبود نیابد یا مچ پا پس از مدتی طولانی فیزیوتراپی و توانبخشی همچنان ناپایدار باقی بماند ممکن است مریض جراحی شود. به صورت کلی جراحی برای هر کدام از موارد: برای ترمیم رباط آسیب دیده که بهبود نمی یابد، ترمیم تاندون یا بافت اطراف انجام می شود.

چه موقع برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد و ورم در مچ پای خود را در مچ پای خود احساس می کنید و گمان می کنید که دچار پیچ خوردگی شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. مراقبت از خود ممکن است کافی بوده اما با این وجود با متخصص ارتوپد خود در مورد ارزیابی های بیش تر در موارد لزوم مشورت کنید. اگر علائم شما شدید است ممکن است آسیب جدی و مهمی به رباط هایتان وارد شده یا دچار شکستگی استخوان های مچ پا یا ساق پا شده اید که در این صورت نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها