معیارهای قرآنی در انتشار خبر چیست؟

اطلاع رسانی خبر حق و باطل از منظر قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در جمع طلاب و اساتید حوزه خواهران یزد به تشریح شش وظیفه طلبه در عصر امروز پرداخت و گفت: حمایت و دفاع از اصل کیان نظام جمهوری اسلامی با تمام قوت یکی از مصادیق شکرگزاری نعمت انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۱۲۷۸۹۵۲

شش وظیفه مهم طلبه امروزی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین  محمد حسن زمانی، عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را با اشاره به آیه آیه 104 سوره آل عمران «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ/ باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند»، گفت: مسئولیت ما رسالت انبیاء است و مبلغان خادمان روح جامعه هستند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه کشور، اهم وظایف طلاب را در عصر امروز « تخلق به اخلاق فاضله»، «جهاد علمی»، «توجه به قرآن و حدیث»، «آغاز و تمرین تبلیغ در دوران طلبگی»، «پژوهش و تحقیق» و انقلابی گری» برشمرد و به تشریح هر یک از این موارد مهم پرداخت.

تخلق به اخلاق فاضله

حجت الاسلام والمسلمین زمانی «تخلّق به اخلاق فاضله» را به عنوان اولین وظیفه بانوان طلبه یاد کرد و ادامه داد: پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در حدیث « إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ»؛ هدف بعثت را مکارم الاخلاق بیان نمودند و امام صادق(ع) نیز در این باره «تخلقوا بأخلاق الله» را سفارش کرده اند.

شش وظیفه مهم طلبه امروزی

جهاد علمی

وی، طلاب و فضلای حوزه را به «جهاد علمی» فراخواند و خطاب به بانوان طلبه افزود: بعد از گذراندن هر پایه، استاد پایه قبل بشوید که نیازمند اختصاص وقت زیاد برای درس خواندن است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی روزی 18 ساعت در دوران طلبگی خود درس می خواندند.

توجه به قرآن و حدیث

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه کشور، سومین وظیفه بانوان طلبه را توجه به قرآن و حدیث بیان کرد و افزود: قرائت قرآن، مطالعه ترجمه، یادگیری تجوید، صوت و لحن، حفظ قرآن از جمله سوره های کوچک و حفظ موضوعی و مطالعه تفسیر قرآن در دایره توجه ما به قرآن می گنجد و مطالعه کتب حدیثی هم در کنار آن حائز اهمیت است.

آغاز تبلیغ از دوران طلبگی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: تبلیغ را از همان سال اول شروع کنید و اگر طلبه ای در سال چهارم یا پنجم طلبگی هنوز مبلّغ نیست، مرتکب جرم شده است.

وی، گستره دامنه تبلیغ را از خانواده تا اجتماع دانست و ادامه داد: علاوه بر حضور در جمع خانواده و خویشاوندان نزدیک، در زمینه تبلیغ با آموزش و پرورش، دانشگاه و جلسات دینی و مذهبی محله ای هم مشارکت کنید و در جمع دوستان و آشنایان، جلسه سخنرانی غیر رسمی را با پشتوانه آموزه های جدید خود تمرین کنید.

شش وظیفه مهم طلبه امروزی

پژوهش و تحقیق محوری

مسئول دفتر  اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه کشور، فقر پژوهش و تحقیق را یکی از مشکلات آموزش ایران و برخی از کشورها ی عنوان کرد و گفت: متأسفانه حفظ مطالب، محور آموزش قرار دارد در حالی که پژوهش محوری لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اضافه کرد:  پژوهش محوری  به عنوان پنجمین وظیفه بانوان طلبه با راهکارهایی نظیر «مطالعه کتاب درسی»، «مطالعه کتاب های جنبی مرتبط با موضوع درس»، «خلاصه نویسی دروس»، «خلاصه نویسی تمام کتاب های جنبی»، «مباحثه»، «سؤال و بیان مشکلات درسی به استاد»، «تحقیق نویسی در پایان هر نیمسال»، «نوشتن مقالات برای چاپ» و «انتشار در مجلات و سایت های حوزه» پیشنهاد و توصیه می شود.

انقلابی گری طلاب

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه کشور خاطر نشان کرد: حمایت و دفاع از اصل کیان نظام جمهوری اسلامی با تمام قوت یکی از مصادیق شکرگزاری نعمت انقلاب اسلامی است.

 وی، مصادیق انقلابی گری طلاب را «پاسخ به شبهات و سؤالات نسبت به نظام»، « شرکت فعال در مراسم و مناسبت های مختلف انقلاب اعم از حضور در نماز جمعه»، « شرکت در راهپیمایی ها»، « تشویق جامعه به شرکت در مناسبت ها»، «تببین اسلامیت و دستاورد های انقلاب برای جامعه»، « تببین ضرورت تبعیت از ولی فقیه»، «معرفی و شناخت ابعاد شخصیتی امام راحل  و رهبر معظم انقلاب»، «افشای توطئه های استعمار علیه انقلاب اسلامی»، و ... برشمرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها