به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) ،مطالبی پيرامون زندگانی سراسر نور، حكمت و پرمظلوميت تنها معصومی كه در ماه رمضان ديده به جهان گشوده است، را به قلم حجتالاسلام والمسلمين علی زادسرجيرفتی تقديم مخاطبان میشود.
الحق و الانصاف انديشمندان بزرگ و علمای كباری، راجع به امام حسن مجتبی عليهالسلام از تولد تا شهادت محققانه و مستند قلم زدهاند و قطرهای از دريای مظلوميت آن امام همام را نسل به نسل منتقل و منعكس كردهاند.
با توجه به توفيق بزرگی كه روزی گرديد، اين مطلب در ذهن خطور كرد كه اينك با نوك قلم تقديم شما شيعيان ناب و خالص آن حضرت سلاما...عليه، میگردد.
قبل از آن اذعان میشود كه نگارنده چنين صلاحيتی ندارد، ولی حلم امام حسن عليهالسلام كه با يك شاخه گل اهدايی آن كنيزك برده، او را آزاد میسازد، اين جرئت را قلم به او میدهد تا به ساحت اقدس و محضر انور آن حجت خدا، جسارت كند كه از درگاه باعظمتش پوزش میطلبم.
به اعتقاد اين قلم در تاريخ اسلام كه مالامال است از مظلوميت ائمه هدی صلواتا...عليهماجمعين، سه امام معصوم و عظيمالشأن از همه مظلومتر هستند و در ميان آن پدر مظلوم كه قلم توان ترسيم مظلوميتش را در خود نمیبيند و اين دو پسر مظلوم كه از همه جهت علوی و نبوی، حسنی و حسينی، بودند كه صلواتاللهعليهم، سبط اكبر مصطفی (ص) مظلومترين است، اگرچه همه حضرات معصومين صلواتالله عليهم، مظلوم هستند.
به چند دليل امام حسن مجتبی عليهالسلام مظلومترين مظلومان تاريخ جهان خلقت است كه به برخی از آنها اشاره میگردد، از شهادت آن حضرت شروع میكنيم:
۱- يكی از دلايل مهمی كه مظلوميت امام حسن عليهالسلام را مضاعف ساخته است، مصادفشدن روز شهادتش، با روز شهادت جد مكرمش محمدبنعبداله (ص)، و بدين سبب است كه خطيبان و سخنوران، كمتر از آن حضرت، گفته و میگويند و حتی علماء نوشتهاند. و اين اتفاق قطعاً كه بدون حساب نيست، اما حكمتش چيست نمیدانم.
۲-، آن هنگامهای كه بدن مطهر، مقدس ولی تيرباران شده امام حسن مجتبی عليهالسلام را كه نقل است كه حدود ۷۰ تير، به آن پيكر اقدس و اطهر، اصابت كرده بود، به حرم مطهر پيامبر صلیا...عليهوآلهوسلم، میآورند تا در كنار پيامبر اعظم و اكرم اسلام، صلیا...عليهوآلهوسلم، ، دفن كنند و مقدمات تدفين فراهم شده بود كه به ناگه سر و كله يك زن قاطر سوار، به همراه جمعی ديگر پيدا شد و در كمال بهت و حيرت حاضران در آن صحنه، گفت اينجا خانه من است و كسی حق ندارد كه جنازه (مطهر امام حسن عليهالسلام)، را در منزل من دفن كند كه شرح آن مفصل است و شما بهتر از من میدانيد كه سرانجام آن مظلومترين را مظلومانه و غريبانه در بقيع به خاك سپردند كه همچنان مظلوم و غريب مانده است كه مانده است و تا كی بماند؟ الله اعلم.
آن زن كه تاريخ اسلام ماجراها را از او ثبت و ضبط كرده است، در جنگ جمل سوار بر اشتری نر شده و چه كارها كه بر عليه اولين امام مظلوم ما انجام نداده است؟!. حالا در لحظه دفن مجتبای مرتضی سلاما...عليهما هم، سوار بر قاطر، آن ستم بینظير و تاريخی را مرتكب شده است و بدين سبب بود كه شاعری عرب بسيار بس زيبا فرموده است كه: «فی يوم الحسن الهادی، علی البغل اسرعتی، و فی بيت رسول ا... بطلم تحكمتی، لك تسع من الثمن و بالكل تملكتی، تجملتی، تبغلتی و ان عشت تفيلتی»
مضمون فرمايش او اين معنی را میدهد كه ای زن تو ديگر كه هستی؟
الف- در جنگ جمل كه سوار بر اشتری نر، وارد معركه شدی و فتنه به پا كردی و حقيقتاً از دين استفادهی ابزاری كردی و چه بلاها كه بر سر اسلام بيآوردی.
ب- حالا هم كه سوار بر اين قاطر اينچنينی شدهای و در خانه خدا ظالمانه حكم میكنی و اين در حالی است كه تو يكی از نه زن پيامبر خاتم صلیا...عليهوآلهوسلم هستی و اگر هم بخواهند كه اينجا را مطابق قوانين ارث تقسيم بكنند، يك هشتم اينجا را میبايست بين نه نفر تقسيم كنند كه معلوم است سهم تو بسيار بسيار ناچيز است، ولی تو همه آن را غاصبانه تصاحب كردی و تصرف نمودی.
ج - تو با اين اوضاعی كه داری، اگر زنده بمانی، ای بسا كه فيل هم سوار بشوی و يك فتنه بزرگتر ديگری را بر ضد اسلام و ولايت، به راه بياندازی. آری ؛ تجملتی(شترسواری)، تبغلتی(قاطر سواری) و ان عشت تفيلتی(فيل سواری). شترسواری كه كردهای، الان هم كه قاطرسواری و اگر زنده بمانی فيلسواری هم خواهی كرد.
بزرگان دين احتمالا به جهت پارهای از ملاحظات، از اين بزرگترين مظلوميت امام حسن كه آخرين آنها هم هست، بسيار نفرمودهاند.
به راستی آيا میتوانيد تصور بكنيد كه بر بدن مطهر و بیجان نوه پيامبر هم رحم نكردند و دهها تير به آن شليك كردند و نگذاشتند در كنار جدش مطهرش، او را به خاك بسپارند.
۳-، هيچيك از مظلومين تاريخ تشيع، همانند امام حسن مجتبی عليهالسلام مظلوم نبودند كه حتی در خانه مسكونی و منزل شخصيش هم مظلوم واقع شده باشند و بدترين جنايت را در حق آنان كسی مرتكب بشود كه قاعدتاً میبايست بهترين يار، همسر، همسنگر و ياور و حاميانشان باشد، آنقدر مظلوم بود كه زن او كه شريك زندگيش بود، او را مظلومانه به شهادت رساند، آنهم به دستور معاويه كه بر آن مظلوميت میافزايد.
۴-، مظلومترين صحنه تاريخی نيز مربوط به امام حسن مجتبی است و آن صلحنامهای است كه با معاويه امضا فرمود، و از همان ساعات اوليه با عدم اجرا توسط آن ملعون كثيف يعنی معاويه جنايتكار كه اشقیالاشقيای تاريخ است، مواجه شد.
چرا آن امضا را مظلومترين صحنه تاريخ میدانيم؟، چون كه اگر تأثير امضای آن صلحنامه نبود، اسلام در همان روزگار به كلی نابود میشد، و حتی ممكن بود اسمی هم از آن به درستی در تاريخ يافت نشود، و هرگز و هرگز، نوبت به امام حسين عليهالسلام و نه فرزند برومند و معصومش (ص)، نمیرسيد خصوصاً، نوبت به بقيةاللهالاعظم عجلاللهتعالیفرجهالشريف و ارواحنا لتراب مقدمهالفدا، و امثال امام خمينی كبير، آيتاللهخامنهای نمیرسيد. يعنی در حقيقت همه ائمه معصومين سلاماللهعليهم اجمعين و به عبارت ديگر اسلام و قرآن و بقای آنها، مديون صلحنامه امام حسن عليهالسلام، است كه علت مبقيه اسلام و دليل اصلی انقلاب مقدس عاشورا و رمز استمرار تشيع و عزت شيعه بوده است، ولی متأسفانه، كمتر به اين مهم پرداخته شده است.
۵-، سران ارتش و سپاه امام مظلوم ما(ع)، توسط پيكهای مطمئن كه اكثراً جاسوس دشمنان آن حضرت بودند، تعهدنامه كتبی برای معاويه فرستادند و گفتند تو حمله بكن، ما خودمان امام حسن (عليهالسلام) را دستبسته تحويل میدهيم و اگر نتوانيم او را میكشيم و اينگونه در درون حكومتش نيز تنها بود.
۶-، پيروان آن حضرت كه اكثراً اهل كوفه بودند، رسمی و علنی در مقابل آن امام مظلوم ايستادند و شعار دادند كه «البقيه، البقيه»، میخواهيم زندگی كنيم، نمیخواهيم بجنگيم و تو ای امام حسن بايد با معاويه صلح كنی.
۷-، در حالی كه دهها و بلكه قول، فعل و تقرير مستند از آن حضرت به يادگار مانده است، اهل قلم و منبر خيلی به آنها نپرداختهاند و كمتر كسی از خواص و عوام پيدا میشوند كه چندين حديث از فرمايشات آن امام همام را حافظ باشند و يا بدانند كه آنها را امام مجتبی فرموده و يا انجام داده است؟!. مشی، منش، سير و سلوك آن حضرت هم مانند ساير ابعاد حيات طيبه و پر بركتش، مظلوم مانده است. مثلا كدام شيعه به خوبی حال و هوای عملی امام حسن عليهالسلام را میداند و عمل میكند و بسيار اندك هستند آن كسانی كه بدانند كه امام مجتبی عليهالسلام در طول عمر مباركشان چندين بار تمام ثروت و دارايی خود را در بين بندگان خدا تقسيم كردند. و بارها امكانات و داشتنیهای مادی خود را دو قسمت كردند و يك قسمت آن را در راه خدا بخشيدند.
۸-، شيعيان از يتيمنوازی و فقر زدايی علی عليهالسلام، كم و بيش شنيده و خواندهاند و اجمالا میدانند كه چگونه بچههای يتيم را بر دوش مبارك خود سوار میكرد و يا با چه وضعيتی در نخلستانها به سختی و جديت تمام كار میكرد . اما يكی ديگر از مظلوميتهای امام حسن عليهالسلام اين است كه در ترويج همت شديد امام حسن در نوازش يتيمان، و غمخواری جدی حضرتش در رفع نيازهای مستمندان، و تبليغ مصروف شدن تمام هم و غمش، برای حفظ شيعيان و بقای شيعه، كوشش نشده است و كمتر گفته و نوشتهاند. اين بعد زندگانی امام حسن مجتبی عليهالسلام نيز مانند ديگر ابعاد زندگی آن حضرت مكشوف نشده است و همچنان مظلوم مانده و ماندهاند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
به بهانه روز خبرنگار و اکران فیلم «دست ناپیدا» با انسیه شاه حسینی گفتوگو کردهایم
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با «جامجم»: