فوق تخصص خون در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

پلاسما درمانی راه حلی موثر برای درمان کرونا

یک فوق تخصص خون می گوید پلاسما درمانی در شرایطی که هنوز واکسن عرضه نشده می تواند موثرترین درمان برای ویروس کرونا باشد و باید در رابطه با آن اطلاع رسانی بسیار گسترده ای در سطح جامعه انجام شود.
کد خبر: ۱۲۷۴۳۲۲

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر بابک اسدزاده فوق تخصص خون در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: سلول های خون در بخشی از آن به نام پلاسما شناور هستند. زمانی که سلول های خونی از این بخش جدا شوند مابقی فقط پلاسماست.

اسدزاده افزود: پلاسمادرمانی باعث می شود تا فرد مبتلا به کرونا آنچنان بدحال نشود که کارش به بخش مراقبت های ویژه کشیده شود. بدن انسان در برابر ویروس اقدام به تولید آنتی بادی می کند و همین آنتی بادی است که باعث می شود بسیاری از مبتلایان به کرونا به کام مرگ فرو نروند. آنتی بادی فرد را از خطر نجات می دهد.

وی با بیان اینکه در رابطه با برخی بیماری های دیگر نظیر سارس پیش از این پلاسما درمانی انجام شده بود بیان داشت: اکنون مطالعات بسیار گسترده ای در رابطه با پلاسما درمانی انجام شده است. آنطور که من متوجه آمار مربوط به پلاسما شده ام در طول یک سال بیش از 400 هزار لیتر پلاسما از افراد سالم در ایران گرفته می شود و پس از ارسال به اروپا از آن دارو تهیه و سپس به ایران برمی گردد.

این پزشک متخصص ادامه داد: پلاسما درمانی مراحلی خاص و ویژه دارد و باید مجوزهای لازم برای آن اخذ شود. اکنون بیماران بدحال در اولویت دریافت پلاسما هستند. به فرد بدحال مقداری پلاسما تزریق می شود. این روش درمانی مرگ و میر بیماران کرونایی را تا حد زیادی کاهش می دهد. در شرایطی که سلامت جامعه به شدت از سوی ویروس کرونا تهدید شده است باید اطلاع رسانی های خیلی بیشتر و وسیعی در رابطه با پلاسمادرمانی انجام شود تا افراد مختلف به اهمیت آن پی ببرند و بدانند که چگونه می تواند پلاسما را اهدا کرد.

این پزشک متخصص با تاکید بر بی خطر بودن و بدون عوارض بودن این روش درمانی بیان داشت: البته موفقیت این روش درمانی بستگی به این دارد که آنتی بادی پلاسمای فرد تا چه اندازه موثر است.

اسدزاده یادآور شد: برای بیماران کرونایی تسریع در روند درمانی بسیار مهم است. فردی که بدحال می شود باید به سرعت اقدامات درمانی بر روی وی انجام پذیرد تا به مرتبه وخیم تری از بیماری نرسد. یکی از اقدامات درمانی سریع همین پلاسمادرمانی است.

این پزشک متخصص در پایان گفت: همانطور که گفتم اطلاع رسانی وسیعی باید در رابطه با پلاسما درمانی انجام شود تا افراد مختلفی که به کرونا مبتلا شده و سپس بهبود یافته اند نسبت به آن اطلاعات کامل داشته باشند. فردی که می خواهد پلاسمای خود را اهدا کند باید دو هفته بعد از بهبودی اش اقدام کند. ضمن اینکه او برای اهدای خون خود باید تمامی شرایط لازم و عادی را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها