نتایج عجیب یک تحقیق در رابطه با بیماران کرونایی حاکی از این است که افراد کرونایی بیشتر در نوبت عصر تب می کنند و تشخیص تب سنجی در ساعات مربوط به صبح ممکن است اشتباه باشد.
کد خبر: ۱۲۷۳۷۶۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل ، محققان آمریکایی با آزمایش بر روی بیش از 300 هزار بیمار مبتلا به کرونا و آنفولانزا دریافتند که چک کردن علائم کرونا در نوبت صبح چندان فایده ندارد و بهتر است در نوبت عصر این علائم به خصوص تب چک شود تا صحت و سقم ابتلای افراد به کرونا مشخص شود.

تب یکی از مرسوم ترین علائم ویروس کروناست. تب به قدری علامت مهم و رایجی در کرونا محسوب می شود که در تمامی مراکز درمانی، مدارس، فرودگاه ها و ... پیش از ورود افراد ابتدا تب آنها گرفته می شود.

این نتیجه یک نکته نگران کننده در بر دارد. بسیاری از افرادی که صبح ها به درمانگاه ها مراجعه کرده اند به این دلیل که تب آنها رویت نشده به خانه برگشته اند. در این میان حتما افراد زیادی بوده اند که ناقل هستند اما چون تب آنها تشخیص داده نشده بدون آگاهی دوباره به میان مردم رفته اند و خطر انتقال ویروس موجود در بدن خود را به چند برابر رسانده اند. شاید اگر آنها در عصرگاه تب خود را می گرفتند متوجه می شدند دمای بدن آنها بالاست و به سرعت ابتلای آنها به کرونا تشخیص داده می شد. اکنون این نظریه مطرح است که بهتر است علائم افراد در عصرگاه مورد بررسی قرار بگیرد چرا که صبح ممکن است نتایج اشتباهی به دست بدهد.

نتیجه نگران کننده تر از این حاکی از آن است که معمولا تب سنج هایی که در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می گیرند نتایج چندان دقیقی ندارند و ممکن است نتیجه اشتباهی بدهند. اکثر این تب سنج ها فقط دمای پوست را نشان می دهند نه دمای واقعی بدن افراد و به همین دلیل دقیقا مشخص نمی کنند که بدن یک فرد واقعا چه دمایی دارد. همین هم باعث می شود افراد ناقل واقعی شناسایی نشوند.

این تحقیقات در سیاتل انجام شد و 300 هزار نفر را در برگرفت. افرادی که در نوبت صبح تب سنجی می شدند اگر کرونا هم داشتند به ندرت تب بالای 38 درجه نشان می دادند اما اگر ناقل بودند و عصر تب سنجی می شدند دمای بدنشان به درستی نشان داده می شد.

اینکه چرا صبح افراد تب پایین تری نسبت به عصر دارند نیازمند توضیح یک سری فرآیندهای پیچیده پزشکی و آنالیز بدنی است.

در حالی که بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا تب شدیدی دارند در مقابل عده دیگری از مبتلایان به همین ویروس علائمی از تب بالا نشان نمی دهند و فقط سرفه می کنند و یا حس بویایی و یا چشایی خود را از دست می دهند.

در رابطه با بیماران آنفولانزایی نیز نتایج مشابهی به دست آمده است به این ترتیب که 44 درصد از کل مبتلایان در صبح تبی نداشته اند اما عصر تب آنها مشاهده شده است.

در کل نتایج مربوط به کرونایی ها حاکی از آن است که بیش از نیمی مبتلایان کرونایی صبح دمای بدن بالایی نداشتند اما عصر تب را نشان ندادند.

برای این تحقیق دو بار در روز از افراد تب سنجی شد. یکی صبح و یکی عصر. اکثر تب سنجی های صبح هیچ مورد مشکوکی نشان نداد اما همان فردی که صبح تب نداشت عصر دمای بالایی را در بدن خود متوجه شد.

اکنون محققان این تحقیق 300 هزار نفری می گویند تمامی مراکزی که تب سنجی انجام می دهند علاوه بر تب سنجی در نوبت صبح یک دور هم عصر انجام دهند. شاید نتایج برعکسی به دست بیاید.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها