مرور خاطرات بازی جنجالی فرانسه-آرژانتین با علیرضا فغانی

کارت زرد از دستم در رفت!

9‌تیرماه سال‌97، تنها 4‌روز بعد از حذف تیم‌ملی ایران با آن عملکرد تاریخی مقابل پرتغال، همه ایرانی‌ها پای تلویزیون نشسته بودند تا این بار درخشش یک ایرانی دیگر را تماشا کنند؛ درخشش علیرضا فغانی داور مطرح کشورمان را به همراه منصوری و سخندان دو کمکش.
کد خبر: ۱۲۷۰۱۵۵

آنها بعد از درخشش در قضاوت بازی صربستان و برزیل، خیلی زود برای داوری بازی آرژانتین-فرانسه انتخاب شدند؛ دیداری با عنوان «فینال زودرس.» در جریان این بازی بسیار مهیج و البته درگیرانه، دو تیم 36‌بار خطا کردند، فغانی 8‌کارت زرد داد و تنها یک آفساید گرفته شد.

این بازی مملو از زد و خورد و درگیری بود اما علیرضا فغانی و کمک‌هایش به شکل فوق‌العاده‌ای همه چیز را کنترل کردند، حتی درگیری اواخر بازی را.

عملکردی که با تعریف و تمجید شدید رسانه‌های آرژانتینی هم روبه‌رو شد. رسانه‌های این کشور حتی بعد از شکست اذعان کردند فغانی قضاوت فوق‌العاده‌ای داشت. الان که 2سال از آن بازی می‌گذرد با فغانی درباره تمام این اتفاقات جنجالی گفت‌و‌گویی ویژه داشتیم:

از جنجال‌های بازی شروع کنیم. فکر کنیم آن بازی بهترین قضاوت جام هم شد.

بهترین بازی که شد چون 7 گل به ثمر رسید. بازی هم یکطرفه نبود. پنالتی داشت. انواع و اقسام درگیری‌ها را داشت و ما تصمیمات مختلفی گرفتیم. خوشبختانه مثل دو بازی قبلش که سوت زدیم، یک بار هم کمک داور ویدئویی دخالتی در قضاوت بازی نداشت. اشتباه اثرگذاری نکردیم. کلا برای ما بازی چالش زیادی نداشت.

چالش نداشت؟ از اول تا آخر بازی یکدیگر را می‌زدند!

کسی با ما کاری نداشت. اعتراض و درگیری با داور صورت نگرفت. یک مقدار به تصمیمات اعتراض شد که بعد خودشان پذیرفتند درست بوده. مثلا روی پنالتی دقیقه 10 روی امباپه، آرژانتینی‌ها اعتراض کردند. من به آنها گفتم کمک داور ویدئویی هست. اگر اشتباه کرده باشم تصمیم برمی‌گردد. آن صحنه دو سه متر داخل محوطه بود. هم هول دادند. هم پشت پا زدند و من شدیدترین لحظه خطا را گرفتم که داخل محوطه بود. منتظر آقای سخندان کمکم هم ماندم و در نهایت تصمیم درست گرفتیم.

دقیقه 12 هم تصمیم درستی گرفتید. همه فکر کردند مدافع آرژانیتن داخل محوطه روی امباپه خطا کرده.

اصلا ما بحثی درباره بیرون و داخل نداشتیم. همان موقع فهمیدیم بیرون بوده ولی بحث‌مان این بود که کارت قرمز بدهم یا زرد. فرانسوی‌ها می‌گفتند قرمز بده. منتها ما به این نتیجه رسیدیم که توپ در کنترل کاملش نبوده و کارت زرد دادیم.

نیمه‌دوم بانه‌گا بدجور پای امباپه را زد. آن موقع فکر کردیم کارت قرمز می‌دهید.

اگر اشتباه کرده بودم که بعد از بازی می‌گفتند اشتباه کرده. ببینید، برخورد بستگی به شرایط دارد. یک وقتی به عمد نمی‌خورد و یک وقتی بازیکن به عمد می‌زند. تصور ما این بود که بانه‌گا تصادفا پای امباپه را زده است. کارت زرد دادم که تائید هم شد. اگر به عمد می‌زد که حتما اخراجش می‌کردم.

شوخی اوتامندی با ژیرو هم خنده دار بود و گفتیم الان است که کارت بدهید. او با قمقمه‌اش روی پای ژیرو آب می‌پاشید که شما وارد شدید.

کلا بازیکنان زیاد شیطنت می‌کنند. در آن صحنه من سرم پائین بود. یک لحظه فکر کردم شلنگ روی پای ژیرو گرفته‌اند که از مصدومیت روی زمین نشسته. سرم را بلند کردم و دیدم اوتامندی دارد روی پای او آب می‌ریزد. من هم قمقمه را جلوی دهانش گرفتم و یک فشاری تو صورتش دادم و خندید. ولی طبق قانون چون رفتار غیرورزشی کرده می‌توانستم به او کارت زرد بدهم ولی این کار اشتباه بود.

آخر بازی درگیری شدیدی شد. مرکانو بازیکن آرژانتین پوگبا را زد. در ادامه اوتامندی به عمد توپ را به کمر پوگبا کوبید.

بله. خیلی درگیری و نزاع شد. ما هم آن وسط فقط تلاش می‌کردیم جدا کنیم. همیشه بازیکنانی هستند که قاطی می‌شوند کارت بده اخراج کن، بعضی‌ها هم کمک می‌کنند درگیری تمام شود. یک اتفاق جالبی آن لحظه افتاد. یهو دیدم کارتم روی هواست! از دستم در رفته بود. فقط بازیکنان را جدا کردیم و این وسط یکی دو تا داد هم زدیم که بازیکنان عقب بنشینند.

مثلا سر اومتیتی بدجور داد زدید. ترسید و فرار کرد!

(خنده) بازیکنان فرانسه می‌گفتند اخراج اخراج ولی من احساس کردم ضربه اوتامندی آنقدرها شدید نبود به خاطر همین کارت زرد دادم. آن وسط به یک بازیکن فرانسه هم به خاطر اعتراض کارت زرد دادم و سعی کردیم جو را کنترل کنیم که خدا را شکر موفق شدیم. یک دادی هم سر اومتیتی زدم. حالا دقیقا یادم نیست سر چی، ولی فکر کنم سر همین اعتراض‌ها بود.

سعید اکبری - ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها