با اتمام مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، اگر زمان تمدید شود ولی وزارت صمت تصمیمی در رابطه با بازکردن ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش نگیرد، حدود ۱۱۰۰ دستگاه متروکه خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۶۷۴۱۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، از مجموع ۱۲ هزار و ۲۶۱ خورویی که در سال‌های اخیر در گمرک و بنادر توقیف و مجوز خروج نداشتند، ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش است که ظاهرا بخشی از آنها هنگامی وارد شده که در جریان تغییر ضوابط فنی واردات خودرو و تحولات ارزی، ‌ثبت سفارش ممنوع شده و دیگر امکان ترخیص برای این دست خودروها وجود نداشته است.

اما طی مرحله اول تعیین زمان برای ترخیص خودروهای دپو شده در مصوبه دی ماه ۱۳۹۷ که تا نیمه تیرماه سال گذشته طول کشید، اقدامی برای این دست خودروها نشد، تا اینکه بار دیگر با موافقت دولت در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ مهلت سه ماهه‌ای برای ترخیص ۵۱۰۸ دستگاه مانده در گمرک تعیین شد ولی در این مدت نیز ۳۷۱۹ دستگاه امکان خروج پیدا نکردند که ۱۱۰۰ دستگاه همین فاقد ثبت سفارش ها هستند.

این در حالی است که پیش‌تر ارونقی- معاون فنی گمرک ایران - گفته بود که برای ترخیص خودروهای فاقد ثبت سفارش لازم است وزارت صمت نسبت به بازکردن ثبت سفارش اقدام کند، اما آنچه گذشت نشان از این موضوع نداشت و مکاتبات صورت گرفته در وزارت صمت حاکی از آن بود که تفاهمی در این رابطه وجود ندارد و تاکید بر این است که در مصوبه دولت نیز اشاره‌ای به موضوع ثبت سفارش نشده است.

اکنون از ۳۷۱۹ دستگاهی که در گمرک باقی مانده، ۲۴۷۱ دستگاه برای ترخیص هیچ نیازی به تمدید زمان مصوبه ندارند ولی برای ۱۲۴۸ دستگاه دیگر باید با تمدید زمان از سوی دولت ترخیص شود که از بین آنها ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و به گفته معاون فنی گمرک در صورتی که وزارت صمت برای ثبت سفارش آنها کاری نکند، عملا ترخیصی صورت نخواهد گرفت.

در این شرایط با عدم ترخیص خودروهای فاقد ثبت سفارش، راه باقی مانده متروکه اعلام شدن آنها از سوی گمرک و تحویل به سازمان اموال تملیکی است که این سازمان نیز احتمالا آنها را به شرط صادرات در مزایده‌های عمومی مطرح و در صورت عدم فروش، صادرات خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها